۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
زمستان و چالش مازوت سوزی

با سرد شدن هوا، در برخی از صنایع مازوت جایگزین گاز می‌شود که آسیب‌های شدید زیست‌محیطی به‌دنبال دارد، بنابراین انتظار است دولت جدید هرچه سریع برنامه‌های خود را برای رفع ناترازی کلید بزند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تشدید کمبود گاز در زمستان و مشکلات صنایع در تأمین انرژی، مازوت‏‏‏‌سوزی را به عنوان یکی از سناریوهای تأمین انرژی، پیش‌روی صنایع قرار داده است. اولویت تأمین گاز بخش خانگی، همچنین قطعی و نوبت‌بندی گاز صنایع، افت و توقف تولید در بنگاه‌ها را به‌دنبال داشته است.

آمارها نشان می‌دهد در فصل زمستان از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گازی که وارد شبکه سراسری گاز کشور می‌شود، بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب آن فقط در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود و تنها کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب به بخش صنعت، خوراک واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و بخش‌های تولیدی اختصاص پیدا می‌کند.

بررسی سال‌های اخیر نشان می‌دهدسه ماه در سال ناترازی روزانه حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز وجود دارد که تولید را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و مازوت‌سوزی را در مواردی اجتناب‌‎ناپذیر می‌کند. این در حالی است که مازوت‌سوزی علاوه بر هزینه‌های محیط‌زیستی، تبعات سنگینی برای صنایع خواهد داشت.

به گفته کارشناسان قیمت مازوت سه برابر گاز طبیعی است و هزینه انتقال بالایی دارد که موجب افزایش قیمت تمام شده تولید در کنار جرایم محیط‌زیستی برای بنگاه‌ها می‌شود.

محمد کعب‌عمیر، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی انرژی در حوزه‌های مختلفی همچون برق، گاز و بنزین می‌گوید: عبور از این معضل نیازمند تلاش و همراهی تمام دستگاه‌ها است، البته کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه انرژی با حضور شخص رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای نفت، نیرو و صمت را داده است تا ناترازی به‌صورت ویژه بررسی و حل شود.

وی می‌افزاید: مصرف بالای سوخت توسط خودروهای بدون استاندارد داخلی یکی از دلایل اصلی ناترازی در حوزه بنزین به عنوان یکی از مهم‌ترین سوخت‌های مورد نیاز کشور است، بنابراین وزارت صمت باید با واردات خودروهای با کیفیت خارجی منجر به ایجاد رقابت با خودروسازان داخلی شود تا مجبور به افزایش کیفیت تولیدات خود به‌منظور از دست ندادن بازار فروش آن‌ها شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح می‌کند: خارج کردن خودروهای اسقاطی از چرخه مصرف با ارائه مشوق‌های لازم به صاحبان این خودروها ضروری است، همچنین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در راستای کاهش مصرف کمتر سوخت، بسیار حائز اهمیت است، البته باید جذب سرمایه‌گذار را برای افزایش تولید، کاهش بوروکراسی و چالش‌های اداری جدی گرفت.

مازوت‌سوزی و قطع گاز خانگی با سرد شدن هوا در راه است/ دولت چهاردهم به فکر چاره باشد

کعب‌عمیر اضافه می‌کند: علاوه‌بر مسائل فوق طی چند روز آینده با سرد شدن هوا، ناترازی گاز، مشکلات بسیاری برای مردم و نیروگاه‌ها ایجاد خواهد کرد و در نتیجه این مشکل، نیروگاه‌ها نیز از مدار خارج می‌شود و ناترازی بیشتر برق پیش از پیش نمایان خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در این شرایط دولت مجبور به سوزاندن مازوت می‌شود که آسیب‌های شدید زیست‌محیطی به‌دنبال دارد، بنابراین انتظار است دولت جدید هرچه سریع برنامه‌های خود را برای رفع ناترازی کلید بزنند.

به گزارش ایمنا، مطابق برنامه هفتم توسعه، دولت با گسترش مخازن ذخیره‌سازی گاز می‌تواند تا حدی کمبود گاز را برطرف کند؛ تعیین تکلیف میادین مشترک نفت و گاز نیز از مواردی است که برنامه هفتم توسعه به آن اشاره کرده است و در همین زمینه، عقد قراردادهای بهره‌برداری مشترک از میادین و همکاری با کشورها منطقه از جمله عراق، قطر، عربستان سعودی، ترکمنستان و امارات را پیشنهاد داده است که این همکاری‌ها می‌تواند ظرفیت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه را به ارمغان آورد.

کد خبر 803055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.