به گزارش خبرگزاری ایمنا، حملونقل عمومی بهعنوان یکی از اساسیترین نیازهای جوامع شهری، نقش بسیار مهمی در کاهش ترافیک و آلودگی محیط زیست ایفا میکند؛ سیستمهای حملونقل عمومی از جمله اتوبوس، مترو و تراموا، میتواند با ارائه جایگزینهای مناسب و پایدار برای خودروهای شخصی، علاوه بر کاهش ازدحام در خیابانها، به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات زیستمحیطی نیز کمک کند؛ این مسئله بهویژه در شهرهای بزرگ که با چالشهای ترافیکی و زیستمحیطی بیشتری مواجهاند، از اهمیت بالاتری برخوردار است.
در دنیای امروز، توجه به حملونقل عمومی پاک و کارآمد بهعنوان راهکاری برای معضلات شهری همچون افزایش آلودگی هوا و مصرف بیرویه سوختهای فسیلی، امری ضروری است؛ استفاده گسترده از وسایل نقلیه عمومی نهتنها به کاهش مصرف سوختهای آلاینده منجر میشود، بلکه میتواند هزینههای زیرساختی و تعمیر و نگهداری جادهها را نیز بهطور قابل توجهی کاهش دهد، بنابراین دولتها و شهرداریها در سراسر جهان تلاش میکنند تا با حمایتهای مالی و اجرای سیاستهای مناسب، مردم را به استفاده از سیستمهای حملونقل عمومی ترغیب کنند.
یکی از ابزارهای مهم برای تشویق شهروندان به استفاده از حملونقل عمومی، توسعه و بهبود شبکههای مترو است؛ مترو بهعنوان یک وسیله نقلیه عمومی سریع، ایمن و کارآمد، میتواند به کاهش وابستگی به خودروهای شخصی کمک کند. بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا، با سرمایهگذاری در گسترش خطوط مترو و بهبود کیفیت خدمات آن، توانستهاند ترافیک شهری را مدیریت کنند و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهند. بهرهمندی از مزایای این سیستم کارآمد، نیازمند مدیریت هوشمند و خدماترسانی مؤثر است.
در کلانشهر اصفهان با افزایش جمعیت و توسعه شهری، مترو بهعنوان یکی از اصلیترین زیرساختهای حملونقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است؛ این سیستم میتواند با ارائه خدمات سریع و مقرونبهصرفه، نیازهای جابهجایی بخش بزرگی از شهروندان را تأمین کند، همچنین توسعه ایستگاههای مترو در نقاط مختلف شهر و مناطق حومه، میتواند نقش مهمی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا در اصفهان داشته باشد.
متروی اصفهان چند سالی است که در دسترس شهروندان قرار دارد و بهعنوان یکی از بهترین و کارآمدترین بخشهای سیستم حملونقل عمومی در این شهر شناخته میشود، هر چند که خط دو آن به بهرهبرداری نرسیده است، اما خط یک آنکه از مناطق مرکزی شهر عبور میکند، بهدلیل طراحی مدرن، ایستگاههای مناسب و زیرساختهای پیشرفته، تجربه سفر راحت و ایمن را برای مسافران فراهم میکند.
کیفیت بالای خدمات در خط یک، شامل زمانبندی دقیق، تمیزی و امنیت ایستگاهها و قطارها، موجب جلب رضایت مسافران میشود و بهتدریج فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی را در اصفهان ارتقا میبخشد.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان به این نکته اشاره کرده است که با توجه به زیرساختهای مناسب و پیشرفتهای صورت گرفته، خط یک متروی اصفهان میتواند بهعنوان الگویی برای توسعه خطوط بعدی در نظر گرفته شود و در راستای تشویق شهروندان به استفاده از حملونقل عمومی پاک و کارآمد مؤثر باشد.
آنچه در ادامه میخوانید حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با هادی کریمی، مدیرعامل شرکت متروی منطقه اصفهان بهمنظور آگاهی شهروندان از وضعیت ناوگان قطارهای مترو، ساختار سازمانی، بخش تعمیر و نگهداری، وضعیت ایستگاهها، توسعه خط یک، نرخ کرایه و اقدامات جدید در متروی اصفهان است.
ایمنا: پیش از این مدیر مرکز مدیریت کنترل ترافیک شهر اصفهان بودید و سپس در جایگاه مدیرعاملی شرکت متروی اصفهان در حال فعالیت هستید؛ چه تصوری از فعالیت در شرکت مترو داشتید و پس از ورود چه تجربیاتی کسب کردید؟ از سختیهای کار در این حوزه بگویید.
کریمی: از سال ۱۳۸۵ بهصورت قرارداد ساعتی با شهرداری اصفهان همکاری خود را آغاز کردم. از آن زمان تاکنون همواره در حوزه حملونقل مشغول به فعالیت بودهام و با تمام بخشهای آن آشنایی دارم؛ بهدلیل این تجربه طولانی، وقتی وارد محیطی از حوزه حملونقل میشوم، آشنایی قبلی دارم، زیرا تمام سابقه کاری من در همین حوزه بوده است.
پایاننامه کارشناسی ارشد و دکتری من هر دو در مباحث مرتبط با حملونقل بوده است؛ تمام مقالاتی که تا امروز منتشر کردهام نیز به همین حوزه مربوط میشوند، بنابراین از تمام بخشهای حوزه حملونقل، شناخت کلی و دقیقی دارم.
به مدت سه سال در شورای اسلامی شهر اصفهان، بهعنوان دبیر کمیسیون حملونقل و مشاور رئیس این کمیسیون فعالیت کردم؛ این موقعیت برای من بسیار مفید بود، چراکه تمام سازمانها و شرکتهای زیرمجموعه حملونقل باید به شورا گزارش میدادند، چالشها و برنامههای خود را مطرح میکردند، بنابراین این موجب شد تا من آشنایی کاملی با شرایط حوزه حملونقل پیدا کنم، البته این آشنایی کلان بود و میدانستم در سطح اجرایی با چالشهای بیشتری مواجه خواهم شد.
بهطور مثال در مرکز کنترل حملونقل شهری، تعداد کارکنان ما حدود ۴۰ نفر بود، اما در شرکت متروی اصفهان نزدیک به ۶۰۰ نفر فعالیت میکنند؛ این موضوع شاید برای بسیاری از مردم آشکار نباشد، اما این افراد بهصورت شبانهروزی در سه شیفت (صبح، عصر و شب) برای ارائه خدمات تلاش میکنند.
سرویسدهی ما تا ساعت ۲۲:۰۰ ادامه دارد و پس از آن تیمهای تعمیر و نگهداری وارد عمل میشوند؛ اگرچه با سختیهای این کار آشنا بودم، اما فشار آن بهمراتب بیشتر از تصورات من بوده است، زیرا ما روزانه به حدود ۱۰۰ هزار نفر در زیر زمین خدماترسانی میکنیم؛ این مسئولیت سنگین سبب میشود که همیشه با استرس روز را آغاز کنم و به پایان برسانم.
ایمنا: چگونه میتوان با مدیریت و پیشگیری از خرابیها در سیستم مترو، به افزایش ایمنی و کاهش نگرانیهای عمومی درباره حوادث احتمالی کمک کرد؟
کریمی: حوادث مترو بسیار حساس است و حتی یک اتفاق کوچک میتواند در سطح کشور خبرساز شود؛ بهعنوان مثال چندی پیش در متروی تهران درِ یکی از قطارها خراب شده بود و مسئول ایستگاه با برانکارد جلوی آن را گرفته بود تا مسافران به بیرون پرتاب نشوند؛ این خبر به سرعت در سراسر کشور پخش شد، در حالی که خرابی در سیستمهای صنعتی طبیعی است و در بسیاری از بخشها اینگونه مشکلات وجود دارد، اما بهدلیل حساسیت موضوع، هر خرابی در سیستم مترو بهسرعت دیده و گزارش میشود.
با توجه به اینکه روزانه ۱۰۰ هزار نفر از متروی اصفهان استفاده میکنند، هر مشکلی برای آنها و خانوادههایشان مهم است و اخبار مربوط به حوادث مترو اغلب در سطح ملی و گاهی حتی جهانی منتشر میشود.
از آنجا که ما با جان مردم سر و کار داریم، حساسیت این شغل بسیار بالا است و حتی یک ایراد کوچک، نظیر بروز مشکل در یکی از سوزنهای مترو، میتواند به بحران تبدیل شود؛ این مسائل خبرساز میشود و برطرف کردن آنها مستلزم تلاشهای شبانهروزی است؛ در نهایت باید بگویم که بهدلیل حساسیت بالای مترو، کار در این حوزه با مرکز مدیریت کنترل ترافیک که محل فعالیت قبلی من بود، قابل مقایسه نیست.
ایمنا: شرکت متروی منطقه اصفهان چه سالی تأسیس شد؟
کریمی: حدود ۴۰ تا ۵۰ سال پیش، بارگذاری و تمرکز صنایع بنیادی کشور در استان اصفهان آغاز شد؛ این امر علاوه بر ایجاد صنایع بزرگ، موجب رشد جمعیت در این منطقه شد. این رشد به همراه خود، مزایا و مشکلاتی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی داشت.
یکی از این مشکلات، مسائل زیستمحیطی و ترافیکی بود که تصمیمگیران و مدیران شهری را به سمت توسعه سیستم حملونقل عمومی سریع و مدرن سوق داد، سیستمی که بتواند از افزایش آلودگیهای زیستمحیطی جلوگیری کند و محیط زیست و شهر اصفهان را ارتقا دهد.
بنابراین از سال ۱۳۶۵، مطالعاتی توسط دانشگاه صنعتی اصفهان در این زمینه انجام شد؛ سال ۱۳۶۷ دفتر حملونقل سریع در سازمان حملونقل و ترافیک شهری اصفهان تشکیل شد تا این مطالعات را پیگیری کند، در نهایت شرکت متروی منطقه اصفهان سال ۱۳۷۰ تأسیس شد.
ایمنا: ساختار سازمانی این شرکت را تشریح کنید.
کریمی: شرکت متروی منطقه اصفهان دارای دو معاونت اصلی از جمله معاونت پشتیبانی که شامل بخشهای مالی، اداری، نیروی انسانی و بازرگانی میشود، همچنین معاونت فنی شامل بهرهبرداری، عملیات مسافری و امور تعمیر و نگهداری است که این بخش مسئول ارائه خدمات به مسافران، مدیریت کارکنان ایستگاهها و تعمیر و نگهداری قطارها است.
ما حدود ۱۸ قرارداد در حوزه تعمیر و نگهداری داریم که شامل مواردی همچون قطارها، سیستمهای اعلام و اطفای حریق در ایستگاهها، ابنیه، سوزنها، سیستم سیگنالینگ (ناوبری قطار) و تجهیزات پیشرفته نظیر سیستمهای تهویه ایستگاهها میشود.
این قراردادها بهصورت سالانه تنظیم میشود و برای اجرای آنها، نزدیک به ۲۰۰ تا ۲۵۰ پیمانکار مشغول بهکار هستند؛ با احتساب پیمانکاران بخش تعمیر و نگهداری و کارکنان شرکت، نزدیک به ۸۰۰ تا ۸۵۰ نفر بهصورت شیفتی و شبانهروزی فعالیت میکنند تا سفرهای ایمن و مطمئنی برای مسافران فراهم شود.
ایمنا: در حال حاضر وضعیت قطارهای مترو چگونه است؟
کریمی: در حال حاضر، ۱۴ رام قطار در اختیار شرکت متروی اصفهان است که از این تعداد، ۱۱ رام متعلق به شرکت «پوژن» و سه رام دیگر مربوط به شرکت «دالیان» است؛ قطارهای دالیان دارای ایراداتی هستند که بهطور متوسط تنها یکی از سه قطار این شرکت قابل بهرهبرداری است، در حالی که دو قطار دیگر اغلب دچار مشکلات فنی و خارج از مدار بهرهبرداری هستند؛ این موضوع موجب میشود کار بهرهبرداری سختتر شود؛ با این وجود برای سرفاصله زمانی ۱۱ دقیقه بین قطارها مشکلی وجود ندارد.
در حال حاضر در ساعات صبح این سرفاصله به ۷ یا ۸ دقیقه کاهش پیدا کرده است، اما زیرساختهای موجود از جمله تونلها و ایستگاهها برای این فاصله زمانی طراحی نشده است و نیاز به افزایش تعداد رامهای قطار وجود دارد.
برای بهبود فاصله زمانی بین قطارها، نیاز به اضافه کردن رامهای جدید وجود دارد؛ اگر دو رام قطار جدید به سیستم اضافه شود، میتوان سرفاصله زمانی را به هشت دقیقه کاهش داد؛ با این کاهش زمانی میتوان به هدف جابهجایی ۲۰۰ هزار مسافر در روز دست یافت که این ظرفیت نیز وجود دارد؛ شرکت مترو نیز در حال انجام پیشنیازهای مربوط به این افزایش قطارها است.
ایمنا: وضعیت کیفی ایستگاههای مترو را چگونه ارزیابی میکنید؟
کریمی: ایستگاههای متروی اصفهان از نظر نظافت و ظاهر در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند؛ بسیاری از بازدیدکنندگان از شهرهای دیگر نیز ایستگاههای متروی اصفهان را بهعنوان یکی از تمیزترین و شیکترین ایستگاههای مترو کشور میدانند؛ پدیده دستفروشی که در بعضی ایستگاههای متروی تهران دیده میشود، در اصفهان وجود ندارد و از آن جلوگیری شده است.
همچنین بعضی ایستگاهها نظیر ایستگاه کوی امام (ره) در جنوب و ایستگاه شهید مفتح در شمال شهر بهتازگی تجهیز و بخشهای تجاری آنها نیز افتتاح شده است؛ این ایستگاهها به شهروندان این امکان را میدهند که با استفاده از مترو، خریدهای خود را بدون نیاز به سفرهای غیرضروری و استفاده از خودروهای شخصی انجام دهند.
ایمنا: آیا شرکت متروی منطقه اصفهان برای سرویسدهی به مناطق همجوار و حومه برنامه دارد؟
کریمی: شرکت متروی منطقه اصفهان به تمام شهرهای همجوار اصفهان، نظیر شاهینشهر، بهارستان، نجفآباد و خمینیشهر مرتبط است؛ این بدان معنا است که بحثهای مربوط به خطوط ریلی این مناطق نیز زیرمجموعه این شرکت قرار دارد.
در حال حاضر بهرهبرداری از خط یک متروی اصفهان بر عهده این شرکت است، علاوه بر این، مطالعات مربوط به خطوط منطقهای و ارائه مشاوره در زمینه تجهیزات مورد نیاز نیز انجام میشود.
یکی از اهداف اصلی شرکت، اجرای طرح یکپارچهسازی بهرهبرداری از خطوط ریلی است؛ بهعنوان مثال قرار نیست که قطارهای شاهینشهر بهطور جداگانه به مقصد میدان استقلال یا ایستگاه قدس حرکت کنند و سپس متروی اصفهان ادامه سفر را انجام دهد؛ این سیستم بهصورت یکپارچه عمل میکند، بهطوری که مسافری که از شاهینشهر سوار میشود، بتواند تا بهارستان بدون تغییر قطار سفر کند.
این طرح بهگونهای تنظیم شده است که در مسیرهای میانشهری، همچون شاهینشهر به اصفهان یا بهارستان، بهصورت یکپارچه عمل کند، همچنین خطوط دیگر نظیر خط دو متروی اصفهان و خطوطی که به سمت خمینیشهر یا نجفآباد در حال مطالعه است، به همین صورت خواهد بود.
ایمنا: چه برنامهای برای توسعه خط یک مترو دارید؟
کریمی: توسعههایی برای خط یک متروی اصفهان در نظر گرفته شده است؛ این توسعه شامل ادامه خط از ایستگاه قدس تا میدان استقلال است؛ مطالعات و طراحی این بخش انجام شده و زمینی در دانشگاه صنعتی اصفهان برای احداث پارکسوار در نظر گرفته شده است؛ این ایستگاه میتواند بهعنوان نقطه انتقال برای افرادی که از خمینیشهر یا شهرکهای صنعتی آن منطقه به اصفهان سفر میکنند، مورد استفاده قرار گیرد.
متروی اصفهان بهعنوان یک سیستم یکپارچه قرار است از شاهینشهر تا بهارستان ادامه پیدا کند؛ این توسعه شامل اتصال خطوط شهرهای همجوار به اصفهان است، اما تمرکز این بخش بر توسعه خط یک در داخل شهر اصفهان است.
در حال حاضر، طرح توسعه خط یک از ایستگاه قدس تا میدان استقلال در مرحله مطالعاتی و طراحی قرار دارد؛ این طرح مصوبه دارد و مطالعات آن به پایان رسیده است؛ با این حال اولویت مدیریت شهری در حال حاضر روی خط دو مترو قرار گرفته است.
پیشبینی میشود در شش ماهه دوم سال آینده، چهار ایستگاه خط دو از دارک تا میدان قدس بهصورت آزمایشی به بهرهبرداری برسد، همچنین مذاکراتی با دانشگاه صنعتی اصفهان برای ایجاد یک پارکسوار در محدوده این دانشگاه انجام شده است که این موضوع نیز بخشی از توسعه خط یک بهشمار میرود.
ایمنا: گویا در خط یک هنوز نواقصی وجود دارد!
کریمی: با وجود موفقیتهای حاصلشده، بعضی نواقص در خط یک مترو همچنان وجود دارد؛ بهعنوان مثال بعضی سیستمهای اعلام و اطفای حریق هنوز تکمیل نشده است یا بهصورت ناقص تحویل گرفته شده است.
در فصل بارندگی شاهد نشت آب از سیستمهای آببندی بعضی ایستگاهها هستیم که ناشی از ناقص بودن سیستمهای آببندی است؛ رفع این نواقص همچنان در حال پیگیری است و وظیفه برطرف کردن آنها بر عهده سازمان قطار شهری اصفهان است.
شرکت مترو مسئول بهرهبرداری از ایستگاهها و خطوط است، اما نواقص ساخت باید توسط سازمان قطار شهری برطرف شود.
ایمنا: افزایش سالانه نرخ بلیت مترو بر چه اساسی صورت میگیرد؟ آیا مبلغی که مردم برای بلیت مترو پرداخت میکنند، نرخ واقعی است یا دولت و شهرداری یارانه ارائه میدهند؟
کریمی: در حال حاضر قیمت هر سفر در متروی اصفهان ۴,۰۰۰ تومان است، اما اگر مسافر بهصورت تکسفره بلیت بخرد، قیمت آن ۵,۰۰۰ تومان خواهد بود؛ در شورای اسلامی شهر پیشبینی شده است در صورت انجام پروژههای فنی مرتبط با اصفهانکارت و همکاری با سازمان فاوا و اتوبوسرانی، برای افرادی که بیش از ۲۲ سفر در ماه انجام دهند، قیمت بلیت به ۳,۶۰۰ تومان کاهش پیدا کند؛ این طرح هنوز بهصورت کامل اجرا نشده است، اما در برنامه آینده وجود دارد.
هر سال شرکت مترو بر اساس هزینههای خود و نرخ تورم، پیشنهاد افزایش قیمت بلیت را به شورای اسلامی شهر ارائه میکند؛ با توجه به اینکه اغلب تجهیزات مترو وارداتی و از کشورهای اروپایی خریداری شده است، تأمین قطعات یدکی با دشواری و هزینههای بالایی همراه است.
بهدلیل افزایش هزینهها و تورم، قیمت تمامشده بلیت با قیمتی که از مسافران دریافت میشود، اختلاف زیادی دارد؛ سال جاری افزایش ۲۹ درصدی برای نرخ بلیت تصویب شد که کمتر از نرخ تورم است؛ به همین دلیل هر سال فاصله بین هزینه واقعی و مبلغ دریافتی از مسافران بیشتر میشود؛ این اختلاف هزینه اغلب باید توسط دولت یا شهرداری جبران شود، اما بهدلیل کمکهای محدود از سوی دولت، شهرداری اصفهان بخش اعظم این بار مالی را به دوش میکشد؛ با توجه به وظایف متعدد شهرداری، از جمله در زمینه حملونقل عمومی، پر کردن این گپ مالی (شکاف قیمتی) همیشه چالشبرانگیز است.
در حال حاضر سیستمی برای محاسبه دقیق هزینه تمامشده هر سفر وجود ندارد، اما بر اساس برآوردهای بودجهای، هر سفر حدود ۲۵,۰۰۰ تومان هزینه دارد که از این مبلغ، تنها ۴,۰۰۰ تومان آن توسط مسافر پرداخت میشود و سایر هزینهها را شهرداری اصفهان تأمین میکند؛ این روند در حملونقل عمومی در سراسر جهان رایج است، زیرا بهدلیل مزایای اجتماعی، زیستمحیطی و کاهش ترافیک، دولتها و شهرداریها به سیستم حملونقل عمومی سوبسید (یارانه) میدهند.
قطارهای مترو پس از طی مسافتی معادل یک میلیون کیلومتر نیاز به اورهال و تعمیرات اساسی دارد؛ در حال حاضر قطارهای متروی اصفهان حدود ۷۸۰ هزار کیلومتر را طی کردهاند و بهزودی نیاز به اورهال دارند که این امر هزینههای بیشتری را به همراه خواهد داشت؛ این موضوع همراه با سایر هزینهها، نیازمند مدیریت مالی دقیقتری است.
ایمنا: اشارهای به بودجه و اعتبارات شرکت مترو داشته باشید؛ تاکنون چند درصد بودجه محقق شده است؟
کریمی: همواره بین بودجه مصوب و آنچه در نهایت تحقق پیدا میکند و به ما پرداخت میشود، اختلاف وجود دارد؛ این موضوع موجب میشود که بسیاری از خریدهای مترو انجام نشود و بار مالی بیشتری به شرکت اضافه شود؛ به همین دلیل این مشکل به سال آینده منتقل میشود.
بودجه مصوب سال ۱۴۰۳ برای شرکت متروی اصفهان، ۸۱۱ میلیارد تومان است؛ از این مبلغ حدود ۶۴۴ میلیارد تومان بهعنوان کمکهزینه توسط شهرداری پرداخت میشود و ۱۳۰ میلیارد تومان نیز از طریق درآمدهای حاصل از فروش و اجاره فضاهای تبلیغاتی و سایر فعالیتهای تجاری شرکت مترو تأمین خواهد شد؛ این بودجه شامل هزینههای حقوق و دستمزد کارکنان، پیمانکاران و خرید قطعات یدکی است.
نسبت به سال گذشته، رشد بودجه خوبی داشتیم و بهطور تقریبی افزایش قابل توجهی در مصوبههای سال ۱۴۰۳ مشاهده شده است؛ بودجه مصوب ما حدود دو برابر شده است، اما در شش ماهه نخست سال جاری، شرایط شهرداری دشوار بوده و تحقق بودجه فقط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است که این میزان کمتر از ۵۰ درصد پیشبینیشده بود.
ایمنا: چالشهای مطلوبیت سفر چیست؟ برای ترغیب مردم به استفاده از مترو چه اقداماتی باید انجام داد؟
کریمی: برای جذابتر کردن استفاده از حملونقل عمومی، لازم است هزینههای مرتبط با خودروی شخصی نیز افزایش پیدا کند، در حال حاضر استفاده از خودروی شخصی به دلیل قیمت پایین سوخت و نبود هزینههای زیرساختی، بهطور تقریبی رایگان است؛ برای مثال فردی که از خیابانها و زیرساختهای عمومی استفاده میکند، هزینهای برای تعمیر و نگهداری نمیپردازد.
برای ترغیب مردم به استفاده از مترو، باید قیمت پارکینگها و هزینههای استفاده از خودروی شخصی در مرکز شهر افزایش پیدا کند، این رویکرد به نام «قیمتگذاری پارکینگ» یا «قیمتگذاری جاده» شناخته میشود که باید بهصورت منطقی و با سیاستهای مناسب اعمال شود؛ با این کار مردم متوجه میشوند که استفاده از مترو، مقرونبهصرفهتر از خودروی شخصی است.
موضوع دیگر این است که در سیستم کنونی، کارت بلیت اتوبوس و مترو یکی نیست، بنابراین پروژهای در دست اجرا است که با نام «مهاجرت کارتها» شناخته میشود و هدف آن یکپارچهسازی کارتهای مترو و اتوبوس است؛ این پروژه در حال انجام است و ایرادات مربوط به کارتها بهتدریج رفع خواهد شد.
ایمنا: چه اقدامات تازهای در مترو صورت گرفته است؟
کریمی: یکی از درخواستهای پرتکرار مردم افزایش ساعت بهرهبرداری بود که از اسفند سال گذشته، ساعت بهرهبرداری مترو تا ساعت ۲۱:۰۰ شب افزایش پیدا کرد؛ هرچند این اقدام هزینههایی برای شرکت مترو داشت و پرسنل نیز دچار سختیهایی شدند، اما تأثیر مثبتی در رضایت مسافران داشت.
در روزهای عادی، تعداد مسافران بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار نفر است، اما در روزهای جمعه این عدد به ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر کاهش پیدا میکند؛ دلیل اصلی این کاهش تعداد کم ایستگاههای فعال بود که هماکنون با افزایش ایستگاههای فعال در روزهای جمعه، ظرفیت خالی کمتر شده است.
یکی از مشکلاتی که مردم مطرح کردند، اشتباه در نمایش زمان رسیدن قطارها در تابلوهای اطلاعرسانی (تلویزیونهای ایستگاهها) بود؛ این تابلوها گاهی زمان نادرستی را برای رسیدن قطار نشان میدادند، در حالی که قطارها بهموقع میرسیدند. این تابلوها اصلاح شدند و هماکنون زمان دقیق رسیدن قطارها را نمایش میدهند؛ علاوه بر زمان رسیدن، موقعیت قطار نیز هماکنون بهصورت دقیق نمایش داده میشود؛ مسافران میتوانند با مراجعه به تابلوهای اطلاعرسانی، موقعیت فعلی قطار را مشاهده کنند و بدانند قطار در کدام ایستگاه قرار دارد.
یکی از اقدامات جدید ما راهاندازی ظرفیتهای تجاری در ایستگاههای مترو بود؛ بهطور خاص ایستگاه کوی امام و شهید مفتح بهصورت پایلوت برای این طرح انتخاب شدند، در این ایستگاهها، «مترومارکت» راهاندازی شد که میتواند به مسافران مترو و ساکنان اطراف ایستگاه نیز کمک کند تا مایحتاج خود را از این مراکز تهیه کنند.
متناسب با حدود ۸۰ درصد مناسبتهای فرهنگی، در ایستگاههای متروی این کلانشهر برنامههای فرهنگی برگزار میشود
مسافران «ارگ جهاننما» که قصد ورود به خیابان چهارباغ را داشتند، باید از خیابان طالقانی عبور میکردند و این موضوع منجر به تداخل با خودروهایی که از خیابان شمسآبادی وارد خیابان طالقانی میشدند، میشد، برای رفع این مشکل، اسفند سال گذشته، دسترسی جدیدی در ضلع جنوب غربی ایستگاه امام حسین (ع) افتتاح شد؛ این دسترسی به مسافران اجازه میدهد بدون ورود به سطح خیابان، به ابتدای خیابان چهارباغ برسند، این مسیر شامل پلهبرقی و آسانسور است که موجب تسهیل در حرکت مسافران شده است.
یکی از اقدامات مهم ما، انعقاد تفاهمنامهای با استانداری بود که هدف آن نظارت بر خطوط حومهای و منطقهای مترو بود، همچنین برای ارتقای مهارت راهبران، آموزشهای تخصصی برای راهبران ارشد ارائه شد. پیش از این، متروی اصفهان مجوزی برای آموزش و صدور گواهینامه نداشت و باید نیروهای خود را برای آموزش به تهران میفرستاد که هزینه و زمان زیادی را میطلبید، اما هماکنون مراحل دریافت مجوز برای آموزش و صدور گواهینامه در حال نهاییشدن است و بهزودی این امکان فراهم میشود که آموزشها در اصفهان صورت گیرد و به مرجع صدور گواهینامه راهبری تبدیل شود.
متروی اصفهان علاوه بر فعالیتهای فنی، به مسئولیتهای اجتماعی خود نیز توجه دارد؛ متناسب با حدود ۸۰ درصد مناسبتهای فرهنگی، در ایستگاههای متروی این کلانشهر برنامههای فرهنگی برگزار میکنیم، بهطور مثال در ایستگاه امام حسین (ع) که بهعنوان یک ایستگاه مرکزی شناخته میشود، برنامههای فرهنگی مختلفی برای مناسبتهای شاد یا عزاداری برگزار میشود.
در راستای حمایت از هنر اصفهان، در فروردین سال جاری ۹ ایستگاه مترو به مدت ۱۰ روز به هنرمندان صنایع دستی اختصاص یافت، این هنرمندان بهصورت زنده ۴۰ کارگاه برای نمایش هنرهایی همچون نقاشی، کاشیکاری و سفالگری برگزار کردند و مسافران و شهروندان توانستند از نزدیک این فرایندها را مشاهده کنند.
راههای متعددی برای ارتباط مسافران و شهروندان با مدیریت مترو فراهم شده است؛ یکی از این راهها، صندوقهای ارتباط مستقیم با مدیرعامل در ایستگاهها است. علاوه بر این، وبگاه شرکت متروی منطقه اصفهان به نشانی metroisfahan.ir نیز در دسترس است که امکان ارسال نظرات و پیشنهادها از طریق آن فراهم شده است، همچنین سامانه ۱۳۷ و شماره پیامکی ۲۰۰۰۰۴۲۲ برای دریافت نظرات و پیشنهادها در نظر گرفته شده است.
نظر شما