بریکس،آغازی بر پایان سلطه دلار

سفر رئیس‌جمهور کشورمان به قازان روسیه برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو بریکس، فرصتی طلایی برای بازتعریف جایگاه ایران در معادلات جهانی به‌شمار می‌آید و به کشورمان این امکان را می‌دهد تا صدای خود را در عرصه های مختلف به گوش جهانیان برساند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در دنیای امروز که تحولات سیاسی و اقتصادی با شتابی بی‌سابقه در حال وقوع است، سفر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور ایران، به قازان روسیه برای شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو بریکس، فرصتی طلایی برای بازتعریف جایگاه ایران در معادلات جهانی به‌شمار می‌آید. این اجلاس که به تجمع قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان معروف است، به کشورمان این امکان را می‌دهد تا در کانون توجهات بین‌المللی قرار گیرد و صدای خود را در عرصه‌های مختلف به گوش جهانیان برساند.

گروه بریکس، با نمایندگی از بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان و حدود یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی، به عنوان یک نیروی تأثیرگذار در شکل‌دهی به نظم نوین جهانی شناخته می‌شود و نخستین حضور ایران در این مجمع مهم نه‌تنها فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی و سیاسی با این کشورهاست، بلکه می‌تواند به عنوان سکویی برای ارتقای دیپلماسی چندجانبه کشورمان عمل کند.

بریکس،آغازی بر پایان سلطه دلار

بر کسی پوشیده نیست که مزایای عضویت ایران در بریکس بسیار فراتر از همکاری‌های اقتصادی صرف است، چراکه این گروه می‌تواند بستری برای تبادل فناوری‌های نوین، تقویت موضع کشور در برابر تحریم‌های ظالمانه و ایجاد شبکه‌ای از همکاری‌های استراتژیک باشد، همچنین این اجلاس فرصتی مغتنم برای رایزنی درباره مسائل کلیدی منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله بحران فلسطین، فراهم می‌آورد.

نخستین حضور رسمی جمهوری اسلامی ایران در نشست سران بریکس با طرح پیشنهادهای مهم رئیس‌جمهور کشورمان در جهت تقویت نقش‌آفرینی کشورهای عضو این گروه در معادلات و تحولات بین‌المللی پیش‌رو همراه شد و پزشکیان در سخنرانی خود در این نشست، بر اهمیت همکاری‌های چندجانبه و نقش کلیدی بریکس در ایجاد توازن قدرت جهانی تأکید کرد.

وی اظهار کرد که ایران آماده است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود، به تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فناوری کمک کند، همچنین بر لزوم توجه جامعه بین‌المللی به بحران‌های انسانی همچون وضعیت فلسطین تأکید کرد و خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به رنج مردم مظلوم این منطقه شد.

بریکس،آغازی بر پایان سلطه دلار

علاوه بر این در حاشیه این اجلاس، رئیس‌جمهور کشورمان با سران کشورهای عضو بریکس دیدارهای مهمی داشته است که هر یک از آن‌ها می‌تواند تأثیر عمیقی بر آینده روابط دوجانبه و چندجانبه ایران داشته باشد. بحث درباره وضعیت بحرانی فلسطین و لزوم اقدام جمعی برای حمایت از مردم مظلوم آن سرزمین و مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی نیز یکی از محورهای اصلی این گفت‌وگوها بوده است.

این سفر نه‌تنها گامی مؤثر در راستای تقویت جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است، بلکه نشان‌دهنده عزم راسخ کشورمان برای مشارکت فعال در شکل‌دهی به آینده‌ای بهتر و عادلانه‌تر برای ملت‌های منطقه و جهان خواهد بود.

بریکس و آینده روشن اقتصادی کشورهای عضو

مهدی سیف تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با برنامه‌هایی که پوتین برای بریکس در نظر گرفته است، می‌توان آینده بسیار روشنی را برای بریکس متصور شد، زیرا ساختارهای اقتصادی و بانک اقتصادی قرار است فعال شود، همچنین در این دوره ساختارهای دیگری همچون ساختار غلات بریکس پیشنهاد شد که می‌تواند روی بازار تأثیر بگذارد، قیمت‌ها را به صورت عادلانه تقسیم کند و موجب شود کشورهای عضو بریکس بر معادلات غلات جهانی تأثیرگذار باشند.

وی افزود: بانک اقتصادی بریکس فعال شده و از هم‌اکنون قرار است سرمایه‌گذاری‌هایی شود؛ اینکه بریکس به عنوان یک تأمین‌کننده مالی برای طرح‌های کشورهای عضو عمل کند، می‌تواند بسیار کارساز باشد و مشکلات کشورهایی از جمله ایران را در سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی برطرف کند.

بریکس،آغازی بر پایان سلطه دلار

معامله با ارزهای ملی، راهی برای خنثی سازی تحریم‌ها

کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر ۳۲ کشور خواستار پیوستن و رعایت قوانین بریکس هستند و از سوی دیگر این ساختار همچنان در حال تقویت است، مبادله با ارزهای ملی می‌تواند میان کشورهای مختلف شکل بگیرد، کرملین دو روز قبل اعلام کرد که ۹۶ درصد از حجم تجارت بین ایران و روسیه با ارزهای ملی در حال انجام است و این امر در صورت گسترش به‌شدت تأثیرگذار است، تا جایی که مبادلات بین ایران، برزیل، هند و چین در صورت انجام با ارزهای ملی می‌تواند انحصار دلار را در سطح جهانی و سوئیفت از بین ببرد و سبب خنثی شدن تحریم‌ها شود.

سیف تبریزی تاکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به کلیاتی که روز گذشته صحبت شد و خروجی نهایی آن، آینده بسیار روشنی را می‌توان برای بریکس در نظر گرفت و همان‌گونه که پزشکیان هم تاکید کرد، اینکه یک دبیرخانه چالاک برای بریکس در نظر بگیریم که بتواند همه این ایده‌ها را پیگیری کند و تمام این طرح‌ها را اجرایی کند بسیار ضروری است.

بریکس،آغازی بر پایان سلطه دلار

بریکس و افزایش قدرت چانه‌زنی ایران

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بریکس رشد اقتصادی گروه G7 را پشت سر گذاشته گفت: چنین ساختاری می‌تواند به شدت بر اقتصاد جهانی اثرگذار باشد و دست کشورهای عضو را در سازوکارهای بین‌المللی بسیار بازتر کند؛ حتی می‌تواند برای ایران و روسیه قدرت چانه‌زنی بیشتری در معاملات جهانی به وجود بیاورد و این کلیت اقتصادی بود که می‌توان برای آینده بریکس در نظر گرفت.

مسئله فلسطین روی میز قدرت‌های نوظهور

کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: موضوع دیگری که روز گذشته اتفاق افتاد این بود که تمام کشورهای عضو بریکس اذعان کردند که طرح دو دولتی و حمایت از کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند و از آن حمایت می‌کنند، این نکته بسیار مهمی است، زیرا اگر بخواهیم در صحنه بین‌المللی قدرت چانه‌زنی را برای ایجاد کشور فلسطین بالا ببریم و کشورهای بیشتری را به این سازوکار دعوت کنیم تا از حق ملت مظلوم فلسطین دفاع کنیم، قاعدتاً یکی از این پتانسیل‌ها، بریکس است.

سیف تبریزی با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس از جمله هند، چین، ایران، برزیل، مصر و آفریقای جنوبی می‌توانند در حل مسئله فلسطین تأثیرگذار باشند، یادآور شد: سال گذشته شاهد بودیم که آفریقای جنوبی با شکایتی که در دیوان بین‌المللی لاهه انجام داد توانست رژیم اسرائیل را متهم کند، بنابراین می‌توانیم بازهم با استفاده از رایزنی با کشورهای تأثیرگذار در عرصه بین‌الملل از چالش‌های آینده جلوگیری و حق مردم فلسطین را احیا کنیم.

وی با اشاره به دیدارهای جانبی رئیس‌جمهور با سران کشورهای مختلف از جمله مصر، امارات و هند گفت: یکی از پایه‌های اصلی صحبت‌های پزشکیان و تیم همراه ایشان، مسئله فلسطین و تجاوزات اسرائیل است و این موضوع در تمام دیدارهای دوجانبه از سمت وزارت خارجه و شخص رئیس‌جمهور پیگیری شده است و می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

بریکس،آغازی بر پایان سلطه دلار

دیپلماسی فعال ایرانی و ظرفیت مهم بریکس برای مقابله با اسرائیل

کارشناس مسائل روسیه با اشاره به افزایش تهدیدات اسرائیل در زمینه حمله به خاک ایران گفت: رایزنی‌هایی که با کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد و بیان اینکه جمهوری اسلامی در صورت هرگونه سوءقصد می‌تواند از حق خود با دلایل منطقی و دیپلماتیک دفاع کند، موجب شده است تا کشورهای عضو بریکس ایران را در واکنش به حمله‌ای که اسرائیل به سفارت ما در دمشق انجام داد محق بدانند و روز گذشته نیز در جلسه حاشیه بریکس این حق را برای ما قانونی دانستند.

تبریزی خاطرنشان کرد: رایزنی‌ها درباره این موضوع که در صورت تجاوز مجدد، ایران می‌تواند حق قانونی دفاع از خود را داشته باشد و از سوی مجامع بین‌المللی این حق برای ایران مجاز دانسته شود، بسیار نتیجه‌بخش است.

وی افزود: این همان کاری است که شهید امیرعبداللهیان پس از حمله به سفارت ایران در دمشق انجام داد و در تیم جدید وزرات خارجه نیز همین روند در حال ادامه است و امیدواریم با دیدارهای بیشتر این توجیهات برای تمام کشورها اتفاق بیفتد که هرگونه تجاوز به خاک ایران می‌تواند تبعات سنگینی برای اسرائیل و کشورهای حامی آن داشته باشد و حتی می‌تواند اقتصاد جهانی را دچار بحران کند.

کارشناس مسائل روسیه گفت: بنابراین اگر کشورها می‌خواهند از ضربه به اقتصاد جهانی لطمه نبینند، می‌توانند هرچه سریع‌تر با رایزنی‌های دوجانبه و دیپلماتیک مانع از جنون بیشتر اسرائیلی‌ها شوند و مقابل هرگونه تجاوز به ایران بایستند.

به گزارش ایمنا، سفر مسعود پزشکیان به روسیه و شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو بریکس، نه‌تنها فرصتی برای تقویت روابط ایران با قدرت‌های نوظهور جهانی است، بلکه نشان‌دهنده عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در راستای دیپلماسی فعال و چندجانبه است و این اجلاس به عنوان یک سکوی مهم برای تبادل نظر و همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، می‌تواند به ایران کمک کند تا در برابر چالش‌های جهانی و تحریم‌های یک‌جانبه ایستادگی کند.

کد خبر 803918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.