کشورهای آسیایی فوتبال را جدی گرفته‌اند

کارشناسان فوتبال کشورمان معتقدند نداشتن زیرساخت، مهم‌ترین عامل ناکامی تیم‌های ایرانی در رقابت‌های آسیایی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سه هفته از رقابت‌های لیگ نخبگان (الیت) و لیگ سطح دوم قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ گذشته است و نمایندگان فوتبال ایران نتوانسته‌اند عملکرد قابل‌توجهی مقابل رقبا به نمایش بگذارند. استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا روی‌هم‌رفته فقط یک پیروزی کسب کرده‌اند و در سطح دوم هم فقط تراکتور بالاتر از تیم‌های نه‌چندان مطرح ایستاده و سپاهان در آستانه حذف قرار دارد.

کشورهای آسیایی برخلاف ایران، فوتبال را جدی گرفته‌اند

این در شرایطی است که ورژن جدید رقابت‌های باشگاهی آسیا می‌تواند عیار واقعی تیم‌ها را مشخص کند و نمایندگان ایران تاکنون ثابت کرده‌اند فوتبال کشورمان ضعف زیادی از لحاظ ساختاری دارد و توان مقابله با تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس را ندارند. مشکلاتی که برخی معتقدند برطرف می‌شود و برخی نیز می‌گویند با توجه به تفاوت‌های زیاد در زیرساخت‌ها تا مدت‌ها قابل جبران نیست.

فوتبال ایران ۱۰ سال است که ناامیدمان می‌کند

جلال چراغ‌پور، پیشکسوت فوتبال کشورمان در رابطه با عملکرد ضعیف پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور در مسابقات آسیایی به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: هر زمان که نمایندگان ایران در آسیا نمایش ناامیدکننده‌ای ارائه می‌دهند همه یادشان می‌افتد که چیزی به نام فوتبال در حال نزول است، اما فوتبال ایران بیشتر از ۱۰ سال می‌شود که به‌سمت پایین حرکت می‌کند. اگر تحلیلی نگاه کنیم یک‌زمانی بیشتر از دوجین بازیکن در لیگ‌های سطح اول اروپا داشتیم و سیر نزولی فوتبال ایران انتقال این بازیکنان را تیم‌های سطح دوم اروپا رساند و هم‌اکنون نیز به تیم‌های حوزه خلیج‌فارس می‌روند.

کشورهای آسیایی برخلاف ایران، فوتبال را جدی گرفته‌اند

وی می‌افزاید: رفته‌رفته حرکت معکوس در فوتبال ایران اتفاق افتاد و به‌جای اینکه استعدادهای فوتبالی را صادر کنیم، به واردات روی آوردیم. زمانی بازیکنان خارجی در لیگ‌برتر فوتبال ایران ملی‌پوش کشورشان بودند و به‌مرور زمان از این مدل بازیکنان فوتبال ایران تهی شد. آخرین اندوخته‌های خارج از کشورمان هم شامل رضا قوچان‌نژاد، اشکان دژاگه و مسعود شجاعی تمام شد و دیگر بازیکنان دورگه جایگزین هم نداشتیم. از بیرون بازیکنانی می‌آوریم که نیازمان را برطرف کنند و مدافعان‌وسط هم تولید نمی‌کنیم. در اساسی‌ترین نقطه خط‌دفاعی در لیگ‌برتر فوتبال ایران بهترین بازیکنان، خارجی‌های سطح پایین هستند.

مقایسه فوتبال ایران به سایر کشورها شوخی است

پیشکسوت فوتبال کشورمان تصریح می‌کند: در پست‌هایی از زمین بازیکنان نابغه داشتیم و در حال حاضر درون همین پست‌ها بازیکنان خارجی جایگزین شده‌اند. درست است بازیکنان خارجی می‌آوریم اما هیچ‌کدام نخبه نیستند و انتخاب آخرشان فوتبال ایران است. حتی برخی از این بازیکنان مصدومیت‌های همیشگی دارند و از روی فیلم بازیشان جذب می‌شوند. بدین ترتیب یک فوتبال فرسوده از لحاظ فوتبالی، سنی و کُند داریم که از ۱۰ پاس فقط یکی از آن‌ها روبه‌جلو است. اگر نمایش تیم‌های ایرانی درون زمین را فوتبال بنامیم پس در مقایسه با تاکتیک تیم‌های اروپایی و سبک بازیشان بیشتر شبیه به شوخی است.

کشورهای آسیایی برخلاف ایران، فوتبال را جدی گرفته‌اند

چراغ‌پور خاطرنشان می‌کند: همسایگان ایران شوخی نمی‌کنند و قضیه فوتبال مدرن را جدی گرفته‌اند. سادیو مانه، کریستیانو رونالدو، نیمار جونیور، کریم بنزما و ده‌ها بازیکن بزرگ دیگر به تیم‌های حوزه خلیج‌فارس پیوسته‌اند و در فوتبال ایران هم بازیکنانی به تیم‌ها می‌پیوندد که هزاران درد و مصدومیت دارند. زمانی که محتوا دیگر نداریم باید ۱۰ سال تلاش کنیم و با سرمایه‌گذاری روی نونهالان و الگو گرفتن از متودولوژی فوتبال آژاکس و همچنین دوره دیدن مربیان در کشورهای اروپایی، خودمان را به فوتبال روز دنیا برسانیم.

اولویت مدیران فوتبال باید پیشرفت باشد نه مسائل‌مالی

وی می‌گوید: مدرسی ۷۰ سال دارد و به مربیان جوان تدریس می‌کند که این بی‌فایده است. بخش خصوصی نگاه می‌کند که چه فرزندی، پدر پولدارتر دارد و هزینه یک مدرسه فوتبال ۱۲ میلیون تومان است که باعث می‌شود طبقه سوم جامعه نتواند در فوتبال پایه باشد. درحالی‌که اکثر استعدادها در میان افرادی هستند که فقر مطلق دارند و نمونه بارز آن کریستیانو رونالدو است.

کشورهای آسیایی برخلاف ایران، فوتبال را جدی گرفته‌اند

کارشناس فوتبال عنوان می‌کند: پست‌هایی در تیم‌ملی وجود دارد که نوابغ زیادی دارد، اما یک بازیکن به‌طور ثابت ۱۲ سال در تیم‌ملی حضور مستمر دارد. باید اتاق فکری تشکیل شود و افراد باسواد فوتبال و تحصیل‌کرده در آن شرکت کنند، رئیس فدراسیون فوتبال باید این رشته را کلاسیک ببیند و اعضای هیئت‌رئیسه از همین فوتبال باشند تا اولویتشان نه مسائل مالی، بلکه ایجاد تفاوت در فوتبال کشورمان برای سال‌های آینده باشد. آکادمی را باید از کسانی‌که تمام زندگیشان از سرمایه بچه‌هاست بگیرند، چرا که دل بخش خصوصی برای آن‌ها نمی‌سوزد، درحالی‌که آکادمی مرکز بهترین‌هاست.

چراغ‌پور بیان می‌کند: همین سپاهان ممکن است سال آینده در لیگ نخبگان باشد و استقلال به سطح دوم برود. اما در محتوای مطلب تغییری ایجاد نمی‌شود و نباید نتایج تیم‌ها را از یکدیگر جدا کرد. آفتی به جان فوتبال ایران افتاده است و مسئله‌ای که ندانیم هم نیست. این فوتبال وقتی محتوا ندارد، با دلال‌ها پیشرفتی نمی‌کند. از همین فوتبال میلیاردها پول درمی‌آورند، اما باخت‌ها و ناراحتی‌ها برای مردم است.

همه‌چیز در تیم‌های عربی با برنامه پیش می‌رود

محمد نوری، پیشکسوت باشگاه استقلال درباره اتفاقات اخیر و نتایج نمایندگان فوتبال ایران در لیگ نخبگان و لیگ سطح دوم قهرمانان آسیا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تیم‌های کشورهای عربی به‌ویژه الهلال، النصر، الاهلی و سایر تیم‌ها بازیکنان بسیار خوبی در سال‌های اخیر جذب کرده‌اند و شرایط برای نمایندگان ایران و سایر حریفان آن‌ها سخت می‌شود. بازیکنانی که سطح فوتبال کشورهای عربی را بالا بردند و دیگر باید خیلی تیم‌ها خوب باشند که در جدال با آن‌ها با نتیجه مناسب از زمین مسابقه بیرون بیاید.

کشورهای آسیایی برخلاف ایران، فوتبال را جدی گرفته‌اند

وی می‌افزاید: زیرساخت تیم‌های عربی عالی و همه‌چیز در آن‌ها با برنامه است. نبرد با این تیم‌ها مشکل است و امیدوارم تیم‌های ایرانی تلاش کنند با بهبود زیرساخت‌ها قدرتمندتر شوند. همه مشکلات از جمله اتفاقات درون‌باشگاهی و زیرساخت‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند که میان تیم‌های ایرانی و عربی فاصله ایجاد شود. بازیکنان خارجی تأثیرگذار هستند و این حتی توسط بازیکنان متوسط استقلال هم مشهود بود.

بازیکنان باید غیرت بیشتری در زمین به‌خرج دهند

بازیکن سال‌های دور استقلال تصریح می‌کند: استقلال نیز تا روز گذشته سرمربی نداشت و زمان می‌خواهد که نتایج بهتری برای این تیم رقم بزند، البته بازیکنان نیز عملکرد خوبی ندارند و به‌نظر می‌رسد پیراهن استقلال راحت به تن آن‌ها می‌رود و با توجه به مبالغی که دریافت می‌کنند بازی درخوری نشان نمی‌دهند.

کشورهای آسیایی برخلاف ایران، فوتبال را جدی گرفته‌اند

نوری ادامه می‌دهد: شاید بگویند خوش‌بین است، اما استقلال همیشه در آسیا خوب است. استقلال بیرون از خانه نمایش‌های مناسبی ارائه می‌کند و با وجود اینکه بازی‌ها پشت‌سرهم است، معتقدم اگر بازیکنان استقلال غیرت بیشتری به‌خرج دهند می‌توانند در آسیا صعود به مرحله حذفی را تجربه کنند. سپاهان و پرسپولیس بد نتیجه گرفته‌اند و در حال حاضر فقط استقلال با جایگاه خوبی که دارد آبروداری کرده است. تراکتور هم در سطح پائین‌تری بازی می‌کند و اگر در لیگ نخبگان آسیا بود نتایج نامناسبی می‌گرفت.

استرس مانع نتیجه‌گرفتن تیم‌های ایرانی

علیرضا نورمحمدی، بازیکن اسبق پرسپولیس نیز راجع‌به شرایط فعلی تیم‌های ایرانی در آسیا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حق پرسپولیس در مصاف با السد قطر باخت نبود و به‌نظر من یکی از بهترین بازی‌های خود را به‌نمایش گذاشت. سپاهان نیز نتوانست عملکرد خوبی از خود ارائه دهد و فقط تراکتور موفق شده است تا اینجا صدرنشین گروه باشد. شاید استرس در لیگ نخبگان برای پرسپولیس و استقلال وجود دارد که مانع نتیجه گرفتن آن‌ها می‌شود.

کشورهای آسیایی برخلاف ایران، فوتبال را جدی گرفته‌اند

وی می‌افزاید: زمانی‌که تیم‌ها فشار می‌آورند تا برنده شوند، اما نتیجه برعکس می‌شود. ضمن اینکه نخستین پیروزی برای پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا شرایط را تغییر می‌دهد. نتایجی که در آسیا به‌دست می‌آید، طبیعی است، چرا که با توجه به هزینه‌هایی که تیم‌های دیگر می‌کنند و بازیکنان نامدار در چنته دارند، می‌دانیم که تیم‌های ایرانی نمی‌توانند در آسیا موفق باشند.

صعود از مرحله گروهی شاهکار محسوب می‌شود

کاپیتان اسبق پرسپولیس خاطرنشان می‌کند: تیم‌های ایرانی هنوز یک زمین درست‌وحسابی ندارند که در آن بازی کنند و زمانی‌که امکانات ابتدایی وجود نداشته باشد و در خانه و مقابل هوادارانشان هم بازی نمی‌کنند انتظارات زیادی نمی‌توان داشت. اگر نمایندگان ایران بتوانند از گروه خود در آسیا صعود کنند، کار بزرگی کرده‌اند، چرا که شرایط فوتبال ما به‌گونه‌ای نیست که همه دوست داشته باشند و صعود هم برای آن‌ها شاهکار است.

به گزارش ایمنا، تیم‌های باشگاهی ایران برای گرفتن نتیجه در آوردگاه‌های آسیایی باید برنامه‌ریزی کنند و از پایه شروع به تغییر کنند زیرا لیگ‌های آسیایی با وجود تیم‌های قوی دیگر جایی برای حضور بازیکنان سطح پایین و بی‌کیفیت نیست.

کد خبر 804314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.