سواد رسانه‌ای و جایگاه آن در جهان امروز

سواد رسانه‌ای در دهه ۱۹۷۰ پدیدار شد و امروزه شامل منابع اطلاعاتی شفاهی، چاپی و دیجیتالی می‌شود. این سواد در دنیای به‌شدت دیجیتالی امروز یکی از حقوق اصلی بشر محسوب می‌شود که شمولیت اجتماعی را تقویت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به‌عنوان دانش، نگرش و مجموعه توانایی‌های مورد نیاز برای تشخیص این است که چه زمانی و چه اطلاعاتی مورد نیاز است، کجا و چگونه به آن دسترسی داشته باشیم و چگونه ارزیابی انتقادی و سازماندهی آن را پس از به‌دست‌آوردن و نحوه استفاده اخلاقی از آن تعریف کنیم. توانایی‌های یادگیری، تحلیل انتقادی و تفسیری در این مفهوم گنجانده شده که فراتر از ابزارهای ارتباطی و فناوری است.

منابع اطلاعاتی شفاهی، چاپی و دیجیتالی همه در سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گنجانده شده‌اند. در دنیایی که به‌طور فزاینده دیجیتالی شده و وابسته به یکدیگر است، سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یکی از حقوق اصلی بشر است که شمولیت اجتماعی را تقویت می‌کند.

اینترنت بیش از ۴.۵۴ میلیارد کاربر دارد و رسانه‌های اجتماعی بیش از ۳.۷۲۵ میلیارد کاربر فعال دارد. هر فرد به‌طور متوسط حدود هفت حساب رسانه اجتماعی دارد و به‌طور متوسط هر روز حدود ۱۴۲ دقیقه را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کند. واتس‌اپ و فیس‌بوک روزانه بیش از ۶۰ میلیارد پیام را پردازش می‌کنند. این امر نشان‌دهنده اهمیت گنجاندن سواد دیجیتال در سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی است.

سواد رسانه‌ای و جایگاه آن در جهان امروز

سواد رسانه‌ای و اطلاعات پیشرفته

سواد رسانه‌ای در دهه ۱۹۷۰ پدیدار شد و ایده تعیین هفته‌ای جهانی برای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی Global Media and Information Literacy Week سال ۲۰۱۱ در فاس مراکش شکل گرفت. این هفته در ۲۰۱۲ تحت رهبری یونسکو برگزار شد و هر سال از بیست‌وچهارم تا سی‌ویکم اکتبر برگزار می‌شود. میزبان این هفته در سال جاری نیجریه است. این مناسب در سال ۲۰۱۲ توسط یونسکو و شبکه دانشگاهی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و گفت‌وگوی بین فرهنگی و اتحاد سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یونسکو راه‌اندازی شد.

نخستین روز این هفته، روز جهانی اطلاعات پیشرفته World Development Information Day است که در سال ۱۹۷۲ در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) تعیین شد. هدف این سازمان رسیدگی به مسائل توسعه و تجارت در کشورهای مختلف، همچنین پرداختن به مسائل مربوط به حمل‌ونقل، امور مالی و فناوری بود. سال ۱۹۷۲، این سازمان قطعنامه‌ای برای ایجاد روز جهانی اطلاعات پیشرفته تصویب کرد که هدف آن افزایش آگاهی در مورد مسائل توسعه و تجارت، موانع توسعه در بسیاری از کشورها و چگونگی غلبه بر آن‌ها در سراسر جهان بود که اغلب منجر به ارائه ایده‌های هوشمندانه و ارزان برای افراد جوان به‌منظور حل مشکلات توسعه می‌شود.

سواد رسانه‌ای و جایگاه آن در جهان امروز

بیست‌وچهارم اکتبر از آن جهت انتخاب شد که مصادف با روز سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ است، زیرا توسعه یکی از اهداف مهم سازمان ملل به‌شمار می‌رود. این سازمان پس از آشفتگی و ویرانی جنگ جهانی دوم، به‌منظور جلوگیری از جنگ‌های ویرانگر آینده تأسیس شد. ۵۰ دولت در بیست‌وپنجم آوریل در سانفرانسیسکو گرد هم آمدند و شروع به تهیه پیش‌نویس منشور سازمان ملل کردند که در بیست‌وپنجم ژوئن تصویب شد و به‌طور رسمی در بیست‌وچهارم اکتبر اجرایی شد. اهداف سازمان ملل شامل حفاظت از حقوق بشر، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، ارائه کمک‌های بشردوستانه، حمایت از قوانین بین‌المللی و ترویج توسعه پایدار است.

سواد رسانه‌ای و جایگاه آن در جهان امروز

دلیل اصلی توسعه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، وجود نگرانی‌هایی در مورد بازارهای بین‌المللی، شرکت‌های چند ملیتی و تفاوت بین کشورهای توسعه‌یافته و سایر کشورهای جهان بود. این کنفرانس به‌گونه‌ای ایجاد شد که کشورها بستری برای بحث در مورد مشکلات مربوط به توسعه اقتصادی و سایر موارد داشته باشند، چراکه نهادهای موجود هم‌چون سازمان تجارت جهانی (WTO) و صندوق بین‌المللی پول برای حل بعضی از مسائل توسعه در کشورهای در حال توسعه کافی نبودند.

نقش رسانه‌ها و اطلاعات در بهبود محیط یادگیری

می‌توان از منابع رسانه‌ای موجود برای تعامل با دانش‌آموزان و حمایت از شیوه‌های یادگیری فعال استفاده کرد که به آنها کمک می‌کند عمیق‌تر یاد بگیرند. برای مثال می‌توان از رسانه‌ها برای آموزش از طریق مطالعات موردی، حل مسئله، یادگیری مشارکتی و ارائه سخنرانی‌های تعاملی استفاده کرد.

سواد اطلاعاتی برای فراگیران امروزی ضروری است، زیرا راهبردهای حل مسئله و مهارت‌های تفکر انتقادی همچون پرسیدن سوال و پیگیری پاسخ‌ها، جمع‌آوری اطلاعات، شکل دادن به عقاید، ارزیابی مراجع و تصمیم‌گیری را تشویق می‌کند که منجر به یادگیرندگان موفق، مشارکت‌کنندگان مؤثر و خودسازی می‌شود.

رسانه و اطلاعات به‌عنوان مجرای اطلاعات و دانش عمل می‌کنند و به افراد اجازه می‌دهند با هم ارتباط برقرار کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند. این ابزارها گفت‌وگوی آگاهانه را در میان انبوهی از سهامداران مختلف اجتماعی تشویق می‌کنند.

سواد رسانه‌ای و جایگاه آن در جهان امروز

کد خبر 804086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.