تحقیق و توسعه در کشاورزی کلید بهبود تولید است

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به منابع پایه موجود در کشور ضروری است، تولیدات کشاورزی به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده انجام شود، و فرآیندهای تولید باید شامل زنجیره سرمایه، مدیریت منابع و دانش اطلاعات باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین آهنی امروز _دوشنبه سی‌ام مهر_ در رویداد ملی و تخصصی «تا ثریا» در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی اظهار کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهاد کشاورزی ارتباط تنگاتنگی با رویدادهای ملی و تخصصی کشاورزی و امنیت غذایی دارد

وی افزود: امروز به یکی از مهم‌ترین موضوعات در این حوزه یعنی دسترسی سالم و پایدار به امنیت غذایی می‌پردازیم، زیرا تولید و توزیع غذا به مصرف‌کنندگان از اصول حیاتی امنیت غذایی به شمار می‌آید و این مسئله به‌عنوان یکی از حقوق فرد و جامعه در قانون اساسی مطرح است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در آیه ۱۱۴ سوره نحل به نعمت‌های خداوند اشاره شده است که انسان‌ها باید از آن بهره‌مند شوند، همچنین در اصل پنجم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان رکن اصلی امنیت غذایی مطرح شده است؛ امنیت غذایی زمانی محقق می‌شود که بتوانیم ساختارهایی را شکل دهیم که شامل تولید، تجارت و ذخیره‌سازی باشد.

چالش‌های اقلیمی و خشکسالی بر کشاورزی

آهنی گفت: با توجه به منابع پایه موجود در کشور ضروری است که تولیدات کشاورزی به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده انجام شود، همچنین فرایندهای تولید باید شامل زنجیره سرمایه، مدیریت منابع و دانش اطلاعات باشد، چراکه قادر نخواهیم بود مشکلات جدید را با روش‌های قدیمی حل کنیم.

وی با اشاره به اقلیم کشور و مشکلات خشکسالی که اوایل سال خسارت‌های قابل توجهی به کشاورزی وارد کرد، گفت: این مشکلات ناشی از کاهش منابع آبی و تغییر شرایط اقلیمی است که اوایل فروردین ۱۴۰۱ سرمازدگی موجب خسارت ۲۸ همتی در حوزه کشاورزی شد؛ به‌منظور مدیریت بهتر، کاهش ضایعات و بهبود تولید نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های نوین و ایجاد شبکه‌های مدیریتی کارآمد هستیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید به کشاورزان دانش و ابزاری ارائه دهیم که بتوانند به‌خوبی نیازهای خود را تأمین کنند، ادامه داد: این در حالی است که ۹۰ درصد اقتصاد به تولید وابسته است و در این راستا، وظیفه ما سیاست‌گذاری و تسهیل‌گری صحیح است.

چشم‌انداز امنیت غذایی

آهنی افزود: امروزه برای بهبود امنیت غذایی باید به فناوری‌های نوین و رویکردهای جدید همچون استفاده از سنسورهای هوشمند برای مدیریت دقیق منابع آب و بهینه‌سازی مصرف آن در کشاورزی که یکی از راهکارهای مؤثر است، توجه کنیم.

وی عنوان کرد: اگر بتوانیم به‌خوبی از منابع خود استفاده کنیم و ظرفیت‌های کشاورزی را توسعه دهیم، نه‌تنها امنیت غذایی داخلی را تأمین خواهد شد، بلکه می‌توانیم به صادرات و تأمین غذا برای کشورهای همسایه در راستای تقویت اقتدار ملی نیز بپردازیم.

کد خبر 802946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.