پایدارترین مقاصد گردشگری جهانی در ۲۰۲۴

طبق شاخص پایداری مقصد جهانی، هلسینکی، گوتنبرگ، کپنهاگ، برگن و آرهوس پایدارترین مقاصد سفر در سطح جهان به‌شمار می‌روند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شاخص پایداری مقصد جهانی، پایداری شهرهای گردشگرپذیر را در بخش‌های کلیدی از جمله مدیریت مقصد و عملکرد زیست‌محیطی و اجتماعی مورد ارزیابی قرار داده است. این شاخص پایداری مقاصد سفر را در چهار دسته مختلف با استفاده از بیش از ۷۰ معیار اندازه‌گیری می‌کند و طبق آن هلسینکی در رتبه نخست قرار دارد. پس از پایتخت فنلاند، چهار شهر اسکاندیناوی شامل گوتنبرگ، کپنهاگ، برگن و آرهوس قرار دارند.

ارزیابی پایداری مقاصد سفر

شاخص پایداری مقصد جهانی، یک آژانس بین‌المللی مبتنی بر داده است و پایداری را در چهار حوزه کلیدی مدیریت مقصد، عملکرد تأمین‌کننده، عملکرد زیست‌محیطی و عملکرد اجتماعی ارزیابی می‌کند. هلسینکی همواره در این شاخص عملکرد خوبی داشته است و سال گذشته رتبه چهارم را به خود اختصاص داد. این شهر به‌ویژه در عملکرد زیست‌محیطی سرآمد است. پایتخت فنلاند در سال جاری در بخش‌های مدیریت مقصد، عملکرد تأمین‌کننده و عملکرد زیست‌محیطی نیز رتبه نخست را به خود اختصاص داد و در پیشرفت اجتماعی رتبه دوم را کسب کرد.

پایدارترین مقاصد گردشگری جهانی در ۲۰۲۴

مسئولیت اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک ستون کلیدی پایداری است و مقاصدی که به‌طور فعال مشارکت جامعه را ترویج و از اقتصادهای محلی حمایت می‌کنند، نمرات بالاتری را در این شاخص می‌گیرند.

هلسینکی با حمایت از مشاغل محلی در مسیر پایداری و افزایش منابع برای توسعه مقاصد گردشگری، روی تقویت پایداری اجتماعی گردشگری سرمایه‌گذاری کرده است. عنوان پایدارترین مقصد سفر جهان برای این شهر، گواهی بر اقدامات طولانی‌مدتی به‌شمار می‌رود که در آن انجام شده است.

شاخص یادشده در سال ۲۰۲۴ دامنه خود را با معرفی معیارهای جدیدی گسترش داد که بر گردشگری احیاکننده، شیوه‌های اقتصاد دایره‌ای و معیارهای اقدامات اقلیمی بهبودیافته تمرکز دارد. این به‌روزرسانی‌های مهم نشان‌دهنده نیازهای در حال تحول گردشگری مدرن است.

رتبه‌بندی ۲۰۲۴ منعکس‌کننده چالش‌های ناشی از روش‌شناسی بیشتر است. شاخص یادشده در سال جاری ۱۲ معیار جدید را معرفی، ۲۸ معیار قبلی را اصلاح و پنج معیار دیگر را حذف کرد تا همگام با تقاضاهای پایداری جهانی باشد. در نتیجه، ۲۶ مقصد از ۴۰ مقصد برتر گردشگری جهانی، با وجود تلاش‌های مستمر خود با کاهش امتیاز مواجه شدند.

با این حال موجی از بهبود در دسته‌های مدیریت تأمین‌کننده با ۲۳ مقصد که به حداکثر امتیازات دست پیدا کرده است و کارآمدی برنامه‌های پایداری واضح و عملی را نشان می‌دهد، حاکی از آن است که تمرکز استراتژیک بر پایداری در حال افزایش است.

پایدارترین مقاصد گردشگری جهانی در ۲۰۲۴

پایداری گردشگری در مناطق جهانی

تغییرات در منطقه آسیا و اقیانوسیه قابل‌توجه بوده است، زیرا چندین مقصد گردشگری در این منطقه با تأکید بر افزایش سفرهای پایدار در رتبه‌بندی ۴۰ شهر برتر قرار گرفتند. سنگاپور و سیدنی به‌عنوان رهبران این جنبش ظاهر شدند و موقعیت‌های برتر را در منطقه خود حفظ کردند که این امر نشان‌دهنده تعهد روبه رشد و شیوه‌های گردشگری پایدارتر آن‌هاست.

در اروپای مرکزی و جنوبی، بوردو با پیشی گرفتن از گلاسکو مقام اول را به خود اختصاص داد، در حالی که زوریخ نیز صعود کرد که این امر نشان‌دهنده تعهد قوی آن به پایداری است. پاریس با برجسته کردن رویکردهای نوآورانه شهری برای گردشگری مسئولانه‌تر، پاسخگوتر و زیرساخت‌های پایدارتر، در جایگاه پنجم قرار گرفت.

در آمریکای شمالی، ویکتوریا امسال از مونترال پیشی گرفت و شهرت روبه‌رشد خود را به عنوان یک مقصد سفر پایدار به نمایش گذاشت. در همین حال کبک، ادمونتون و اتاوا مواضع خود را حفظ و بر تعهد مداوم خود به شیوه‌های مسئولانه‌ای تأکید کردند که با جذب مسافران علاقه‌مند به تجربه‌های سازگار با محیط‌زیست همراه است.

پایدارترین مقاصد گردشگری جهانی در ۲۰۲۴

بینش‌های کلیدی در شاخص پایداری

بارش باران

تضاد فاحشی بین اهداف بلندپروازانه آب‌وهوایی تعیین‌شده توسط مقاصد و آمادگی واقعی میزان تأثیرپذیری آن‌ها در این مسیر وجود دارد. با تشدید شرایط اضطراری آب‌وهوایی در سال ۲۰۲۴ و تهدیدهای فزاینده پیش‌رو، کمتر از نیمی از شهرهای بزرگ به برنامه‌های مدیریت بحران برای گردشگری و رویدادهای آب‌وهوایی مجهز شده‌اند.

با قوانین پایداری قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا، افزایش گواهی‌های شخص ثالث در هتل‌ها، مکان‌های تفریحی و فرودگاه‌ها بر تغییری حیاتی به سمت مسئولیت‌پذیری تأکید دارد، با این حال بسیاری از مقاصد هنوز با پیچیدگی‌های اجرای کامل استانداردهای تأییدشده توسط این گواهی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

حقوق ساکنان

از آنجا که گردشگری بیش از حد به یک موضوع اضطراری تبدیل شده است، تنها ۱۳ درصد از ۴۰ مقصد برتر، مطالعات متمرکز بر ظرفیت حمل‌ونقل اجتماعی حیاتی را انجام داده‌اند که این امر نشان می‌دهد نیاز مبرمی به استراتژی‌های مدیریت بازدیدکننده پیشرفته برای حفاظت از مکان‌های حساس فرهنگی و محیطی وجود دارد.

اطلاعات جسورانه، صادقانه و شفاف

تعهد روبه‌رشدی در میان مقاصد گردشگری برای بیان آشکار تلاش‌های پایداری خود وجود دارد، با این حال هنوز فضای قابل‌توجهی برای بهبود دیده می‌شود. در حال حاضر ۶۲ درصد از مقاصد، عملکرد پایداری و ۸۰ درصد اطلاعات پایداری در مورد تأمین‌کنندگان کلیدی را به اشتراک می‌گذارند، با این حال تنها ۶۱ درصد جزئیات استراتژی رویدادهای پایدار خود را ارائه می‌دهند.

پایدارترین مقاصد گردشگری جهانی در ۲۰۲۴

شتاب در تصمیم‌گیری

از آنجا که مقاصد به‌طور فزاینده‌ای از داده‌ها برای اهداف پایداری استفاده می‌کنند، افزایش قابل‌توجه در اندازه‌گیری شاخص‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی، روند تحول‌آفرین به سمت تصمیم‌گیری آگاهانه در پیگیری گردشگری پایدار را برجسته می‌کند. نتایج ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که تعیین مسیر به سمت اقتصاد «بازدیدکننده‌ای پایدارتر از همیشه» حیاتی‌تر است. از آنجا که مقاصد جهانی با فشارهای متعدد تغییرات اقلیمی، نابرابری و گردشگری بیش‌ازحد مواجه هستند، حکمرانی آینده‌نگر، شفافیت و شیوه‌های نوآورانه، محرک‌های کلیدی پایداری آن‌ها خواهند بود. در این راستا موفقیت ۴۰ مقصد برتر، قدرت اقدام جمعی و تعهد به گردشگری احیاکننده را برجسته می‌کند.

کد خبر 802756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.