از معرفی برگزیدگان فیلم‌کوتاه تا نقد شهاب حسینی

اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران و معرفی برگزیدگان این جشنواره در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شامگاه گذشته_ چهارشنبه دوم آبان_ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد تا این رویداد سینمایی با معرفی برگزیدگان خود به پایان برسد.

سخنرانی رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره، اجرای موسیقی توسط روزبه بمانی و معرفی برگزیدگان بخش ملی، کتاب و سینما و بین‌الملل از اصلی‌ترین بخش‌های این مراسم بود که اجرای آن را محمد سلوکی برعهده داشت.

چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از جمعه، بیست‌وهشتم مهر در پردیس سینمایی ملت آغاز شد و اکران آثار تا سه‌شنبه، یکم آبان ادامه داشت. آثار کوتاه در بخش‌های سینمای داستانی، مستند، تجربی و بین‌الملل برای علاقه‌مندان به نمایش درآمدند و امشب برگزیدگان رشته‌های مختلف معرفی می‌شوند.‌

ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی ایران، محمد سلوکی برای اجرای این اختتامیه روی صحنه آمد و یادی از شهدای فلسطین کرد.

مهدی آذرپندار دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه نخستین سخنران این مراسم بود؛ او ضمن تشکر از همه حاضران اظهار کرد: جان ناقابلی داریم که تقدیم ایران، جزایر سه‌گانه‌اش و خلیج‌فارس خواهیم کرد. همچون دوره‌های قبل می‌دانید که اهل گزارش دادن نیستم؛ چرا که معتقدم باید گزارشی به مردم و فیلم‌سازان بدهیم که جشنواره آن را نشان می‌دهد، باید گزارشی به آقای فریدزاده و وزیر بدهیم که انجام خواهد شد و باید گزارشی به بالاسری خود بدهیم که خودش شاهد و ناظر کارهای ماست.

وی ادامه داد: باید از شهیدی یاد کنم که دیدن یک فیلم از لحظه آخر شهادتش جهان من را ثابت کرد؛ در شلوغ‌ترین روزهای جشنواره که فرصت فکر کردن به چیزی نداشتم، تصویرش از ذهنم دور نشد؛ مبارزی که در اردوگاه به دنیا آمده بود، در زندان بزرگ شد و قهرمانانه به شهادت رسید. در جشنواره امسال سعی کردیم خیلی کوچک یاد او را زنده نگه داریم؛ معتقدم دنیا مبهوت دلاوری شهید یحیی سنوار شد.

در بخش دیگری از این مراسم یاد و خاطره شهدای مقاومت گرامی داشته شد و پس از آن آئین یادبود شهید مهدی عشیری از شهدای جنگ تحمیلی و از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. در این بخش از مادر این شهید والامقام تقدیر شد.

سخنران بعدی این مراسم، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی بود؛ او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای وطن، شهدای مقاومت و شهدای عدالت و آزادی اظهار کرد: خوشحالم که پس از ۲۳ سال، به خانه خود یعنی انجمن آمده‌ام و در این شرایط نمی‌توانم حرف نزنم؛ بدون شک شور و شعف جشنواره بار مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. جشنواره فیلم کوتاه تهران ۴۱ ساله شد و به بلوغ رسیده است. جشنواره‌ای با چنین قدمتی، تحسین برانگیز است و جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی تثبیت کرده است. خوشحالم که جشنواره فیلم کوتاه پذیرای فیلم‌سازان جوان از سراسر جهان شد و کارگاه‌های آموزشی برگزار شد. در این دوره موضوعات بکر و نابی را دیدیم که نشان می‌دهد جشنواره همپای تغییر تحولات تکنولوژی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: جشنواره عرصه خلاقیت و جسارت است، به‌ویژه برای نسل جوانی که می‌تواند جایگاه خود را در عالم هنر تثبیت کند و با شوق و جسارت پیش برود.

سپس نوبت به اهدای جوایز بخش بین‌الملل رسید.

*جایزه بخش ویژه واقعیت مجازی

فیلم کوتاه «بچه قورباغه» از آمریکا دیپلم افتخار این بخش را دریافت کرد.

جایزه بخش ویژه هوش مصنوعی

دیپلم افتخار این بخش به افروز باوفا برای فیلم «معجزه» از ایران رسید.

باوفا پس از دریافت این جایزه گفت: این فیلم را در ستایش ایران ساختم. من یک مادرم، اما داغدار تک‌تک بچه‌های شهید غزه هستم و این جایزه را با افتخار به زنانی تقدیم می‌کنم که کودکان خود را برای مردن به دنیا می‌آورند؛ به امید روزی که سرزمین فلسطین از میان قلب این کودکان جوانه بزند و بروید.

وی اضافه کرد: از دبیر جشنواره درخواست می‌کنم که جایزه نقدی من را به بنیاد خدیجه اهدا کند تا برای کودکان فلسطینی خرج کنند.

برگزیده بخش حقیقت‌جویان

بیل موریسون از آمریکا برای فیلم «حادثه» برنده جایزه این بخش شد.

موریسون در پیام تصویری برای دریافت این جایزه گفت: فیلم من تلاشی برای یافتن حقیقت است، چرا که در جامعه آمریکا پلیس می‌تواند واقعیت را به خواسته خود بازتعریف کند.

جایزه «جاده ابریشم»

فیلم «آب‌نبات ترش» از هند برنده این جایزه شد؛ نیشی دوگار کارگردان این اثر است.

او نیز در پیام ویدئویی خود گفت: همه ما بر اساس داستان‌های مشترک فارغ از اینکه در چه مرز جغرافیایی هستیم، به‌هم پیوند می‌خوریم. این جایزه را به پدر مرحومم تقدیم می‌کنم که بین ما نیست.

بهترین فیلم تجربی

آنی سکاب از فلسطین برای ساخت فیلم «شعری که خواندیم» برنده برگ زرین این بخش شد.

بهترین پویانمایی

برگ زرین بهترین پویانمایی به شیرین سوهانی و حسین ملایمی برای پویانمایی «درسایه سرو» رسید.

بهترین فیلم کوتاه مستند

ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد برنده برگ زرین این بخش برای ساخت فیلم «پورزال» شدند.

ماوتی پس از دریافت این جایزه در سخنانی گفت: بسیار خوشحالم، چرا که این جایزه را از استادم دریافت کردم؛ وضعیت هامون و سیستان از حرف گذشته است. به مسئولانی که نمی‌شنوند، می‌گویم هامونی وجود دارد که نابود شده است؛ البته امید داریم که هامون همچنان باشد. هامون و سیستان جزو ایران هستند، اما انگار گاهی فراموش می‌شوند. امیدوارم اگر مسئول دلسوزی وجود دارد، مصلحت‌ها را کنار بگذارد و به این مناطق رسیدگی کند، چرا که هنوز امید داریم.

بهترین فیلم داستانی

برگ زرین این بخش به فیلم «سپیده دم» ساخته آنا یارگس از اسپانیا رسید.

احمدرضا معتمدی از داوران بخش بین‌الملل ضمن دعوت از سمانه یدالهی، از کاندیداهای بخش فیلم داستانی بین‌الملل، برای حضور روی سن گفت: به تمام فیلم‌سازان کوتاه توصیه می‌کنم فیلم «شیفت» او را به عنوان کلاس درس تماشا کنند. او شایسته دریافت جایزه بود، اما به دلیل آنکه تعداد فیلم‌های ایرانی که جایزه می‌گرفتند در حال افزایش بود، او را محروم کردند.

*جایزه بخش کتاب و سینما

برگ زرین این بخش به روح‌الله جلالی‌طلب برای فیلم «پای پرواز» داده شد. خانواده شهید فخری‌زاده از عوامل این اثر تقدیر کردند.

جایزه سازمان‌های مشارکت‌کننده

مرکز هنری رسانه‌ای نهضت، جایزه خود را به فیلم «سرو» ساخته علیرضا رضایی داد.

سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران دو جایزه به فیلم‌های «شازده کوچولو» ساخته عمار خطی و «سیزده‌سالگی» ساخته محمد اسفندیاری داد.

علاوه بر این، مؤسسه بهشت امام رضا (ع) هم به فیلم «بدرود پاریس» به کارگردانی محمد ابراهیم شهبازی جایزه داد.

آیین بزرگداشت سیدحسین صافی مستندساز در بخش دیگری از این مراسم برگزار شد و سپس نوبت به اجرای موسیقی توسط روزبه بمانی رسید.

در بخش دیگری از این مراسم، از برگزیدگان بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران تقدیر شد. نفرات برتر این بخش به این شرح معرفی شدند:

برگزیده بخش پویانمایی

لوح افتخار بهترین پویانمایی به علی معصومی برای فیلم «باگ» رسید و فیلم پویانمایی «در سایه سرو» ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی برنده برگ زرین این بخش شدند.

برگزیده بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند

فیلم مستند «این خانه و جذام مادرم» ساخته نوید صادقی برگ زرین این بخش را گرفت.‌

* برگزیده بهترین فیلم مستند

لوح افتخار این بخش به رایحه مظفریان و زهرا دشت بشی برای فیلم «حلقه» اهدا شد و فیلم مستند «پورزال» ساخته ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد برگ زرین این بخش را گرفت.

برگزیده بهترین فیلم تجربی

لوح افتخار بهترین کارگردان فیلم تجربی به محمدرضا مقیم‌نژاد برای فیلم «کانتور» رسید و برگ این بخش را نیز رضا دانش‌پژوه برای ساخت فیلم «ایلی‌ها» گرفت.

برندگان جایزه‌های بخش داستانی به صورت زیر اعلام شدند:

چهره برگزیده بهترین دستاورد هنری

سیدمرتضی قدیری برای بازی در فیلم «بدرود پاریس» از تهران برنده برگ زرین این بخش شد.

همچنین دیپلم افتخار این بخش نیز به تیما تقی‌زاده برای فیلم «روز خداحافظی» رسید.

برگزیده بهترین صدا

برگ زرین بهترین صدای فیلم به میثم کیامرثی صدابردار و رضا گدازگر برای صداگذار فیلم «زیر سایه بلوط» تعلق گرفت.

برگزیده بهترین تدوین فیلم داستانی

پگاه احمدی برنده برگ زرین برای تدوین برای فیلم «تنها کنار هم» شد.

برگزیده بهترین فیلمبرداری فیلم داستانی

علی حسین‌زاده برنده برگ زرین بهترین فیلمبرداری برای فیلم «تونل» شد.

برگزیده بهترین فیلمنامه اقتباسی

احسان امینی برنده برگ زرین بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلم «تونل» شد.

برگزیده بهترین فیلمنامه

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به مانا پاک‌سرشت برای فیلمنامه فیلم «چولیبولی» داده شد.

برگ زرین این بخش نیز به حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط» رسید.

برگزیده بهترین فیلم از نگاه ملی

برگ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به محمد اسفندیاری برای فیلم کوتاه «سیزده‌سالگی» رسید.

جایزه ویژه دبیر جشنواره

جایزه ویژه دبیر جشنواره به فیلم «حنابندون» ساخته عرفانه کریمی داده شد.

جایزه ویژه هیئت داوران

دیپلم افتخار این بخش به دانیال محمودنیا برای فیلم «دوبیتو» داده شد.

برگ زرین جشنواره نیز به ادریس محمودیان برای فیلم «لیمو از همه چی خبر داشت» رسید.

برگزیده بهترین کارگردانی فیلم داستانی

برگ زرین بهترین کارگردانی فیلم داستانی به نادره سادات سرکی برای فیلم «دادرسی» داده شد.

سرکی پس از دریافت جایزه خود گفت: این فیلم با بودجه شخصی ساخته شد. امیدوارم روح مادرم در این لحظه اینجا باشد. او با اینکه زنی سنتی و مذهبی بود، همیشه از من حمایت کرد. امیدوارم قانون‌گذاران فیلم من را ببینند چون در جهت حمایت از حقوق کودکان است و امیدوارم آن‌ها در این باره تجدیدنظر کنند.

برگزیده بهترین فیلم

حسین الهیاری برنده جایزه بهترین فیلم برای ساخت «زیر سایه بلوط» شد.

جایزه بزرگ بین‌الملل

برگ زرین و مبلغ ۲,۰۰۰ دلار جایزه بزرگ جشنواره به عنوان بهترین فیلم بخش بین‌الملل به ابراهیم حندل برای فیلم داستانی «یک فیلم کوتاه درباره بچه‌ها» از فلسطین اهدا شد.

این فیلم به آکادمی اسکار معرفی می‌شود.

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

برگ زرین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به مهاجر توحیدپرست و فواد جاودان برای فیلم «جشن هنر» رسید.

سعید نجاتی که متولی جمع‌آوری آرای مردمی جشنواره بود، گفت: حتی یک رأی را هم جابه‌جا نکردیم و سعی کردیم هیچ رأیی گم نشود، البته همه فیلم‌ها نزدیک به‌هم بودند.

مهاجر توحیدپرست نیز بعد از دریافت جایزه خود گفت: اگرچه هیئت داوران فیلم ما را ندید اما خوشحالم که این جایزه را دریافت کردیم.‌

شهاب حسینی، داور بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه در این مراسم گفت: می‌خواهم دو نکته بگویم؛ اول آنکه امشب فیلم‌هایی تقدیر شدند و جایزه گرفتند که برخلاف روال داوری بود؛ این فیلم‌ها به سمع و نظر داوران رسیده بود و اگر فیلم‌های خوبی بودند، ما در هیئت داوران به آن‌ها توجه می‌کردیم، اما فیلم‌های خوبی نبودند. به نظرم با چنین جایزه‌هایی نمی‌توان فیلم‌ساز خوب معرفی کرد.

وی اضافه کرد: به عنوان نکته دوم، توصیه‌ای به فیلم‌سازان دارم؛ به‌طور عجیبی حضور بازیگران حرفه‌ای در فیلم‌های کوتاه امسال نه‌تنها باعث رشد آن‌ها نشده بود، بلکه اغلب به فیلم‌ها ضربه زده بود؛ بنابراین اگر می‌خواهید کار کنید و فیلم بسازید، بهتر است با بچه‌های تازه‌کار و پرانرژی کار کنید.

کد خبر 803915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.