توضیحات حقوق‌دان ورزشی در خصوص رای صادره برای علیرضا بیرانوند

حقوقدان ورزشی گفت: رای کمیته‌ انضباطی برای علیرضا بیرانوند در پرونده فسخ قرارداد وی با پرسپولیس استثنا بوده است و دیگر تکرار نخواهد شد.

رضا شاه‌منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص رأی صادره کمیته انضباطی در خصوص علیرضا بیرانوند اظهار کرد: با اینکه چند روز از صدور رأی کمیته انضباطی درباره ماجرای جدایی علیرضا بیرانوند از پرسپولیس و انتقال وی به تراکتور می‌گذرد به این پرونده فکر می‌کنم.

وی افزود: رساله دکتری‌ام نیز بررسی فسخ قرارداد بازیکنان با باشگاه‌ها بود و شاید تاکنون بالای هزار رأی فیفا را خوانده‌ام و بررسی کرده‌ام. به‌همین علت خیلی رأی صادرشده در پرونده علیرضا بیرانوند به ذهن من می‌آید و در نهایت به این نتیجه می‌رسم که این پرونده و رأی نهایی آن یک استثنا بود که فقط هم برای علیرضا بیرانوند صادر شد و قرار نیست در ادامه شاهد احکام و آرای مشابه آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز درباره پرونده‌های فسخ قرارداد متعدد در کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال، شاهد یک رأی مشابه رأی صادرشده در ماجرای علیرضا بیرانوند و باشگاه پرسپولیس برای دروازه‌بان فعلی تراکتور نبوده‌ایم.

حقوق‌دان ورزشی تصریح کرد: دعاوی فسخ قرارداد حالت سوم ندارد و فسخ قرارداد یا موجه است یا غیرموجه!؛ اگر موجه باشد که دیگر مسئله‌ای وجود ندارد و اگر غیرموجه باشد تنبیهی شامل بازیکن می‌شود که به آن مجازات ورزشی می‌گویند و محرومیت چندماهه نیز باید برای بازیکن در نظر گرفته شود. حال اگر باشگاهی تحریک به نقض کرده باشد، طبق قانون علاوه‌بر بازیکن مکلف به پرداخت غرامت ناشی از نقض قرارداد خواهد بود.

شاه‌منصوری ادامه داد: البته حالت سوم نیز وجود دارد که می‌گوید بازیکن قرارداد خود را غیرموجه فسخ نکرده و باشگاه مقصد هم بازیکن را تحریک به نقض قرارداد نکرده است؛ اما اگر یک بازیکن اسم‌ورسمی برای خود دست‌وپا کرده و به درجه بزرگی از پیشرفت رسیده باشد، بخشی از آن نتیجه زحمات و تلاش‌های باشگاه قبلی است، بنابراین بازیکن باید مبلغی را نه به‌عنوان تنبیه، بلکه به‌عنوان جبران زحمات باشگاه به آن‌ها پرداخت کند و چنین چیزی را در آرای اتاق حل اختلاف داریم.

وی عنوان کرد: رأی کمیته انضباطی و کمیته تعیین وضعیت شامل حالت سوم هم نمی‌شود، چرا که مجازات ورزشی را برای علیرضا بیرانوند به حالت تعلیق درآورده و از آن طرف هم بازیکن (علیرضا بیرانوند) و باشگاه (تراکتور تبریز) را متضامناً محکوم به پرداخت غرامت به باشگاه پرسپولیس کرده است.

وکیل حقوقی ورزشی گفت: چنین آرایی مقداری با مجموعه‌قوانینی که در موضوع فسخ غیرموجه قرارداد نهفته است، هم‌خوانی ندارد و ناسازگار است. همچنان که در رأی صادره جانمایی شده که با توجه به وضعیت خاص و سوابق علیرضا بیرانوند، رأی بدین‌گونه صادر شده است و مقام قضائی نیز اراده و نظر خود را در رأی آورده و نکته پنهانی نیست. پرونده فسخ در فوتبال ایران بسیار داشته‌ام و به‌جز چند موردی که اشاره کردم نباید به سراغ حالت دیگری برویم، اما این رأی استثناست و شاهد چنین آرایی در کمیته تعیین وضعیت نخواهیم بود.

شاه‌منصوری درباره دومین رأی کمیته‌انضباطی که مربوط به مصاحبه علیرضا بیرانوند است، تاکید کرد: این پرونده جزو پرونده‌هایی نیست که درباره خاص یا استثنایی بودن آن صحبت کنیم و خیلی عجیب هم نبود. ابتدای فصل کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دستورالعملی ناظر بر مراقبت از گفتار در مصاحبه‌ها صادر و ارقام جرایم در چنین مواردی را عنوان کرد.

وی افزود: در پرونده علیرضا بیرانوند و رضا درویش به‌عنوان مدیرعامل پرسپولیس، کمیته انضباطی نشر اکاذیب توسط دروازه‌بان تراکتور را ملاک دادرسی و رسیدگی به ماجرا قرار داده است. برخی سوال می‌کنند مگر صحیح یا غلط بودن صحبت‌های علیرضا بیرانوند به‌عنوان نشر اکاذیب مشخص شده است که رأی بدین‌گونه صادر شده است؟ اما کمیته انضباطی خود را از این منظر مرجع رسیدگی ندانسته و آن را به‌عنوان فراهم شدن زمینه تشویش اذعان عمومی بررسی کرده است.

حقوق‌دادن مطرح ورزشی علت صدور رأی کمیته انضباطی را فقط مربوط به مصاحبه‌های بیرانوند و درویش دانست و خاطرنشان کرد: بنابراین به‌علت اینکه علیرضا بیرانوند با مصاحبه‌اش خاطر فوتبال‌دوستان را مکدر و کامشان را تلخ کرده است به کمیته‌انضباطی فراخوانده شد و از وی خواستند مدارک و مستندات خود را درباره رشوه گرفتن مدیران باشگاه پرسپولیس ارائه کند که ظاهراً بنابر رأی صادره چنین مسئله‌ای ابراز نشده است که تأییدی بر ادعاهای مندرج در مصاحبه علیرضا بیرانوند باشد.

وی گفت: هر دعوایی با دیگری فرق می‌کند و اطلاعی از پرونده رضا درویش ندارم، اما در استقلال دعاوی و هر پرونده سازوکار و شرایط ویژه خود را دارد که نگاه ارکان قضائی و مقام رسیدگی به پرونده متفاوت است و محرومیت مدیرعامل پرسپولیس به‌علت مصاحبه‌اش در واکنش به صحبت‌های علیرضا بیرانوند صادر شده است.

کد خبر 802825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.