اعلام حمایت ۱۰۰ میلیون یورویی مکرون از لبنان

رئیس جمهور فرانسه در جریان «کنفرانس بین‌المللی حمایت از لبنان» بر ضرورت فوری برقراری آتش‌بس در لبنان در اسرع وقت تأکید کرد. همچنین نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، بر تعهد کشورش به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از المیادین، «امانوئل ماکرون» امروز _پنجشنبه سوم آبان_ در سخنرانی خود در «کنفرانس بین‌المللی حمایت از لبنان» که در پاریس برگزار شد، بر نیاز فوری به برقراری آتش‌بس در لبنان در اسرع وقت تأکید کرد.

ماکرون اظهار کرد که کشورش «برای حفاظت از حاکمیت لبنان و کمک به آن در مواجهه با شرایط کنونی تلاش می‌کند». او همچنین بر «ضرورت اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ توسط تمام طرف‌ها و استقرار ارتش لبنان در جنوب رود لیتانی» تأکید کرد.

رئیس جمهور فرانسه ضمن تأکید بر لزوم «اتخاذ اقدامات حفظ صلح در امتداد خط آبی»، اعلام کرد که «هیچ توجیهی برای هدف قرار دادن نیروهای یونیفیل در جنوب لبنان وجود ندارد.»

ماکرون همچنین اعلام کرد که پاریس در باز گسترش و تسلیح ارتش لبنان مشارکت خواهد کرد، زیرا این ارتش تضمین‌کننده امنیت تمام لبنانی‌هاست.

به گفته ماکرون، پاریس در تلاش است تا ارتش لبنان را قادر سازد حداقل ۶ هزار سرباز اضافی را استخدام کند و دست کم ۸ هزار سرباز را در جنوب رود لیتانی مستقر کند. علاوه بر این، فرانسه از ارتش لبنان با تأمین سوخت و مراقبت‌های بهداشتی حمایت می‌کند تا در صورت دستیابی به آتش‌بس، بتواند در جنوب رود لیتانی مستقر شود.

ماکرون همچنین حمایت خود را از اقدامات مقامات لبنان اعلام کرد و گفت که فرانسه از لبنان با ۱۰۰ میلیون یورو پشتیبانی خواهد کرد.

ماکرون توضیح داد که هدف از این کنفرانس «حمایت از حاکمیت لبنان» و «نشان دادن این است که بدترین سناریو حتمی نیست و باید راه را برای لبنانی‌ها باز کرد تا کنترل سرنوشت خود را به دست گیرند.»

میقاتی: ما به قطعنامه ۱۷۰۱ پایبندیم

از سوی دیگر، نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، در این کنفرانس خواستار «آتش‌بس فوری شد که امکان فعالیت دیپلماتیک برای رسیدگی به وضعیت در طول مرزها را فراهم کند.»

میقاتی افزود: تعهد ما به افزایش تعداد سربازان ارتش لبنان طبق قطعنامه ۱۷۰۱، نشان‌دهنده پایبندی ما به این قطعنامه بین‌المللی است.

او بر اهمیت نقش نیروهای «یونیفیل» در ایجاد ثبات تأکید کرد و حمایت خود را از آنها و تعهد به همکاری با این نیروها تجدید کرد.

میقاتی اشاره کرد که حملات اسرائیل باعث ویرانی و آوارگی شده که منجر به بحران انسانی‌ای شده است که نیازمند توجه فوری جامعه بین‌المللی است.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تأکید کرد که جامعه بین‌المللی باید هر کسی را که مسئول نقض قانون بین‌المللی انسانی است، پاسخگو بداند.

ماکرون با میقاتی در کاخ الیزه دیدار کرد و درباره وضعیت کنونی لبنان و تلاش‌های فرانسه برای برقراری آتش‌بس، علاوه بر آمادگی‌ها برای کنفرانس، گفتگو کردند.

به گزارش ایمنا، پایتخت فرانسه، پاریس، امروز پنجشنبه میزبان کنفرانس بین‌المللی حمایت از لبنان است که به ابتکار ماکرون برگزار می‌شود و ۷۰ کشور و ۱۵ سازمان بین‌المللی در آن شرکت دارند.

هدف از این کنفرانس توقف آتش‌بس در لبنان و بسیج جامعه بین‌المللی در این زمینه، حفظ ثبات و پاسخ به درخواست سازمان ملل برای جمع‌آوری بودجه لازم جهت کمک به آوارگان در شرایط جنگی است. فرانسه تلاش دارد حداقل ۴۰۰ میلیون دلار برای کمک به آوارگانی که به دلیل تجاوز اسرائیل مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، جمع‌آوری کند.

کد خبر 804109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.