کسری واقعی بودجه سال جاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسری واقعی بودجه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: برداشتی که از محتوای جداول و تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۴می‌توان داشت یکپارچگی بودجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محسن زنگنه درباره کسری بودجه سال جاری اظهار کرد: اگر منظور از کسری بودجه، کسری بودجه عملیاتی یعنی اختلاف بین درآمدها و هزینه‌ها است که کسری حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، در حالی که در این برآورد میزان تحقق درآمدهای مالیاتی را ۷۹ درصد اعلام کردند که تجربه نشان می‌دهد این میزان تا مقطع فعلی زمانی به ۱۰۰ درصد می‌رسد که حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را جبران می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در تراز عملیاتی که بر اساس آن کسری بودجه را تعریف می‌کنند برآورد ما بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: اگر بخواهیم به کسری بودجه را هدفمندی و سایر موارد را اضافه کنیم، بخشی از کسری ۸۵۰ هزار میلیارد تومانی مورد ادعای دولت کم برآوردی در مصارف مندرج در ردیف‌های بودجه است که هیچ وقت آنها را کسری قلمداد نمی‌کنیم. به صورت مثال، بخشی از کسری بودجه به دلیل کم برآوردی مبلغ خرید تضمینی گندم است که حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در این موضوع کسری داشتیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در رقم ۸۵۰ هزار میلیارد تومانی کسری بودجه مقداری مبالغه شده و برآورد ما این است تا انتهای سال که درآمدهای مالیاتی و درآمدهای دیگر دولت محقق می‌شود در کنار اجازه مقام معظم رهبری از سهم صندوق توسعه که حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است کسری بودجه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآو v د می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۸۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه اینگونه اعلام می‌شود که حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در ارقام بودجه کسری تراز عملیاتی داریم که آن را می‌پذیریم، حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است که در کسری بودجه لحاظ نمی‌شود و بخشی نیز مربوط به کم برآوردی می‌باشد، به عنوان مثال در ردیف‌های بودجه برای پاداش بازنشستگی ۲۰ هزار میلیارد تومان مدنظر قرار گرفته شده که باید ۷۰ هزار میلیارد تومان تعیین می‌شد، این ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری محسوب نمی‌شود بلکه کم‌برآوردی است و باید ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده برای بازنشستگان مدنظر قرار دهیم.

زنگنه با بیان اینکه از نظر علمی و اقتصادی کم برآوردی ها به عنوان کسری بودجه محاسبه نمی‌شود، گفت: بخشی از ۸۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مربوط به تراز عملیاتی است که آن را قبول داریم اما بخشی به دلیل کم‌برآوردی است که آن را نمی‌پذیریم و بخشی مربوط به هدفمندی است اما منابع و مصارف هدفمندی در بودجه آورده نمی‌شود. کسری واقعی بودجه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد.

وی درباره ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده افزود: از امروز مجلس کار بررسی کلیات لایحه بودجه و تبصره‌های آن را در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ شروع می‌کند. برداشتی که از محتوای جداول و تبصره‌های لایحه بودجه می‌توان داشت یکپارچگی بودجه است، متأسفانه همیشه رقم‌های اصلی در بودجه آورده نمی‌شد و برخی دستگاه‌ها هستند که به جای بودجه نفت دریافت می‌کردند و در سرفصل بودجه آورده نمی‌شد و چند خزانه داری را برای دولت ایجاد می‌کرد. یکی از اتفاقات مثبت این لایحه بودجه یکپارچه شدن بودجه است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی یکپارچه سازی بودجه را اقدام بسیار مثبتی دانست و توضیح داد: تحلیل گران اقتصادی، نمایندگان و پژوهشگران باید به این موضوع دقت کنند که رقم‌ها افزایش پیدا کرده است، واگذاری‌های مالی به صورت مثال حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته که علت آن شفاف سازی است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور اعلام کرد که در جریان تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به احکام قانون برنامه هفتم توجه شده زیرا بر اساس احکام این قانون دولت مکلف است از سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص منابع مختص برنامه سرفصلی را باز کند که این موضوع را در لایحه شاهد هستیم و باید بررسی کنیم که منابع و مصارف با برنامه همخوانی دارد یا خیر؟

منبع: خانه ملت

کد خبر 803305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.