لزوم توجه به برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های تدوین شده در شهرها

معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: در کنار برنامه‌هایی که به‌صورت رسمی در شهرداری تدوین می‌شود، باید برنامه‌ریزی کنیم که چگونه می‌توان برنامه‌های تدوین شده اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علیرضا صادقیان امروز _پنجشنبه سوم آبان_ در ششمین نشست از سلسله نشست‌های «تجربه شهر» با موضوع فرآیند شکل‌گیری برنامه‌ریزی در شهرداری اصفهان اظهار کرد: تنها حوزه‌ای که احساس کردم برنامه‌ریزی می‌تواند شرایط را جهت دهد و متحول کند، شهرداری اصفهان بود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی یکی از اصل‌های مهم در شهرداری است افزود: حوزه برنامه‌ریزی به دلیل اینکه فرصت ارزیابی و نظارت را فراهم می‌کند، بسیاری به همین دلیل در مقابل آن مقاومت می‌کنند

معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: یکی از چالش‌هایی که در شهرداری در گذشته وجود داشت و معاونت برنامه‌ریزی، باید برنامه‌ای پیرامون آن تدوین کند، کاهش و تعدیل مقاومت‌ها و بازسازی ذهن افراد در مقابل حوزه برنامه‌ریزی است.

صادقیان با تاکید بر اینکه باید این باور ایجاد شود که ضایعه نبودن برنامه‌ریزی از ضعف عملکرد به مراتب بدتر است، تصریح کرد: در دیگر بخش‌ها اگر ضعفی در برنامه وجود داشت، در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه آن را می‌دیدیم، اما در شهر و شهرداری در کوتاه مدت این ضعف خود را نشان نمی‌دهد و باید تلاش کنیم به آن نقطه نرسیم.

وی ادامه داد: جدی‌ترین چالش روبه‌روی شهرداری آن است که شما برنامه‌ریزی می‌کنید، بودجه و برنامه‌های بلند مدت و راهبردی نیز تدوین می‌کنید، اما کسانی بیرون شهرداری نشستند و با یک تصمیم ساده برنامه‌ای که سال‌ها و ساعت‌ها برای آن زحمت کشیده‌اید را به هم می‌زنند که باید مدیریت کلان شهر به نحوی این مسئله را حل کند.

معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در کنار برنامه‌هایی که به‌صورت رسمی در شهرداری تدوین می‌شود باید برنامه‌ریزی کنیم که چگونه می‌توان برنامه‌های تدوین شده ما اجرا شود، گفت : در تدوین برنامه‌های بلند مدت به دلیل تفاوتی که میان نگاه ما و نگاه نسل Z وجود دارد، کار بسیار سخت می‌شود ، این یک چالش‌ها جدی در همه دنیا و همه بخش‌ها است .

صادقیان با بیان اینکه مدیریت شهر برای آینده شهر باید انتظارات نسل Z را ببیند و آن را با ارزش‌ها تطبیق دهد تا شهر به زندگی شاداب خود ادامه دهد، تصریح کرد: این موضوع مهم موجب می‌شود که ما مسیر را جهت دهیم نه اینکه منتظر بمانیم مسیری برای ما تعریف شود که به آن اعتقاد نداریم.

وی تصریح کرد: در آینده بخش عمده فعالیت‌هایی که مدیریت شهر انجام می‌دهد در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌گیرد و ما باید خودمان را برای این مهم آماده کنیم، البته باید بدانیم میان هوشمندسازی و هوش مصنوعی تفاوت وجود دارد.

معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم در جلسات طراحی و تنظیم روش‌های جدید، از گذشتگان در این حوزه که تجربه دارند، دعوت کنید، افزود: مدیریت شهر و شورای اسلامی شهر باید به برنامه و برنامه‌ریزی تخصصی نگاه کنند و بدانند برنامه‌ریزی کار هر کسی نیست، این باور در مدیریت کلان شهر شکل بگیرید.

صادقیان با بیان اینکه باید بررسی کرد از زمانی که حوزه برنامه‌ریزی به صورت رسمی در شهرداری شکل گرفته، چقدر حضور معاونت برنامه‌ریزی در تحقق اهداف مدیریت شهر مؤثر بوده است، گفت: باید دید آیا نقطه عطفی وجود داشته یا فرایند بهبود یافته است یا اگر ضعفی هم بوده نگاه به عملکرد معاونت داشته باشیم که چرا تشکیلاتی که با این ظرفیت ایجاد شده موجب نشده، اهداف محقق شوند.

کد خبر 804080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.