برآورد ۱۵۰۰ مگاوات توان مصرفی مراکز غیرمجاز رمزارز

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به برآورد حدود ۱۵۰۰ مگاوات توان مصرفی مراکز غیرمجاز رمزارز در کشور از عزم توانیر برای جمع‌آوری ماینرهای غیر مجاز به عنوان یکی از ۱۴ مگاپروژه صنعت برق برای عبور از اوج بار ۱۴۰۴ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی رجبی‌مشهدی در نشست برخط مقابله با مراکز غیر مجاز رمزدارایی در شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق کشور، از عزم توانیر برای جمع‌آوری این مراکز به عنوان اولویت اساسی صنعت برق خبر داد و اظهار کرد: هفت اقدام برای مقابله با این موضوع پیش‌بینی شده است.

وی توان مصرفی مراکز غیرمجاز رمز ارز را مطابق پیش‌بینی‌ها بیش از ۱۵۰۰ مگاوات برشمرد و افزود: با احتساب سایر برق‌های غیرمجاز و دستکاری کنتورها تخمین می‌زنیم به حدود ۳ هزار مگاوات برسد.

مدیر عامل توانیر با اشاره به تاکید وزیر نیرو بر تشویق انگیزشی و ارتقای شغلی نیروهای صنعت برق که در شناسایی و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز کمک می‌کنند، افزود: با سرقت برق به این شکل که موجب می‌شود تلاش بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیروی صنعت برق برای تأمین برق مردم و به خاطر منفعت‌طلبی عده‌ای سودجو به مخاطره بیافتد، برخورد جدی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه معضل مراکز غیرمجاز رمز ارز محدود به شرکت‌های توزیع نیست، گفت: در سطح شرکت‌های برق منطقه‌ای نیز آمارهایی مبنی بر فعالیت غیرمجاز این مراکز در صنایع و کارخانه‌های بزرگ وجود دارد، از این‌رو تلاش شرکت‌های برق برای جلب همراهی مقامات استانی، قضائی، امنیتی و انتظامی در برخورد با این پدیده، حائز اهمیت است.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه مقابله با مراکز غیرمجاز رمز ارز را باید از خودمان شروع کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد نامتعارف بار مصرفی در شرکت‌های توزیع برق اصفهان، همدان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و هرمزگان، تشکیل کارگروه استانی مقابله با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز و هماهنگی با مراکز امنیتی، قضائی و انتظامی و ارائه گزارش هفتگی اقدامات از سوی شرکت‌های برق ضروری است و در این زمینه یک داشبورد مدیریتی جهت ارائه گزارش‌های استاندارد و ارزیابی عملکرد شرکت‌ها در توانیر ایجاد شده است.

محمد اله‌داد، معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر و مجری طرح مقابله با استخراج رمزارزهای غیرمجاز صنعت برق، رشد بار نامتعارف برخی از شرکت‌های توزیع و تحلیل تغییرات نرخ دلار و رمز ارز را از دلایل توجه ویژه به این موضوع عنوان کرد.

وی تعداد مزارع مجاز دارای پروانه تولید رمز ارز در کشور را ۲۵۲ مزرعه با ۲۷۱ مگاوات دیماند مصرفی ذکر کرد و گفت: اکنون بار مصرفی این بخش به ۶.۲۷ مگاوات است.

معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر همچنین از کشف حدود ۱۰ هزار مزرعه استخراج غیرمجاز و جمع‌آوری ۲۳۱ هزار و ۴۱۸ دستگاه ماینر با دیماند برآوردی ۵۸۰ مگاوات تاکنون خبر داد و افزود: با توجه به امحای ۱۵ هزار و ۲۷۰ دستگاه ماینر در کشور، سامانه پیامکی دو طرفه به منظور ارتباط با همکاران رسمی، پیمانی، شرکتی همچنین نیروهای سیم‌بان، مأموران قرائت، نگهبان و… به منظور شناسایی و معرفی استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز راه‌اندازی شده که از محرمانگی برخوردار است و گزارش‌های همکاران صرفاً به مدیران حراست شرکت‌های زیر مجموعه ارسال می‌شود.

وی از محاسبه نشدن قبوض صادره رمز ارز غیر مجاز در درصد وصولی شرکت‌های برق و استرداد کل مبلغ وصول شده صورتحساب‌های صادره برای مراکز غیر مجاز به شرکت مربوطه، برای تأمین هزینه‌های عملیاتی هر شرکت خبر داد.

کد خبر 803290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.