ایران از نگاه فیلم‌سازان جهان/ از خلق ژانر ایرانی در عراق تا محبوبیت مجیدی برای هندی‌ها

واکنش سینماگران بین‌المللی نسبت به سینمای ایران نشان می‌دهد، برجستگی‌های فرهنگی و بومی بیشتر از فرم توانسته نظر آن‌ها را نسبت به سینمای ایران جلب کند لذا رویکرد «برومی‌گرایی در ژانر» می‌تواند یک مسیر و سویه برای موفقیت سینمای ایران در عرصه بین‌الملل باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران به لحاظ میزان تولیدات سینمایی در میان ده کشور مطرح سینمای جهان قرار دارد و طی چند دهه اخیر سینمای ایران بخاطر درخشش در فستیوال‌های مهم جهانی به یک سینمای شناخته شده تبدیل است؛ در این میان ظرفیت‌های اقلیمی و فرهنگی ایران که در دیگر نقاط دنیا کم‌نظیر است به مزیتی بی‌بدیل برای سینماگران تبدیل شده تا بتوانند در کنار فُرم به محتوای آثار غنا ببخشند و آثار سینماگران ایرانی همواره حرفی برای گفتن داشته باشند.

برگزاری سالانه و مستمر ده‌ها رویداد مهم سینمایی از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، تا جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جشنواره بین‌المللی مستند ایران و جشنواره بین‌المللی پویانمایی (انیمیشن) تهران و ده‌ها جشنواره مختلف دیگر زمینه رقابت، رشد و تعاملات بین‌المللی را برای تمام گونه‌های سینمایی را فراهم آورده است.

شناخت سینماگران بین‌المللی از سینمای ایران و میزان موفقیت آرتیست‌های ایرانی بهانه‌ای شد تا با فیلم‌سازانی از ترکیه، هند، بنگلادش و عراق به گفت‌وگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید؛

ویژگی سینمای ایران؛ فرهنگ ایران است

شادیا خلید منتقد فیلم، فیلمنامه‌نویس و محقق علوم سینمایی بنگلادشی است که از طرف فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینمای جهان (فیپرشی) در جشنواره‌های معتبری نظیر کن، داکا و کرالا حضور داشته است؛ او در برگزاری رویداد فیلمنامه‌نویسی «غرب با شرق» به‌عنوان بخشی از جشنواره بین‌المللی فیلم داکا، نقش محوری دارد، همچنین مشارکت در «مشاوره درهای باز جشنواره لوکارنو» و «سازندگان رسانه جهانی» در لس‌آنجلس، از همکاری‌های بین‌فرهنگی اوست که در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: من یکی از مخاطبین سینمای ایران هستم؛ شخصاً فیلم‌های ایرانی را در بخش بین‌الملل و بخش‌های دیگر جشنواره‌های مختلف دیده‌ام و آثار برخی سینماگران ایرانی را به صورت ویژه دنبال می‌کنم چون جهان سینمایی خاص و ویژه‌ای دارند و ویژگی این سینما، فرهنگ ایران است که انعکاس پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه آثار داریوش مهرجویی و عباس کیارستمی را در این سال‌ها به صورت ویژه دنبال کرده‌ام، می‌افزاید: سینما به واسطه جهانی که به مخاطب ارائه می‌کند به انسان درباره نقاطی که امکان دیدن ندارد، شناخت می‌دهد. و من خوشحال هستم به واسطه‌ی آشنایی با سینماگران ایرانی جهان آن‌ها و فرهنگ و بوم ایران را درک کردم و از آن‌ها شناخت پیدا کردم.

این محقق علوم سینمایی بنگلادشی درباره شناخت مردم کشور خود از سینمای ایران می‌گوید: ما در کشورمان فیلم‌سازهای ایرانی را به دلیل جایزه‌های زیادی که در سراسر دنیا کسب کرده‌اند، می‌شناسم؛ طی این سال‌ها سینماگران مطرحی که آثار درخشان داشته‌اند را در کشورمان میزبانی کرده‌ایم که آقای مجید مجیدی یکی از آن‌ها بود؛ ایشان در جشنواره فیلم کشورمان حضور پیدا کرد و همه در جشنواره بنگلادش دوست داشتند او را بینند.

اصالت ویژگی آثار ایرانی است / مجیدی قهرمان هندی‌ها

«ا ی. آر. رحمان» تهیه‌کننده موسیقی، آهنگساز فیلم، موسیقیدان، و خواننده سرشناس مسلمان از کشور هند است؛ او که والدینش هندو مسلک بودند، نام او را در شناسنامه دیلیپ کومار نهادند. وی در سنین جوانی از آئین هندوئیسم به دین اسلام گروید و نام خود را به «الله رکها رحمان» بمعنی (خدا رحمان را برکت دهد) تغییر داد.

ایران از نگاه فیلم‌سازان جهان/ از خلق ژانر ایرانی در عراق تا محبوبیت مجیدی برای هندی‌ها

رحمان در سن شانزده سالگی ترک تحصیل کرد و به پیروی از راه و رسم پدر، تمامی وقت خود را صرف نوازندگی در آثار ایلایاراجا، آهنگساز همه‌پسند جنوب هند کرد و به پیشنهاد یکی از همکارانش بر آن شد تا برای مدتی دست خود را در موسیقی تبلیغات تلویزیونی بیازماید.

او فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه آهنگسازی فیلم را در دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز کرد است؛ نتیجه بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم‌سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون کاست از آثار او است که او را در زمره پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می‌دهد.

او که در پروژه سینمایی «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی همکاری داشته است، در پاسخ به این سوال ایمنا که قوت آثار ایرانی چیست، اظهار می‌کند: اصالت نقطه قوت موسیقی و فیلم ایرانی است و من در بین فیلم‌های ایرانی فیلم «لیلا» و «سنتوری» را بسیار دوست دارم.

این هنرمند هندی در ادامه به تشریح همکاری خود با مجید مجیدی پرداخته و می‌گوید: آقای مجیدی مانند اسطوره و قهرمان در هند شناخته شده‌اند و نه تنها از بعد کاری و فیلم‌سازی بلکه روش‌های درست برای درک یک فیلم را آموزش و به ما یاد دادند چطور یک فیلم خلاقانه بسازیم؛ زمانی که مجید مجیدی پیشنهاد داد تا آهنگسازی محمد رسول الله را بر عهده بگیرم احساس کردم تمام رسالت کاری‌ام را ادا کرده‌ام. این فیلم برای من یک فرایند یادگیری داشت و در طول همکاری با آقای مجیدی، موسیقی‌ها و سبک‌های مختلف را برای ایشان ارسال می‌کردم و از ایشان نظر می‌خواستم.

فرهنگ و سینمای ایران ممتاز است

سما گولر (sema Guler) فیلم‌ساز و بازیگر اهل کشور ترکیه است که درباره سینمای ایران و انعکاس آن در جهان به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: سینمای ایران همچون فرهنگ آن یک اتفاق ویژه و برجسته است؛ همراهی فرهنگ ایران با سینمای آن می‌تواند مانند دو بال موجب شکوفایی و پرواز آن شود.

ایران از نگاه فیلم‌سازان جهان/ از خلق ژانر ایرانی در عراق تا محبوبیت مجیدی برای هندی‌ها

وی با بیان اینکه برای اولین بار در جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان اولین تجربه در ایران حضور پیدا کرده است، می‌گوید: ما در ترکیه به لحاظ فرهنگ اشتراکاتی با ایرانیان داریم که علاقه‌مند تاکید و توسعه فرهنگی ایران خصوص هستیم؛ حتماً سینما و فرهنگ ایران می‌تواند موجب رشد فرهنگ دیگر کشورهای منطقه شود چراکه معتقدم ایران دارای یک فرهنگ ممتاز است.

در عراق، ژانر سینمای ایرانی مطرح است

مصطفی الشوکی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان سینمای عراق است؛ او که سینمای ایران را به دلیل اشتراکات فرهنگی دنبال می‌کند، در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: سینمای منطقه از ایران تأثیرات زیادی پذیرفته است. سینمای ایران یک سینمای پرقدرت است که در منقطه طرفداران زیادی دارد و در کشور عراق بخاطر اشتراکات دینی و مذهبی و فرهنگی، این علاقه چند برابر است.

وی که معتقد است، سینمای ایران یک سینمای فرهنگی است، گفت: ما در عراق در کنار سینمای هالیوود و بالیوود و سبک‌های سینمای ایتالیا و فرانسه که مطرح و معروف هستند؛ سینمای ایرانی را داریم. یعنی مردم عراق، آثار ایرانی را دنبال می‌کنند. شخصاً که به طور تخصصی سینما را دنبال می‌کنم یکی از علایق سینمایی‌ام، سینمای ایران است و تمام کارهای کارگردان‌های ایرانی را دنبال می‌کنم.

واکنش سینماگران مطرح نسبت به سینمای ایران نشان می‌دهد، برجستگی‌های فرهنگی و بومی بیشتر از فرم توانسته نظر آن‌ها را نسبت به سینمای ایران جلب کند لذا رویکرد «برومی‌گرایی در ژانر» می‌تواند یک مسیر و سویه برای موفقیت سینمای ایران در عرصه بین‌الملل باشد که در سیاست‌گذاری و مدیریت کلان کشور در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 803985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.