تجهیزات پایش چینش باد در ۴ فرودگاه کشور نصب می‌شود

معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: با تحویل محموله «ویندپروفایلر» سازمان هواشناسی کشور، برای نخستین بار چهار فرودگاه بین‌المللی کشور به تجهیزات هواشناسی چینش باد مجهز می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان هواشناسی کشور، فرح محمدی با اشاره به تحویل محموله «ویندپروفایلر» سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: در فاز نخست چهار فرودگاه بین‌المللی و پرترافیک کشور که به تشخیص کاربران حوزه هوانوردی، خطر تغییر سمت و سرعت باد در آن‌ها زیاد است، به ویندپروفایلر مجهز می‌شوند.

وی افزود: ویندپروفایر یکی از تجهیزات مهم در حوزه هواشناسی هوانوردی است که اطلاعات سمت و سرعت باد را از سطح زمین تا ارتفاع ۷۰۰ متری اندازه‌گیری و مخابره می‌کند تا بروز تغییرات ناگهانی باد در ارتفاعات مختلف به‌ویژه حین نشست و برخاست هواپیماها به خلبان گزارش شود.

معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: اطلاع دقیق تغییرات باد حین فرود هواپیما در پیشگیری از سوانح هوایی محتمل بسیار مؤثر است و کارشناسان هواشناسی اطلاعات دریافتی از دستگاه ویندپروفایلر را بر اساس استانداردهای بین‌المللی در قالب گزارش‌های تخصصی به برج مراقبت پرواز ارائه می‌کنند تا در اختیار خلبان‌ها قرار گیرد و ایمنی نشست و برخاست هواپیما در مخاطرات جوی ارتقا یابد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قرار است این چهار دستگاه در چهار فرودگاه پرترافیک و با خطر تغییرات زیاد باد نصب شود و در فازهای بعدی این تجهیزات بر اساس اولویت و اهمیت، به سایر فرودگاه‌ها نیز اضافه می‌شود.

محمدی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های سازمان هواشناسی کشور، ارتقای خدمات هوانوردی برای افزایش ایمنی و سلامت پرواز در شرایط مخاطره‌آمیز جوی است و تلاش می‌کنیم در این راستا مبتنی بر توصیه‌های بین‌المللی عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه سازمان هواشناسی کشور، مقرر است در راستای ارتقای ایمنی فرودگاه‌های کشور با اولویت رخداد مخاطره‌های جوی و ترافیک فرودگاهی، دیدبانی بهتری از شرایط جوی در اختیار صنعت هوانوردی قرار گیرد.

کد خبر 802902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.