طرح قیمت‌گذاری پویا در حمل‌ونقل عمومی اصفهان در حال بررسی برای تدوین است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان از بررسی طرح قیمت‌گذاری پویا در سیستم حمل‌ونقل عمومی این کلان‌شهر خبر داد و گفت: این طرح به‌منظور بهبود خدمات حمل‌ونقل و کاهش ترافیک خودروهای شخصی در حال بررسی برای تدوین است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت در نشست هم‌اندیشی عملیاتی کردن استراتژی قیمت گذاری پویا به‌صورت مستقل و مشترک در مدهای حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان (اتوبوس و مترو) که در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: قیمت‌گذاری پویا به‌عنوان دغدغه‌ای از سوی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح و با حضور ریاست کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر نیز به بحث گذاشته شده است.

وی افزود: این جلسه با مشارکت بخش‌های مختلف حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک از جمله شرکت واحد اتوبوسرانی، شرکت متروی منطقه اصفهان و مطالعات معاونت حمل‌ونقل برگزار شد تا پیشنهادهای مختلفی در این حوزه ارائه شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ضمن تشریح مفهوم قیمت‌گذاری پویا تاکید کرد: این روش قیمت‌گذاری بر اساس عواملی همچون تقاضا، عرضه و ظرفیت‌های موجود تغییر می‌کند و برخلاف رویکردهای معمول که قیمت‌گذاری پویا برای کسب سود به کار گرفته می‌شود؛ در این حوزه هدف اصلی افزایش مطلوبیت سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر است.

ساکت گفت: این فرایند نباید موجب رقابت بین بخش‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس شود؛ بلکه هدف اصلی کاهش استفاده از خودروهای شخصی و ترافیک شهری است، همچنین خودروهای تک‌سرنشین باید وارد این چرخه شود تا از ظرفیت‌های حمل‌ونقل عمومی بیشتر بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: این جلسه به‌عنوان یک اتاق فکر و تشکیلات هم‌افزایی مورد توجه قرار گرفت و در آن دیدگاه‌های مختلف بررسی شد، همچنین یکی از نکات مورد توجه، مشارکت «اصفهان کارت» به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های خدمت‌رسانی بود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: موضوعات مرتبط با تجمیع نگرش‌ها و نیاز به بررسی جامع در زمینه قیمت‌گذاری پویا نیز مطرح شد و به‌عنوان یکی از پیشنهادها، اجرای این طرح به‌صورت محدود و در یک بازه زمانی مشخص به‌منظور ارزیابی رفتار مشتریان و سناریوهای مختلف مدنظر قرار گرفت.

ساکت با تاکید بر مشارکت و سرمایه‌گذاری در این فرایند گفت: به ظرفیت مشارکت بخش خصوصی باید به‌عنوان یک اقدام ویژه توجه کرد تا انگیزه و خلاقیت در این مسیر افزایش پیدا کند، در این راستا قوانین نظارتی و چارچوب‌های مشخصی در این زمینه تبیین شده و شهرداری و شورای شهر می‌تواند این روند را هدایت کند.

بررسی طرح قیمت‌گذاری پویا در حمل‌ونقل عمومی در اصفهان

وی با بیان اینکه این جلسه به بررسی پیشنهادهای اجرایی و عملیاتی پرداخت و هدف آن رسیدن به یک فرمول اجرایی بود، افزود: در این زمینه استفاده از ظرفیت‌های خدماتی شهرداری و مشارکت با بخش خصوصی و ذی‌نفعان دیگر نیز مطرح شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: یکی دیگر از پیشنهادها، ارائه تخفیف‌ها و خدمات ویژه به افرادی بود که از حمل‌ونقل عمومی برای سفرهای گردشگری در شهر اصفهان استفاده می‌کنند؛ این تخفیف‌ها می‌تواند موجب افزایش جذابیت حمل‌ونقل عمومی شود و شهروندان را تشویق به استفاده از این خدمات کند.

ساکت گفت: مواردی همچون تشویق به استفاده از مدهای حمل‌ونقل پاک و خودروهای برقی نیز به‌عنوان بخشی از رویکردهای جدید در این جلسه مطرح شد.

وی ادامه داد: در نهایت مباحثی درباره قیمت‌گذاری پارک حاشیه‌ای، پارکینگ‌ها، ایستگاه‌های دوچرخه و سایر خدمات مرتبط با حمل‌ونقل عمومی مطرح که هدف از ارائه این پیشنهادها افزایش جذابیت حمل‌ونقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی بود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در این جلسه مدل‌های مختلف قیمت‌گذاری بر اساس تقاضا، زمان و تخفیف‌های ویژه بررسی و به‌عنوان نمونه پیشنهاد شد که اگر سفرهای صبحگاهی در زمان‌های زودتر از اوج ترافیک برنامه‌ریزی شود، تخفیف‌هایی اعمال شود تا انگیزه برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش تراکم ترافیک افزایش پیدا کند.

ساکت گفت: موضوع قیمت‌گذاری بر اساس پیمایش و ارائه کارت‌های حمل‌ونقل عمومی نامحدود نیاز به جمع‌بندی و بررسی‌های بیشتر دارد، اما بخش‌های مختلف دیدگاه‌های خود را باید مطرح کنند و بر ضرورت ادامه مطالعات و اجرای آزمایشی این طرح‌ها تاکید شود.

کد خبر 803478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.