۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
آرای CAS لازم‌الاجراست

حقوق‌دان ورزشی کشورمان گفت: با وجود اینکه رای CAS باید اجرا شود، تعاملات اقتصادی گزینه‌ای برای پرداخت غرامت فدراسیون فوتبال به باشگاه سپاهان در پرونده مربوط به سقف‌ بودجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سال گذشته بود که فدراسیون فوتبال توسط کمیته انضباطی و استیناف به‌علت رعایت نکردن قانون سقف بودجه توسط باشگاه سپاهان، از تیم فوتبال این باشگاه چهار امتیاز کسر و آن را ۴۰ میلیارد تومان جریمه مالی کرد. با گذشت زمان مسئولان فدراسیون فوتبال چهار امتیاز کسر شده را به سپاهان بازگرداندند، اما حاضر به بخشش و بازگرداندن جریمه ۴۰ میلیارد تومانی نشدند و همین موضوع باعث شد تا سپاهانی‌ها پرونده شکایت از فدراسیون فوتبال را به دادگاه حکمیت ورزش CAS بکشانند.

آرای CAS لازم‌الاجراست

پس از مدت‌ها نیز چند هفته پیش رأی این دادگاه صادر شد و فدراسیون فوتبال بر اساس رأی صادرشده، باید علاوه‌بر محکومیت به عودت ۳۳ میلیارد تومان به باشگاه سپاهان، ۸۰ درصد هزینه دادرسی و هزینه وکیل را هم باید پرداخت کند. به این ترتیب سپاهانی‌ها در این پرونده نه‌تنها محکوم نشدند، بلکه توانستند فدراسیون فوتبال را محکوم کنند تا دوباره قوانین مربوط به قانون سقف بودجه وارد چالش شود.

دادگاه حکمیت ورزش در پرونده میان باشگاه سپاهان و فدراسیون فوتبال رأی خود را صادر کرد که در آن فقط هفت میلیارد تومان برای فدراسیون فوتبال باقی‌مانده است. از سوی دیگر باشگاه سپاهان مبلغ هشت هزار فرانک سوئیس برای این پرونده پول وکیل پرداخت کرده است که فدراسیون فوتبال باید آن را هم به اصفهانی‌ها پس بدهد.

آرای CAS لازم‌الاجراست

همچنین باشگاه سپاهان ۴۳ هزار فرانک سوئیس هم برای رسیدگی به این پرونده به حساب دادگاه حکمیت ورزش واریز کرده بود که فدراسیون فوتبال باید ۸۰ درصد از این مبلغ را به طلایی‌پوشان برگرداند. اگر مبلغ هر فرانک سوئیس را تقریباً ۷۰ هزار تومان در نظر بگیریم، فدراسیون فوتبال علاوه‌بر عودت ۳۳ میلیارد تومان، باید حدود سه میلیارد تومان هم بابت مبلغ وکیل و هزینه دادرسی، به باشگاه سپاهان برگرداند که در مجموع به بیش از ۳۶ میلیارد تومان می‌رسد.

آرای صادرشده توسط CAS باید اجرایی شود

رضا شاه‌منصوری، حقوق‌دان ورزشی راجع‌به چالش میان فدراسیون فوتبال و باشگاه سپاهان که با رأی CAS به‌سود سپاهان همراه بود به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در واقع دادگاه عالی ورزش (CAS) مرجع عالی برای رسیدگی به پرونده‌های سنگین و بین‌المللی مهم و حل اختلافات میان دو طرف است. زمانی‌هم که آرایی را صادر می‌کند آن رای‌ها لازم‌الاجراست به‌دلیل اینکه تمام شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ورزشی مکلف به تبعیت از آن هستند.

آرای CAS لازم‌الاجراست

وی با تاکید بر اینکه فدراسیون فوتبال موظف است محکومیت خود را اجرایی کند و مبلغ ۳۶ میلیارد تومان را به باشگاه سپاهان برگرداند، می‌افزاید: نمی‌دانم فدراسیون فوتبال عنوان کرده که رأی صادرشده توسط دادگاه عالی ورزش را اجرایی و پرداخت می‌کند یا از این رأی فرجام‌خواهی و تجدید نظرخواهی در دادگاه تعهدات سوئیس (مقر فیفا) خواهد کرد. زمانی‌که دادنامه‌ای از دیوان داوری ورزش صادر و به دو طرف ابلاغ شد، در صورت اجرا نشدن رأی توسط فدراسیون و باشگاه یا شخص مربوط، تنبیهات انضباطی دیگری برای طرفی که در پرونده علیه وی رأی صادر شده است، در نظر گرفته می‌شود.

دعوای درون‌خانوادگی فدراسیون فوتبال و سپاهان

این حقوق‌دان ورزشی با اشاره به اعمال جرایم جدید برای فدراسیون فوتبال درصورت پرداخت نکردن بدهی خود به باشگاه سپاهان خاطرنشان می‌کند: چنانچه یکی از دو طرف از دادنامه صادرشده استنکاف و امتناع کند، با تنبیهات انضباطی مواجه خواهد شد که جریمه نقدی علاوه‌بر محکومیت قبلی‌اش خواهد بود، البته یک نکته دیگر هم مهم است؛ این‌که شاید باشگاه سپاهان این موضوع را مطالبه نکند، چرا که بحث درون‌خانوادگی و ملی است.

آرای CAS لازم‌الاجراست

شاه‌منصوری همچنین معتقد است این پرونده به‌علت داخلی‌بودن بحث به‌طور مسالمت‌آمیز به پایان خواهد رسید و تصریح می‌کند: تجربه من طی سال‌های اخیر ثابت کرده است یکی از دو طرف، دیگر فشار زیادی نمی‌آورد و طی معاملاتی مطالبات خود را از یکدیگر دریافت می‌کنند. ممکن است در این دعاوی هزاران موضوع وجود داشته باشد و به یک تصمیم انتقاد داشته باشیم، اما این یک بحث خانوادگی است.

باشگاه سپاهان ۳۶ میلیارد را پس خواهد گرفت

وی اولویت پیگیری پرونده‌ها تا سر حد پایانی را در رابطه با افراد خارجی می‌داند و می‌گوید: اگر یکی از دو طرف دعوا و شکایات، باشگاه یا بازیکنان و سرمربیان خارجی باشند؛ به‌طور قطع حفظ منافع ملی در اولویت است. سال گذشته به‌طور مستمر از اتفاقاتی که در پرونده سقف بودجه اتفاق افتاد و علیه سپاهان آرایی صادر شد، انتقاد کردم و تنبیهات را شایسته ندانستم.

آرای CAS لازم‌الاجراست

این وکیل حقوقی ورزشی آشتی‌کردن باشگاه سپاهان و فدراسیون فوتبال با یکدیگر را حرفه‌ای و منطقی تلقی کرده و خاطرنشان می‌کند: اکنون که دیگر رأی به دادگاه عالی ورزش رفته بخواهیم شانتاژ کرده و آن پرونده را قطورتر کنیم زیبنده فوتبال کشور و منافع ملی‌مان نیست. باشگاه سپاهان قطعاً پولی که باید فدراسیون پس از رأی CAS به آن‌ها برگرداند را خواهد گرفت چرا که هزاران رفت‌وآمد مالی میان باشگاه سپاهان و فدراسیون فوتبال بر اساس اتفاقات فوتبالی و قوانین موجود از حق‌فسخ گرفته تا جرایم و تبلیغات‌محیطی برقرار است و در این حساب‌وکتاب‌ها با یکدیگر تسویه می‌کنند.

شاه‌منصوری ادامه می‌دهد: بهتر و منطقی است که فدراسیون فوتبال و باشگاه سپاهان دنباله این پرونده را پس از اعلام رأی نهایی CAS نگیرند و فوتبال‌دوستان هم موافق ایجاد فضاهای رسانه‌ای ناشایست و جبهه‌بندی نیستند.

باشگاه سپاهان به‌درستی از منافع خود دفاع کرد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اگر باشگاه سپاهان به‌دنبال مصالحه و دریافت نکردن غرامت بود از فدراسیون فوتبال شکایت کرد؟ می‌افزاید: قرار نبود سپاهان در این پرونده بیخیال ماجرا شود چرا که مدعی بود مستحق جریمه‌شدن به‌علت رعایت نکردن سقف بودجه نبوده و نسبت به دادنامه صادرشده توسط فدراسیون فوتبال در دادگاه عالی ورزش اعتراض کرد. دیوان داوری ورزش هم مستندات فدراسیون فوتبال بابت اعمال جریمه علیه باشگاه سپاهان را خواستار شد.

آرای CAS لازم‌الاجراست

این حقوق‌دان ورزشی در پایان عنوان می‌کند: تصمیم سپاهان در استرداد این وجه کاملاً درست، حقوقی و مدیریتی بود چرا که منافع باشگاه‌شان وجود داشت اما در تعاملات اقتصادی دو طرف این مطالبه تسویه می‌شود تا به‌طور مسالمت‌آمیزی این پرونده مختومه شود.

کد خبر 803142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.