کشورهایی با بیشترین انتشار کربن

سنگاپور، قطر، امارات متحده عربی، کویت، برونئی، مالتا، عربستان سعودی، بلژیک، ایالات متحده آمریکا، عمان و ترینیداد و توباگو، کشورهایی با بیشترین انتشار کربن بر اساس مصرف سرانه در سراسر جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منبع داده‌های بودجه کربن جهانی که از طریق درگاه اطلاعاتی «our world in data» از سال ۲۰۲۱ در دسترسی است، میزان انتشار کربن را به‌صورت نقشه‌ای منتشر کرده است که در آن کشورهای بالاتر (قرمز) یا پایین‌تر (آبی) از میانگین انتشار جهانی کربن بر اساس مصرف سرانه (tCO₂) برابر با ۴.۷ نشان داده شده است. این منبع باز رایگان و قابل دسترس عموم، وظیفه انتشار تحقیقات و داده‌ها برای پیشرفت در برابر بزرگترین مشکلات جهان را برعهده دارد.

معیار ترسیم نقشه حاضر مقایسه این است که چگونه واریانس الگوهای مصرف می‌تواند میزان تأثیر متوسط سبک زندگی هر کشور را بر محیط زیست تغییر دهد. نقشه ترسیم‌شده تفاوت بین شمال جهانی (آمریکای شمالی، اروپا، اقیانوسیه) و جنوب جهان (آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیا) را برجسته می‌کند.

این اصطلاحات غیررسمی برای نخستین بار در دهه ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفتند و از آن زمان برای برجسته کردن شکاف میان مسئولیت‌های زیست‌محیطی در گفتمان اقلیمی پذیرفته شدند. کشورهای صنعتی، توسعه‌یافته اقتصادی و ثروتمندتر به‌طور عمده در نیم‌کره شمالی و کشورهای کمتر توسعه‌یافته در نیم‌کره جنوبی قرار دارند. شمال جهانی نقش پررنگ‌تری در تخریب محیط‌زیست دارد، اما جنوب جهانی با اثرات آب‌وهوایی بیشتری مواجه است.

کشورهایی با بیشترین انتشار کربن بر اساس مصرف سرانه

با این حال هنگام ارائه یک رتبه‌بندی استاندارد، چندین نقطه پرت در تقسیم کلی شمال / جنوب جهانی وجود دارد. به‌عنوان مثال پنج کشور اول لیست کشورهایی با بالاترین میزان انتشار سرانه بر اساس مصرف، همه کشورهای آسیایی هستند و همانطور که انتظار می‌رود، چهار از پنج کشور برتر لیست از تولیدکنندگان نفت هستند. طبق این نقشه اوکراین، رومانی و آلبانی تنها کشورهای اروپایی زیر میانگین و شیلی و آفریقای جنوبی تنها کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی بالاتر از میانگین هستند.

قابل توجه اینکه نقشه حاضر یک معیار بسیار خاص را ردیابی و تجسم می‌کند که نمی‌تواند برای بسیاری از کشورها محاسبه شود.

کشورهای جهان با بیشترین انتشار جهانی کربن بر اساس مصرف سرانه (tCO₂)

سنگاپور، آسیا ۲۷.۷

قطر، آسیا ۲۶.۷

امارات متحده عربی، آسیا ۲۵.۸

کویت، آسیا ۲۴.۵

برونئی، آسیا ۲۱.۷

مالتا، اروپا ۱۹.۴

عربستان سعودی، آسیا ۱۷.۳

بلژیک، اروپا ۱۷.۲

ایالات متحده آمریکا، آمریکای شمالی ۱۶.۵

عمان، آسیا ۱۵.۴

ترینیداد و توباگو، آمریکای شمالی ۱۳.۹

کشورهایی با بیشترین انتشار کربن بر اساس مصرف سرانه

کد خبر 803705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.