مهم‌ترین علائم و عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی چیست؟

متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوپلاستی گفت: مهم‌ترین علائم بیماری‌های قلبی، دردهای قفسه سینه، ناحیه پشت جناق و وسط قفسه سینه است و عوامل خطر این بیماری‌ها شامل فشار خون، دیابت، مصرف دخانیات، چربی خون و سابقه خانوادگی می‌شود.

محمدرضا اخباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سکته‌های قلبی مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در سراسر جهان به شمار می‌رود و همچنان بیشتر از تصادفات و سرطان‌ها قربانی می‌گیرد، اظهار کرد: شناخت، تشخیص، درمان و پیشگیری از سکته‌های قلبی از اهمیت بالایی برخوردار است و عوامل خطر این سکته‌ها شامل فشار خون، دیابت، مصرف دخانیات، چربی خون و سابقه خانوادگی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر فرد دارای عوامل خطر مذکور باید پیشگیری از بیماری‌ها و سکته‌های قلبی را به صورت جدی مد نظر قرار دهد، افزود: سکته به معنای انسداد رگ‌ها است و عملکرد عضو را مختل می‌کند؛ زنگ خطر سکته‌های قلبی، عوامل خطر محسوب می‌شود و هر فرد مبتلا به یکی از بیمارهای ذکر شده، باید به دنبال درمان و کنترل بیماری خود باشد.

متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوپلاستی تصریح کرد: مهمترین علائم بیماری‌های قلبی، دردهای قفسه سینه، ناحیه پشت جناق و وسط قفسه سینه است که این درد امکان دارد مقداری سمت چپ باشد و به سمت چپ کشیده شود و بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون و افرادی که استعمال دخانیات دارند باید توجه ویژه‌ای به این دردها داشته باشند.

اخباری با بیان اینکه دردهای مذکور بیشتر اوقات به صورت ناگهانی است، اما برخی افراد مدت‌ها این درد را احساس می‌کنند و درد به صورت تصاعدی بیشتر می‌شود، ادامه داد: پس از دردهای مربوط به قفسه سینه، تنگی نفس از دیگر علائم هشدار دهنده بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود که این تنگی نفس می‌تواند همراه با فعالیت یا اضطراب بروز کند.

وی گفت: در صورتی که فردی هنگام داشتن اضطراب یا راه رفتن و داشتن فعالیت دچار تنگی نفس شود باید نسبت به درگیر شدن با بیماری‌های قلبی مشکوک باشد، البته برخی افراد به آسم یا کم خونی مبتلا هستند که این افراد نیز هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله دچار تنگی نفس می‌شوند، اما شناسایی علت تنگی نفس، نیازمند مراجعه به پزشک متخصص است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه هنگامی که افراد دچار سکته قلبی شدند باید به سرعت به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند، اضافه کرد: در صورتی که افراد هنگام سکته قلبی تنها هستند، باید با اورژانس ۱۱۵ تماس برقرار کنند و در صورتی که همراه دارند، همراه آنها باید بدون اینکه بیمار را حرکت دهد یا او را مجبور به راه رفتن کند، وی را به بیمارستان و مراکز درمانی انتقال دهد.

کد خبر 804754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.