خواص بهار نارنج چیست + طرز تهیه دمنوش و طریقه مصرف

بهارنارنج یک گیاه دارویی با خواص و فواید زیاد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نارنج یکی از انواع مرکبات است که طعمی ترش دارد و از شکوفه تا میوه‌ی آن قابل استفاده است. بهار نارنج شکوفه درخت نارنج است که در ساخت اسانس، انواع نوشیدنی‌های فصلی، عرقیات و تهیه مربا کاربرد بسیاری دارد. چای و دمنوش بهارنارنج از نوشیدنی‌های خوش طعم و با کاربرد دارویی فراوان هستند. بهارنارنج دارای طبع گرم و خشک بوده و برای افراد با طبع سرد هم بسیار مناسب است. این گیاه دارای مواد تشکیل دهنده بسیار مفید و ضروری برای بدن است که شامل منیزیم، منگنز، کلسیم، سدیم، پتاسیم، روی، مس و ویتامین‌های C، B و D می‌شود.

طرز تهیه دمنوش بهار نارنج

یکی از خوشمزه‌ترین دمنوش‌ها که می‌توان به راحتی در منزل آن را تهیه کرد دمنوش بهارنارنج است. در تهیه‌ی دمنوش می‌توان از سایر گیاهان و عصاره‌ها استفاده کرد تا عطر و مزه و خواص آن بیشتر شود. در ابتدا مقداری کمی از گلبرگ خشک شده آن را داخل قوری بریزید و پس از جوشیدن و دم آمدن آن از صافی رد کنید یا می‌توانید به راحتی با فرنچ پرس یا لیوان‌های دمنوش ساز آن را تهیه کنید باید دقت داشته باشید که بیش از حد از آن استفاده نکنید زیرا طعم و مزه‌ای قوی دارد. برای هر فنجان فقط ۱ قاشق چای خوری کافی است. پس از دم کردن این نوشیدنی گرم بهتر است آن را شیرین کنید. بهترین گزینه عسل است. عسل طبیعی طعم و مزه دمنوش بهار نارنج را دو چندان لذت بخش می‌کند.

دمنوش بهار نارنج

خواص بهار نارنج

مصرف این گیاه به صورت‌های مختلف از جمله دمنوش و عرقیات دارای خواص بسیاری است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

  • آرامش اعصاب

دمنوش بهار نارنج خاصیت آرامش بخش دارد و برای افرادی که دچار خستگی پس از کار می‌شوند، این دمنوش گزینه مناسبی است زیرا هم خستگی آنها را برطرف می‌کند و هم حس آرامش به آنها می‌دهد. بهار نارنج با تأثیر بر سیستم عصبی باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. در روزهایی که احساس افسردگی می‌کنید یا فشارهای عصبی زیاد منجر به ایجاد سردرد شما شده است؛ به راحتی می‌توانید دمنوش بهارنارنج را آماده و مصرف کنید. این دمنوش در درمان بی‌خوابی هم مؤثر است.

  • نرم و روشن کردن پوست با بهره‌گیری از خواص بهار نارنج

یکی دیگر از خواص بهار نارنج، نرمی پوست و روشن کردن آن است. آب بهار نارنج باعث درخشندگی و تنظیم رنگ پوست می‌شود. می‌توانید آن را به عنوان تونر طبیعی استفاده کنید که باعث آبرسانی و درخشندگی پوست می‌شود. علاوه بر این در درمان آفتاب سوختگی‌های خفیف، قرمزی و التهاب پوست هم مؤثر است. روغن بهار نارنج پوست را مرطوب، نرم و شفاف می‌کند، از پوست در برابر عفونت‌های قارچی و باکتریایی محافظت می‌کند و چربی پوست را نیز متعادل می‌کند. بنابراین از این نوع روغن برای جلوگیری از بروز آکنه استفاده می‌شود و اغلب به عنوان یک لوسیون ضد لک بدون مواد شیمیایی به کار می‌رود.

  • درمان مشکلات گوارشی

نوشیدن دمنوش بهار نارنج برای رفع درد و گرفتگی‌های شکمی، سو هاضمه کمک می‌کند. این نوشیدنی در افرادی که معده ضعیف دارند باعث تقویت معده و درمان نفخ می‌شود. این دمنوش در طب سنتی برای درمان بی‌اشتهایی هم کاربرد داشته است.

  • سلامت قلب و تقویت ایمنی بدن یکی از خواص اصلی بهار نارنج

این گیاه دارویی از آریتمی (بی نظمی ضربان قلب) پیشگیری می‌کند و به دلیل تنظیم فشار خون می‌تواند از بروز سکته و حمله ناگهانی قلبی جلوگیری کند. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان خواص ضد سرطانی داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

  • بهار نارنج و کاهش درد

بهار نارنج دارای ترکیبات فعال بیولوژیکی است که می‌تواند التهاب حاد یا مزمن و درد را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. نوشیدن عرق بهار نارنج می‌تواند به تسکین دردهای ناشی از نفخ معده کمک کند. علاوه بر این، مصرف این گیاه موجب کاهش سردردهای عصبی و میگرنی می‌شود.

دمنوش بهار نارنج

  • جلوگیری از عفونت با روغن بهارنارنج

روغن بهار نارنج دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی بالایی است؛ بنابراین می‌توانید این روغن را به طور روزانه روی زخم‌های خود بمالید تا از ابتلاء به عفونت جلوگیری کند. علاوه بر این، مصرف بهار نارنج می‌تواند باکتری‌ها و عفونت‌های مختلف میکروبی را از بین ببرد و عفونت‌های داخلی موجود در روده، مجاری ادراری، پروستات و کلیه‌ها را رفع کند.

  • کاهش وزن

موادی همچون آلکالوئید سینافین در بهار نارنج وجود دارد، که این ماده باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شود. به همین دلیل اگر به رژیم غذایی خود مصرف دمنوش بهار نارنج را اضافه کرده اید و به صورت مداوم از این دمنوش گیاهی استفاده می‌کنید، می‌توانید به تناسب اندام مورد نظر خود دست یابید.

  • خوشبو کردن هوا

یکی از بهترین موارد در مورد عرق بهارنارنج عطر زیبای آن است. وقتی آن را در خانه دارید، دیگر به یک خوشبو کننده تجاری احتیاج ندارید. فقط دو قاشق چای خوری از عرق بهار نارنج را در یک کاسه آب بریزید و اجازه دهید عطر طبیعی آن فضای اتاق شما را پر کند.

مضرات دمنوش بهار نارنج

بهار نارنج از گیاهان دارویی محسوب می‌شود که زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند مضر باشد. در دوران بارداری و شیردهی و همچنین در صورت مصرف داروهای خاص از جمله داروهای ضد افسردگی حتماً با پزشک خود در ارتباط با مصرف این دمنوش مشورت کنید.

کد خبر 804413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.