مشارکت حدود ۷۰۰۰ پزشک در اجرای طرح پزشکی خانواده روستایی

مدیرکل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در طرح پزشکی خانواده روستایی حدود ۷ هزار پزشک مشارکت دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان بیمه سلامت، مسعود مشایخی در خصوص آخرین وضعیت اجرای پزشکی خانواده روستایی اظهار کرد: پزشکی خانواده روستایی در سال ۱۳۸۴ به منظور ایجاد نظام ارجاع و دسترسی راحت و مناسب به خدمات سلامت، در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر به اجرا درآمد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش پزشکی خانواده روستایی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر است، افزود: خدمات تحت پوشش پزشکی خانواده روستایی شامل پزشکی، دندان‌پزشکی، مامایی، سلامت روان، بهبود تغذیه، تصویربرداری پزشکی، آزمایشگاه و دارو است.

مدیرکل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه تعداد مراکز خدمات جامع سلامت فعال ۴۲۸۷ مرکز است، تاکید کرد: در طرح پزشکی خانواده روستایی حدود ۷ هزار پزشک، ۵۶۶۲ ماما و ۱۸۹۳ دندان‌پزشک و بهداشت‌کار دهان و دندان مشارکت دارند.

مشایخی ادامه داد: در سال جاری خدمت کارشناس سلامت روان و خدمات کارشناس بهبود تغذیه به بسته خدمات پزشکی خانواده روستایی اضافه شده است.

وی با اشاره به آخرین شرایط پزشکی خانواده شهری فارس و مازندران گفت: این طرح در سال ۱۳۹۱ در دو استان فارس و مازندران اجرایی شد، خدمات پزشکی خانواده در استان فارس برای جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۳۵ هزار نفر توسط ۱۱۹۰ پزشک و در استان مازندران برای جمعیتی بالغ بر ۵۲۴ هزار و ۲۵۴ نفر توسط ۸۴۰ پزشک ارائه می‌شود.

مدیرکل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: برای ۷ هزار پزشک خانواده روستایی دو کارگاه آموزشی سبک زندگی سالم مبتنی بر آموزه‌های طب ایرانی برگزار می‌شود که مدرس این دوره‌ها، پزشکان متخصص طب ایرانی هستند.

مشایخی در مورد نظام ارجاع صندوق بیمه سلامت همگانی ایرانیان اظهار داشت: این طرح در سال ۱۴۰۰ اجرایی شد، در حال حاضر جمعیتی بالغ بر سه میلیون و ۹۵۳ هزار نفر از خدمات ۳۵۷۹ پزشک همکار طرح بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به برگزاری وبینار آنلاین درخصوص پیشگیری سطح چهارم با حضور پروفسور مایک جاموله مبدع پیشگیری سطح چهارم افزود: اجرای پروژه پیشگیری نخستین در شهرستان‌های کهنوج، زرند و زهک به منظور اجتناب از ایجاد عوامل خطر بیماری‌ها و کنترل آنها آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود اجرای طرح در ۶۰ شهرستان در سطح کشور ادامه داشته باشد.

مدیرکل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت ایران درباره پیشگیری سطح چهارم گفت: اجرای پروژه پیشگیری سطح چهار با هدف و به منظور اجتناب از عوارض تجویزهای پزشکی در سطح کشور از طریق برگزاری دوره‌های بازآموزی پزشکان است.

کد خبر 802851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.