شناسایی ۱۸۳ بیمار مبتلا به هپاتیت در کردستان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در شش ماهه نخست سال جاری ۱۸۳ بیمار مبتلا به هپاتیت شناسایی شدند که از تعداد ۸۹ نفر هپاتیت B و ۹۴ نفر هپاتیت C بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جهانبخش یوسفی به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت اظهار کرد: مرکز مشاوره بیماری هپاتیت در مرکز خدمات جامع سلامت جلالی زاده، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای، تشخیصی و درمانی به بیماران مشکوک و مبتلا به هپاتیت C و همچنین مشاوره به افراد مشکوک به بیماری هپاتیت نوع B است.

وی افزود: از سال ۷۲ برای تمامی متولدان واکسن هپاتیت B انجام می‌شود و سایر اقشار مردم نیز در صورت داشتن شغل پرخطر از جمله مصرف کنندگان مواد مخدر، افرادی که تماس جنسی محافظت نشده دارند، نوزادان متولد شده از مادر مبتلا به هپاتیت، افراد دریافت کننده عضو و بافت پیوندی، دریافت کنندگان اقدامات خال‌کوبی و آرایش‌های دائم و افراد دریافت کننده خون و فرآورده‌های خونی مثل بیماران هموفیلی و تالاسمی طبق دستورالعمل و در صورت نیاز می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان به راه‌های انتقال این بیماری اشاره کرد و گفت: این بیماری از طریق تماس جنسی محافظت نشده با فرد آلوده، استفاده مشترک از ابزار آلوده تیز نظیر سوزن و سرنگ، تیغ اصلاح، تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تولد از مادر مبتلا به هپاتیت B منتقل می‌شود.

یوسفی اضافه کرد: خال‌کوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش، خدمات پزشکی و دندانپزشکی اگر در شرایط غیربهداشتی و استفاده از وسایل غیر استریل انجام شوند احتمال ابتلاء را بالا می‌برند.

وی ادامه داد: این بیماری از طریق دست دادن، عطسه، سرفه و معاشرت معمولی منتقل نمی‌شود.

آیا مادر مبتلا به هپاتیت B می‌تواند فرزند سالم به دنیا بیاورد؟

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: مادری که مبتلا به هپاتیت ب است در دوران بارداری با انجام آزمایشات مشخص و اقدامات درمانی می‌تواند فرزند سالمی به دنیا بیاورد و همچنین اگر مادر باردار مبتلا به هپاتیت B باشد و از لحاظ مالی دچار مشکل باشد تمامی خدمات مشاوره و تشخیص مربوط به هپاتیت B به صورت رایگان برای مادر انجام می‌شود.

یوسفی با اشاره به اینکه هپاتیت در مرحله حاد معمولاً بدون علامت است، خاطرنشان کرد: در صورت علامت دار شدن به صورت علائم شبه آنفلوانزا (خستگی، تب، درد بدن)، بی اشتهایی، تهوع، درد شکم، ادرار تیره و مدفوع روشن و زرد شدن چشم و پوست است.

وی افزود: اگر هپاتیت درمان نشود مزمن شده و می‌تواند موجب سیروز و سرطان کبد شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان از پوشش ۹۹ درصدی نوزادان استان به واکسن هپاتیت B خبر داد و گفت: برنامه حمایتی برای قشرهای مستعد در دستور کار قرار دارد.

یوسفی تصریح کرد: بیماری هپاتیت C درمان دارد و بیماران طی دوره سه الی شش ماهه با مصرف روزانه یک داروی خوراکی درمان خواهند شد.

وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به هپاتیت C در مرکز مشاوره هپاتیت سنندج خدمات رایگان دریافت می‌کنند، اضافه کرد: در شش ماهه اول سال جاری ۱۸۳ نفر شامل ۸۹ نفر هپاتیت B و ۹۴ نفر هپاتیت C در استان کردستان شناسایی شده‌اند.

کد خبر 803846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.