جمع‌آوری پسماندها در اصفهان مطابق با استانداردهای جهانی است

معاون اجرایی و فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: روش جمع‌آوری یک روز در میان پسماند، مطابق با استانداردهای جهانی است و این رویکرد در اصفهان به‌طور کامل اجرا می‌شود.

حامد شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در بحث مدیریت پسماند هر موفقیتی به اصل همکاری و مشارکت تولیدکنندگان پسماند (یعنی شهروندان) وابسته است؛ اگر در هرکدام از مراحل مدیریت پسماند به جذب مشارکت و همکاری شهروندان موفق شدیم، بی‌شک در آن اقدام نیز به موفقیت می‌رسیم، اما اگر شهروندان مشارکت نکنند، به اهداف مدنظرمان نخواهیم رسید یا ممکن است موفقیت محدودی به دست آوریم.

وی با اشاره به قراردادن پسماندها خارج از نوبت در سطح شهر افزود: آلودگی ناشی از این پسماندها تا زمان بارگیری در سطح شهر می‌ماند و از نظر بصری نیز جلوه نازیبایی به محلات می‌دهد و تجمع حیوانات موذی، گربه و حشرات، رهاشدن شیرابه در محله از تبعات گذاشتن پسماند خارج از نوبت مقرر است و این مسائل، نظم، آراستگی و نظافت محله را از میان می‌برد.

معاون اجرایی و فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بارگیری یک روز در میان پسماند، جزو اصول مدیریتی است، تاکید کرد: جمع‌آوری پسماند به‌صورت یک روز در میان اقدامی علمی و جهانی است.

شریفی گفت: نخستین گام مدیریت پسماند، تولید کمتر زباله است که در سطح جهان نیز بسیار اهمیت و به آموزش هم نیاز دارد، البته در کنار تولید کمتر زباله، تفکیک انواع پسماند در مسیر مدیریت اصولی پسماند جایگاه ویژه‌ای دارد و جداسازی پسماندهای ارزشمند باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: برخی شهروندان از سر عادت پسماندهای خانگی را به جای درِ منازل خود، در مکان‌های دیگر قرار می‌دهند که به ایجاد ایستگاه زباله تبدیل می‌شود؛ این اماکن چهره شهر را نازیبا و محیط را آلوده می‌کنند.

معاون اجرایی و فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: از شهروندان درخواست می‌شود که پسماند تر را مطابق با زمان‌بندی اعلام‌شده از طرف شهرداری و رأس ساعت ۲۳:۰۰ خارج از منزل قرار دهند، همچنین اگر نقطه‌ای از شهر بارگیری پسماند صورت نمی‌گیرد، شهروندان باید با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند و برای پیگیری اطلاع دهند.

شریفی گفت: نوع ماشین‌آلات و شیوه جمع‌آوری و حمل‌ونقل پسماند بسته به ظرفیت منطقه در تمام سطح شهر یکسان است و ماشین‌آلاتی که در نقاط بالای شهر استفاده می‌شود، در مناطق حاشیه‌ای نیز به‌کار می‌رود، همچنین به‌منظور بهبود مشارکت شهروندان و جلوگیری از تخلفات، اطلاع‌رسانی و آموزش نیز به‌صورت منظم در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی افزود: پسماند یک وجه علمی و فنی دارد؛ وجه دیگر آن نیز شرایط محلی منطقه است و این دو جنبه در کنار یکدیگر می‌تواند بر روند مدیریت پسماند در هر ناحیه‌ای تأثیر بگذارد.

معاون اجرایی و فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اصفهان را در حوزه مدیریت پسماند یکی از شهرهای پیشتاز دانست و تاکید کرد: این کلان‌شهر از تمام جوانب مدیریت پسماند نسبت به دیگر شهرهای ایران پیشتاز است و این برای ما یک میراث است که حفظ آن ارزش دارد.

شریفی گفت: اصفهان در مسئله نظافت شهری برند بوده است و می‌توان گفت از معدود شهرهای کشور است که در مدیریت پسماند نظم خاصی دارد و برای حفظ و ادامه آن می‌کوشد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری درباره پسماند خارج از نوبت برنامه جمع‌آوری ندارد، اضافه کرد: امکانات و برنامه‌های شهرداری به‌صورت کامل تعریف شده است و افرادی که خارج از زمان اطلاع‌رسانی‌شده پسماند منازل خود را در محله قرار می‌دهند، باید شناسایی شوند و در صورت نیاز باید مورد پیگیری حقوقی نیز قرار بگیرند.

معاون اجرایی و فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری زمان جمع‌آوری پسماند را در مناطق پانزده‌گانه اطلاع‌رسانی کرده است، تصریح کرد: برخی شهروندان در زمان‌های خارج از نوبت پسماند خود را بیرون می‌گذارند؛ هرچند درباره فرایند جمع‌آوری و حمل‌ونقل پسماند، اطلاع‌رسانی‌های لازم در شهر اصفهان انجام شده است.

شریفی با بیان اینکه اصفهان جزو معدود شهرهای ایران است که در زمینه مدیریت اصولی پسماند به سوی معیارهای جهانی حرکت می‌کند، اظهار داشت: تولید کود کمپوست از پسماند تر در کارخانه کود آلی شهرداری اصفهان از دستاوردهای این شهر در حوزه مدیریت پسماندهای آلی است.

وی افزود: اصفهان جزو نخستین شهرهای ایران در تولید کود کمپوست از پسماند تر محسوب می‌شود و هم‌اکنون کیفیت کمپوست تولیدی در کارخانه کود آلی و استانداردهای کسب‌شده در این زمینه زبانزد است.

معاون اجرایی و فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: از شهروندان درخواست می‌کنیم در زمینه مدیریت پسماند و حفظ نظافت شهری با شهرداری به‌طور مؤثری همکاری کنند، زیرا هرچه در شهر هزینه شود، متعلق به مردم و برای خود مردم است.

شریفی گفت: اگر شهروندان با شهرداری همکاری و در موضوع پسماند مشارکت کنند، به‌طور قطع هزینه‌های کمتری در این بخش صرف خواهیم کرد، زیرا بهتر است غالب این هزینه‌ها در حوزه‌های زیرساختی و نه در امور جاری صرف شوند.

کد خبر 803483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.