بورس از رقابت با بازارهای موازی جا ماند

ادامه محدودیت‌ دامنه نوسان در کنار اخبار منفی دست به دست هم داد تا این هفته بازار سرمایه بدترین روزهای خود را سپری کند و سهامداران هر روز شاهد رشد بازارهای موازی در برابر کاهش ارزش دارایی خود باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در برابر نمودار افزایشی قیمت دلار این هفته بورس در سراشیبی کاهش قرار گرفت و در مدت پنج روز معاملات این هفته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با ۲۹ درصد افت نسبت به هفته قبل به ۲.۱ همت رسید، همچنین بازار افت شدیدی داشت و شاخص کل بیش از ۴.۶ درصد ریخت و با از دست دادن قله ۲ میلیون واحدی تا یک میلیون و ۹۷۰ هزار واحد ریزش داشت و شاخص هم‌وزن نیز کاهش ۳.۷ درصدی را ثبت کرد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازار در آبان نیز به دلیل انتظار نتیجه انتخابات آمریکا، به جز چندین نماد خاص، کار خود را بی رمق و بی جان ادامه دهد و سرانجام با کاهش ریسک‌های سایه انداخته بر بازار و تاکید وزیر اقتصاد بر کاهش نرخ بهره، شرایط بازار از ماه‌های آتی بهبود پیدا کند.

به گفته فعالان بازار سهام، در چهار ماه گذشته، دامنه نوسان فقط در ۳۲ روز کاری در حالت عادی بود و بقیه روزها به یک، دو یا سه درصد محدود شده بود که این محدودیت‌ها در کنار اخبار منفی دست به دست هم داد تا بازار بدترین روزهای خود را سپری کند تا جایی که حمایت‌های وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس نیز در بهبود وضعیت بازار سرمایه اثربخش نبودند و سهامداران هر روز شاهد رشد طلا، دلار و دیگر بازارهای موازی در برابر کاهش ارزش دارایی خود هستند اما به دلیل محدودیت در ارزش معاملات و دامنه نوسان، امکان فروش ندارند.

بورس از رقابت با بازارهای موازی جا ماند/ ادامه‌ سقوط با دو چراغ قرمز

فرار ۱.۶ همت سرمایه به بازارهای موازی

نگاهی به آمار بازدهی بورس هفته منتهی به دوم آبان حکایت از آن دارد که معاملات بورس این هفته نیز در سایه احتمال جنگ در منطقه بسته شد و سهامداران زیادی تصمیم به خروج از بازار سهام گرفتند تا جایی که بیش از ۱,۶۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج و به بازارهای سفته‌بازی تزریق شد.

شاخص کل در مدت پنج روز کاری این هفته با ریزش ۴.۶ درصدی از تراز دو میلیون و ۶۵ هزار واحد در پایان هفته گذشته، به یک میلیون و ۹۷۰ هزار واحد در پایان بورس چهارشنبه رسید، این روند در سهم‌های کوچک بازار نیز دیده شد و شاخص هم‌وزن در این هفته با کاهش حدود ۳.۷۲ درصدی به تراز ۶۵۵ هزار واحدی رسید.

طی پنج روز معاملاتی هفته نخست آبان، متوسط روزانه حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۵.۷۶ میلیارد برگه سهم رسید از سوی دیگر میانگین ارزش معاملات نیز در این هفته رقم جالبی ثبت نکرد؛ به طوری که میانگین هفتگی این رقم ۲,۳۳۲ میلیارد تومان است.

شدت روند نزولی سهم‌های بازار، تراز پول حقیقی هفتگی را منفی کرد و در پنج روز کاری بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد که این روند در روز چهارشنبه وخیم‌تر از روزهای دیگر هفته بود و بیش از ۵۲۰ میلیارد تومان پول از بورس خارج شد.

توقف نمادها در وضعیت نامناسب بازار

برخی کارشناسان ادامه سقوط شاخص‌های بورس با وجود دستور رئیس‌جمهور به نهادهای مربوطه برای حمایت از بازار سرمایه و ارائه برنامه هفتگانه رئیس سازمان بورس را نشان‌دهنده شکست سطح روانی و تکنیکال بورس می‌دانند که موجب از دست رفتن شاخص کل دو میلیون واحد شد.

سال گذشته نیز شاخص کل در اول مرداد و آبان به دو میلیون واحد و کمتر از آن رسید و در آبان امسال نیز تجربه سقوط شاخص کل به زیر دو میلیون واحد تکرار شد تا بازار سرمایه در بدترین وضعیت نسبت به دیگر بازارها قرار گیرد. در این شرایط ارزش معاملات به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان تومان رسیده که نشانه رکود در بازار است.

به گفته تحلیلگر بازارهای مالی نزدیک به ۲۰ درصد گزارش‌های منتشر شده جذاب بوده است اما این نمادها رشد چندانی نکردند، زیرا برخی سهامداران آن را فرصتی برای خروج می‌بینند بنابراین وضعیت نامناسب بازار مانع رشد به نمادها می‌شود.

هم‌اکنون دو سناریو پیش روی بازار قرار دارد، نخست اینکه بازارساز برای حفظ فضای تکنیکال بورس از آن حمایت بیشتری کند تا شاخص به محدوده یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد بر گردد و معاملات در مسیر بهتری قرار گیرد، اما سناریو دیگر این است که با از دست رفتن ۲ میلیون واحد فضای نگرانی بیشتری بر بازار حاکم و معاملات منفی تشدید شود که در این شرایط ممکن است شاخص کل بار دیگر به محدود حمایتی و تکنیکال بورس یعنی یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد برسد.

نگاهی به ارقام ثبت شده در این هفته حکایت از آن دارد که نخستین روز کاری بورس در این هفته با ادامه سقوط بازار سهام به پایان رسید و شاخص کل با کاهش ۲۴ هزار و ۶۶۱ واحدی که معادل ۱.۱۹ درصد این شاخص است در سطح دو میلیون و ۴۱ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش یافت؛ به طوری که شاخص هم‌وزن پنج هزار و ۷۰۵ واحد و معادل ۰.۸۴ درصد این شاخص، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۷۵ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در این روز، حجم معاملات را پنج میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را ۲,۳۱۱ میلیارد تومان نشان داد. تراز پول حقیقی در سهام، همچون روز معاملاتی گذشته منفی بود. به‌طوری که در پایان بورس شنبه حدود ۵۰۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

بورس از رقابت با بازارهای موازی جا ماند/ ادامه‌ سقوط با دو چراغ قرمز

افت شاخص‌ها در سایه تردید

روز یکشنبه معاملات سهم‌های بزرگ بازار برای کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان دومین روز کاری بورس، شاخص کل با کاهش ۱۹ هزار و ۹۵۹ واحدی که معادل ۰.۹۸ درصد این شاخص است، در سطح دو میلیون و ۲۱ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش پیدا کرد به‌طوری که شاخص هم‌وزن بازار در این روز پنج هزار و ۴۶۵ واحد که معادل ۰.۸۱ درصد این شاخص است، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۶۹ هزار واحد رسید همچنین تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات را ۳.۶ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را یک هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان نشان داد.

از سوی دیگر تراز پول حقیقی در سهام، همچون روز معاملاتی گذشته منفی بود و که در پایان معاملات بورس بیست‌ونهم مهر نزدیک به ۴۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

آثار تنش و فشار فروش

روز دوشنبه معاملات بورس متعادل‌تر از روزهای گذشته بسته شد اما ادامه‌دار بودن آثار تنش‌ها همراه با فشار فروش موجب شد بازار سهام همچنان در تب و تاب ریسک‌ها به سر برد. در آخرین روز مهر آهنگ خروج پول کند شد و کمی بیش از ۵۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد همچنین ۸۳ درصد از نمادهای بازار سهام کاهش قیمت داشتند و تمامی نماگرها قرمز شدند.

در پایان سومین روز کاری بورس این هفته، شاخص کل با کاهش ۱۳ هزار و ۸۳۲ واحدی و معادل ۰.۶۸ درصد این شاخص در سطح دو میلیون و هفت هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز با فشار فروش کاهش را تجربه کرد تا جایی که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس ۳۸۴۲ واحد و معادل ۰.۵۷ درصد این شاخص، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۶۵ هزار و ۹۳۷ واحد رسید همچنین تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات را ۷.۶ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و ۸۷۹ میلیارد تومان نشان داد.

افت شاخص کل به زیر ۲ میلیون

بازار سهام چهارمین روز کاری هفته را متعادل‌تر از روزهای گذشته و در محدوده صفر تابلو آغاز کرد، اما با نزدیک شدن به ساعات انتهایی بازار بر فشار عرضه افزوده شد و در پایان معاملات سه‌شنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی ۱۳ هزار و ۴۰۰ واحدی به ۱ میلیون و ۹۹۳ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با ریزشی ۴۲۰۰ واحدی در ارتفاع ۶۶۱ هزار واحد ایستاد.

ارزش معاملات خُرد در بازار یکم آبان مبلغ ۲,۶۰۰ هزار میلیارد میلیون تومان بود و حقیقی‌ها در روز جاری حدود ۱۱۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند همچنین ۶۱ نماد در محدوده مثبت و ۳۸۵ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

هشتمین روز سقوط

در پایان روز کاری بورس این هفته، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت بیش از ۱۳ هزار واحدی همراه شد تا هشتمین روز سقوط خود را نیز برگزار کرده باشد. بازار تنها یک کندل افت سه درصدی نیاز دارد تا برای سومین بار در سال جاری شاخص کل در یک روند نزولی بیش از ۱۰ درصد افت را به خود ببیند. در اردیبهشت سال جاری نخستین سقوط بازار آغاز شد که تا انتهای خرداد ماه ادامه داشت و شاخص بیش از ۱۲ درصد افت را ثبت کرد.

دومین موج نزولی شاخص کل اواسط تیر سال جاری آغاز شد و تا اواخر مرداد ادامه داشت که بازار را با افت بیش از ۱۰ درصدی روبه‌رو کرد و آخرین سقوط بازار در ابتدای مهر سال جاری رقم خورد که تاکنون شاخص کل بیش از ۷ درصد افت را تجربه کرده است و در صورتی که که یک افت ۳ درصدی دیگر را به خود ببیند روند نزولی سه‌گانه خود را تکمیل خواهد کرد و در یک سال شاخص سه بار، سه افت سنگین بیش از ۱۰ درصدی را به چشم خواهد دید.

تراز پول حقیقی در سهام، روز چهارشنبه نیز منفی بود به طوری که در پایان معاملات این روز حدود ۵۲۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. ارزش بازار بورس تهران به رقم ۶۴۲۰ همتی رسیده است و فاصله خود را با محدوده ۷ هزار همتی افزایش داده همچنین ارزش معاملات خرد کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایمنا، کارشناسان بر این باورند که بازار در این روزها تنها به حمایت مالی و تزریق نقدینگی نیاز دارد، صف‌های فروش باید جمع شود و دولت نشان دهد که در چنین وضعیتی می‌تواند در کوتاه‌مدت وضعیت بازار را سامان دهد، در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد راه‌حل‌های دیگر پاسخ سریعی به ریزش‌های شاخص‌ها بدهد، در نتیجه نه تنها پس گرفتن کانال دو میلیون واحد کار سختی خواهد بود بلکه تغییر روند بسیار دور از انتظار به نظر می‌رسد.

کد خبر 803892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.