رخداد ۱۴۱ زمین‌لرزه طی یک هفته/ خراسان‌های رضوی و شمالی لرزه‌خیزترین استان‌ها شدند

در بازه زمانی بیست‌ویکم تا بیست‌وهفتم مهر، ۱۴۱ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است که از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی با ۱۶ زمین‌لرزه و خراسان شمالی با ۱۵ زمین‌لرزه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی بیست‌ویکم تا بیست‌وهفتم مهر، ۱۴۱ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۲۳ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۱۵ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و سه زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه فیروزکوه در استان تهران با رخداد ۶ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، یک زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، یک زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، هشت زمین‌لرزه در اصفهان، سه زمین‌لرزه در ایلام، یک زمین‌لرزه در بوشهر، هفت زمین‌لرزه در تهران، سه زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۶ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۱۵ زمین‌لرزه در خراسان شمالی و پنج زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، شش زمین‌لرزه در خوزستان، ۱۲ زمین‌لرزه در سمنان، یک زمین‌لرزه در سیستان و بلوچستان، چهار زمین‌لرزه در فارس، یک زمین‌لرزه در کردستان، ۱۰ زمین‌لرزه در کرمان، پنج زمین‌لرزه در کرمانشاه، سه زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در گیلان، چهار زمین‌لرزه در لرستان، ۹ زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی، هشت زمین‌لرزه در هرمزگان و سه زمین‌لرزه در همدان و ۹ زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های اردبیل، البرز، زنجان، قم، قزوین کهگیلویه و بویراحمد، هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی با ۱۶ زمین‌لرزه و خراسان شمالی با ۱۵ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز جمعه، بیست‌وهفتم مهر ساعت ۰۲:۰۷:۱۶ با بزرگی ۴.۳ ریشتر در اینچه‌برون استان گلستان به ثبت رسیده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۱ مهر

سالند استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی سه ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در شش کیلومتری سالند، ۳۳ کیلومتری گتوند و ۳۷ کیلومتری لالی این استان بوده است. زلزله ۲.۷ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

در کهنوج استان کرمان زلزله ۲.۹ ریشتری، در بوکان استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ ریشتری و در نودان استان فارس زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتری در عمق ۹ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۵ کیلومتری نصرت‌آباد، ۱۰۸ کیلومتری زاهدان و ۱۱۴ کیلومتری سرجنگل این استان گزارش شد.

سیرچ استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق هفت کیلومتری لرزید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۴ چهار کیلومتری سیرچ، ۲۴ کیلومتری اندوهجرد و ۲۵ کیلومتری ماهان این استان به ثبت رسید.

یکشنبه ۲۲ مهر

در بندر چارک استان هرمزگان زلزله ۲.۹ ریشتری، در کیاسر استان مازندران زلزله ۲.۸ ریشتری، در بسطام استان سمنان زلزله ۲.۸ ریشتری، در ملایر استان همدان زلزله ۲.۸ ریشتری، در مسجد سلیمان استان خوزستان زلزله ۲.۹ ریشتری، در بندر مقام استان هرمزگان زلزله ۲.۹ ریشتری و در لامرد استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

دوشنبه ۲۳ مهر

هفتگل استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۲۳ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۹ کیلومتری هفتگل، ۲۸ کیلومتری رامهرمز و ۳۱ کیلومتری میداود این استان گزارش شد.

سه‌شنبه ۲۴ مهر

در قاسم‌آباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ ریشتری، در قلعه قاضی استان هرمزگان زلزله ۲.۸ ریشتری، در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۲.۷ ریشتری و در نوشهر استان مازندران دو زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

چهارشنبه ۲۵ مهر

در فیروزآباد استان لرستان زلزله ۲.۹ ریشتری، در کرند استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ ریشتری، در سالند استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتری و در زیارتعلی استان هرمزگان زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

در پهله استان ایلام زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳ سه ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری زمین رخ داد و رومرکز آن در ۱۷ کیلومتری پهله، ۳۴ کیلومتری دهلران و ۳۸ کیلومتری میمه این استان بوده است.

علی‌آباد استان گلستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق شش کیلومتری لرزید و رومرکز آن در ۱۹ کیلومتری علی‌آباد، ۲۵ کیلومتری فاضل‌آباد و ۲۸ کیلومتری خان ببین این استان بوده است. زلزله ۳.۶ ریشتری در عمق شش کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

گیان استان همدان با زلزله‌ای به بزرگی چهار ریشتر در عمق شش کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۷ کیلومتری گیان در استان همدان، ۱۸ کیلومتری فیروزآباد و ۱۸ کیلومتری الشتر در استان لرستان گزارش شد.

مورموری استان ایلام زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۴ کیلومتری مورموری، ۱۹ کیلومتری سراب باغ و ۲۵ کیلومتری دهلران این استان گزارش شد.

پنجشنبه ۲۶ مهر

هجدک استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۲ کیلومتری هجدک، ۳۶ کیلومتری راور و ۴۵ کیلومتری خانوک این استان بوده است.

زرند استان کرمان نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد که کانون این رخداد لرزه‌ای در سه کیلومتری زرند، ۱۷ کیلومتری یزدانشهر و ۲۵ کیلومتری خانوک این استان گزارش شد.

در ینگی قلعه علیای استان خراسان شمالی زلزله ۲.۹ ریشتری به ثبت رسید.

جمعه ۲۷ مهر

بستک استان هرمزگان بعد از یک زلزله به بزرگی ۳.۶ ریشتر با زلزله دیگری به بزرگی ۳.۷ در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون این دو زلزله در ۲۶ کیلومتری بستک و ۳۲ کیلومتری کوخرد استان هرمزگان و ۴۱ کیلومتری لار استان فارس بوده است.

اینچه برون استان گلستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۶۶ کیلومتری اینچه برون، ۶۸ کیلومتری گمیش تپه و ۷۰ کیلومتری داشلی برون این استان گزارش شد.

تازه آباد استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۹ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۱۸ کیلومتری تازه آباد، ۳۱ کیلومتری سرپل ذهاب و ۳۴ کیلومتری کرند این استان به ثبت رسید و زلزله ۲.۶ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

کد خبر 802985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.