به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در دهه گذشته صدرنشینان ردهبندی جهانی برای باارزشترین برندهای رسانهای از اپراتورهای رسانههای جمعی و صداوسیمایی همچون دیزنی، فاکس و NBC به شرکتهای فناوری و شبکههای اجتماعی تغییر کردهاند. باارزشترین برندهای رسانهای جهان تا سپتامبر ۲۰۲۴ به نقل از Brand Finance عبارتند از:
گوگل، تیک تاک، فیسبوک در صدر گرانترینها
گوگل، ایالات متحده آمریکا ۳۳۳ میلیارد دلار
تیکتاک، چین ۸۴ میلیارد دلار
فیسبوک، ایالات متحده آمریکا ۷۶ میلیارد دلار
اینستاگرام، ایالات متحده آمریکا ۷۰ میلیارد دلار
دیزنی، ایالات متحده آمریکا ۴۷ میلیارد دلار
ویچت، چین ۴۲ میلیارد دلار
تنسنت، چین ۳۶ میلیارد دلار
یوتیوب، ایالات متحده آمریکا ۳۲ میلیارد دلار
نتفلیکس، ایالات متحده آمریکا ۲۳ میلیارد دلار
لینکدین، ایالات متحده آمریکا ۱۹ میلیارد دلار
این فهرست نشان میدهد برندهای تلویزیونی جایگاه خود را به فناوری باختهاند و ارزش و قدرت برند خود را از دست دادهاند، زیرا تمایل کاربران به سمت پخشکنندههای آنلاین و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی تغییر جهت داشته است. در حال حاضر ۹ از ۱۰ برند برتر رسانهای جهان نه بر پخش و صداوسیما، بلکه بر توزیع محتوای تولیدشده توسط کاربر یا شخص ثالث تمرکز دارند.
با این حال گوگل با ارزش برند ۳۳۳.۴ میلیارد دلار باارزشترین برند رسانهای جهان باقی مانده است، اما در جایگاه دوم لیست تیکتاک چینی با ارزش ۸۴.۲ میلیارد دلار قرار دارد.
اینستاگرام بهعنوان سریعترین برند رسانهای در حال رشد نیز با افزایش ۴۹ درصدی، به ارزش ۷۰ میلیارد دلار رسیده و چهارمین جایگاه لیست حاضر را به خود اختصاص داده است.
یکی از برجستهترین برندهای رسانهای جهان دیزنی است که با کاهش ۶ درصدی ارزش برند به ۴۶.۷ میلیارد دلار به رتبه پنجم سقوط داشته است. دیزنی بخش قابلتوجهی از محتوای اصلیاش را خودش را تولید و آنها را توسط پلتفرم پخش آنلاین عمده Disney+ مدیریت میکند.
با توجه به رتبهبندی حاضر میتوان گفت که بازار رسانهای جهان تحت سلطه شرکتهای آمریکایی و چینی قرار دارد که به استثنای برندهای چینی ویچت، تنسنت و تیکتاک، مقر دیگر شرکتها آمریکا است.
نظر شما