عراقچی: هدف‌ها را در اسرائیل تعیین کرده‌ایم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه سی‌ام مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عملیات فریب یا سفیدشویی آمریکا» نوشت: با افشای اسناد فوق محرمانه اطلاعاتی آمریکا، طرح رژیم صهیونیستی برای حمله تلافی‌جویانه به ایران لو رفته است. انتشار دو سند اطلاعاتی در شبکه‌های اجتماعی، به صدر اخبار رسانه‌های دنیا رفته است. مقامات و نهادهای اطلاعاتی آمریکا برآوردی از میزان خسارت احتمالی این نشت اطلاعاتی ندارند. از منشأ درز این اطلاعات فوق‌محرمانه هم خبری نیست. با این حال رسانه‌های امریکایی، از جمله نیویورک تایمز، آسوشیتدپرس و سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه، اصالت اسناد لو رفته را تأیید کرده‌اند. پنتاگون هم اصالت اسناد را رد نکرده است. رسانه‌های امریکایی همچنین گزارش دادند که افشای اسناد فوق محرمانه اطلاعاتی آمریکا درباره طرح حمله اسرائیل به ایران، باعث نگرانی واشنگتن و آغاز تحقیق و تفحص ایالات متحده در این زمینه شده است. بی‌اطلاعی از اینکه نشت اطلاعاتی تنها محدود به دو سند اخیر بوده یا شامل اسناد دیگری هم می‌شود، بر نگرانی‌های ادعایی آمریکا افزوده است.

این اسناد تحت عنوان «فوق محرمانه» طبقه‌بندی شده و تنها اعضای اتحادیه اطلاعاتی فایو آیز، شامل پنج کشور آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند به آن دسترسی داشته‌اند. همین موضوع کار را برای شناسایی منشأ نشت اطلاعاتی اخیر سخت می‌کند. چه آنکه مقام‌های امریکایی اعلام کرده‌اند هنوز نمی‌دانند اسناد از کجا نشت کرده است.

این دو سند اطلاعاتی که در اختیار پنتاگون بوده، اولین بار روز جمعه ۲۷ مهر در کانال تلگرامی «میدل ایست اسپکتیتور» منتشر شد. طبق ادعای امریکایی‌ها، این کانال تلگرامی حامی ایران است. «میدل ایست اسپکتیتور» (دیده‌بان خاورمیانه) با انتشار اسناد مورد اشاره ادعا کرد که این اسناد را از منبعی در نهادهای اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده است. به فاصله یک روز پس از لو رفتن این اسناد، گمانه‌زنی و تحلیل درباره محتوای اسناد، به سوژه داغ سایت‌های خبری تبدیل شد.

طبق محتوای این دو سند، آژانس ملی اطلاعات ژئومکانی آمریکا که مسئول تحلیل تصاویر و اطلاعات جمع‌آوری‌شده به وسیله ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده در سراسر دنیاست، این اسناد را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و با هدف ارائه تحلیلی از حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران تهیه کرده است. داده‌هایی که طبق اسناد، مربوط به روزهای ۲۴ و ۲۵ مهرماه بوده است.

عراقچی: هدف‌ها را نیز در اسرائیل تعیین کرده‌ایم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راهکارهای خرد و کلان برای مهار گرانی» نوشت: به گزارش کیهان، به نظر می‌رسد نوعی گران‌سازی نرم بدون افزایش یارانه کلید خورده، به طوری که در اولین اقدام، قیمت نان ۴۰ تا ۶۶ درصد افزایش یافت. سپس قیمت شش قلم محصول لبنی پرمصرف هم ۱۵ تا ۳۰ درصد بالا رفت. دولت، قیمت انواع روغن خوراکی را هم به بهانه افزایش نرخ مواد خام در بازار جهانی، گران کرد.

این در حالی است که قیمت برنج خارجی، در انفعال دولت نسبت به هیاهو و جوسازی واردکنندگان این محصول در زمان برداشت (که کاملاً خلاف قانون است) و عدم برنامه برای جایگزینی برنج ایرانی از طریق کالابرگ، افزایش یافته است. همه این گرانی‌ها، غیر از گران‌فروشی برخی فروشگاه‌ها، در انفعال دولت و نهادهای نظارتی است.

البته در مقابل این گرانی‌ها یارانه و حقوق کارمندان و کارگران افزایش نیافت. دولت باید قدرت خرید مردم که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به شدت آسیب دیده بود و در سه سال گذشته تا حدودی تثبیت شد را ترمیم کند اما روند معکوس را در پیش گرفته است.

البته سازمان برنامه و بودجه کشور وعده داد با تنظیم قواعد و رویه‌ها و تأمین منابع مالی برای اجرای قانون در سال جاری، ۴۰ درصد از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان انجام می‌شود اما درباره دیگر اقشار مردم، خبری از افزایش دستمزد نیست.

وزیر اقتصاد هم در چنین شرایطی به افزایش قیمت دلار نیمایی اصرار دارد. همتی، جمعه شب در بخشی از این پیام خود در فضای مجازی تأکید کرده است؛ «باید بپذیریم چاره اصلی در انجام اصلاحات جدی اقتصادی تلاش برای کاهش تحریم‌ها است.»

مردم ایران هنوز ماجرای اصلاحات اقتصادی سال ۱۳۹۸ و افزایش ۱۰۰ درصدی و غیرمنتظره قیمت بنزین را فراموش نکرده‌اند. همتی شهریورماه سال ۹۸ در نامه‌ای رسمی به دولت خواستار افزایش قیمت بنزین به پنج هزار تومان شده بود.

عراقچی: هدف‌ها را نیز در اسرائیل تعیین کرده‌ایم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عراقچی: هدف‌ها را نیز در اسرائیل تعیین کرده‌ایم» نوشت: سیدعباس عراقچی در جریان سفرهای منطقه‌ای طی هفته‌های گذشته و فرصت‌های کم و بیش برای پاسخگویی به رسانه‌ها، همواره یک نکته را مدنظر داشت؛ آن‌هم اینکه اگر صهیونیست‌ها به دنبال عملیات وعده صادق ۲، مرتکب هرگونه خطایی در قبال ایران شوند، بدون تردید باید منتظر واکنش قاطع ایران باشند. عراقچی در گفتگو با شبکه ان‌تی‌وی ترکیه، علاوه بر تأکید بر این رویکرد جمهوری اسلامی یک بار دیگر گفت که هر حمله‌ای علیه ایران مصداق عبور از خط‌قرمز ایران است و خاطرنشان کرد: «چنین حمله‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. پاسخ لازم به هر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران یا هر حمله مشابه داده خواهد شد. اسرائیل پاسخ متناسب به هر حمله علیه ایران را دریافت خواهد کرد.» وی به صورت تلویحی به سند درز کرده از برنامه صهیونیست‌ها برای حمله به ایران هم پاسخ داد و ضمن یادآوری اینکه ۹۰ درصد موشک‌های ایران به اهداف خود در عملیات وعده‌صادق ۲ اصابت کرده است، به روشنی به صهیونیست‌ها هشدار داد: «ما به تأسیسات اقتصادی یا غیرنظامی حمله نکردیم و فقط تأسیسات نظامی را هدف قرار دادیم. اکنون همه اهداف خود را در آنجا شناسایی کرده‌ایم و حمله مشابه به اهداف آن‌ها انجام خواهد شد.» وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش افزود: «برای ما، آمریکا متحد صهیونیست‌ها است و درصورتی‌که یک جنگ گسترده در منطقه رخ دهد، ایالات متحده به داخل آن کشیده خواهد شد و ما اصلاً این را نمی‌خواهیم.» عراقچی ضمن هشدار درباره کشیده‌شدن جنگ به کشورهای خلیج‌فارس گفت: «مطمئنم همچنان فرصت دیپلماسی وجود دارد، نمی‌توانیم همه چیز را به اراده یک نفر در رژیم صهیونیستی بسپاریم.»

عراقچی: هدف‌ها را نیز در اسرائیل تعیین کرده‌ایم

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «طلای همدلی» را برگزید و نوشت: صف اهدای طلا، سکه، پول و حتی واحد آپارتمان در اجرای پویش «ایران همدل» و در راستای لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای کمک و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان طولانی است و هر کس به اندازه بضاعت خود با خلوص نیت در این پویش انسان‌دوستانه شرکت می‌کند؛ پویشی که تداوم‌بخش بزرگ‌ترین حرکت مردمی برای مواسات و کمک مومنانه است که سال ۱۳۹۸ پس از بیانات رهبر انقلاب مبنی بر شکل‌گیری نهضت تعاون و احسان و کمک مومنانه، در کشور آغاز به کار کرد.

حال در پی تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهرها و روستاهای فلسطین در نوار غزه و لبنان و شهادت ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌گناه (زن و کودک، پیر و جوان) این مناطق، همچنین تخریب جدی زیرساخت‌های شهری، منازل مسکونی و از بین رفتن معیشت آن‌ها، پویش مردمی «ایران همدل» به منظور جمع‌آوری مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی هموطنان برای کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان در حال اجراست و تاکنون ۴ مرحله اجرایی شده است. یاری‌رسانی به مسلمانان غزه و لبنان که شرایط بسیار سختی را سپری می‌کنند تا جایی است که خیلی‌ها اندوخته‌ها و پس‌اندازهای خود را برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان اهدا می‌کنند.

به طور مثال دیروز یک بانوی تبریزی با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، طلا و جواهرات شخصی خود را به مردم مظلوم غزه و لبنان و در راستای حمایت از جبهه مقاومت اهدا کرد. وی همسر جانباز و آزاده ۸ سال دفاع‌مقدس است که سرویس جواهراتی به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به جبهه مقاومت در لبنان اهدا کرد. به هر حال این روزها زنان ایرانی از قشنگ‌ترین دارایی خود می‌گذرند و این را تاریخ به‌خوبی به خاطر خواهد سپرد و خواهد نوشت: زنانی بودند که برای زنان دیگر در آن طرف دنیا خواهری کردند و بی‌پروا و بی تقلید به حمایت از آن‌ها پرداختند تا زنان بی‌صدای دنیا را از اضمحلال تلخ روزگار تلخ‌تر نجات دهند.

عراقچی: هدف‌ها را نیز در اسرائیل تعیین کرده‌ایم

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «دست در دست هم برای ایران» را برگزید و نوشت: روز ملی صادرات روز گذشته در حالی برگزار شد که تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۱۶ میلیارد دلار و در نیمه نخست امسال هفت میلیارد دلار منفی شده است. گذشته از این، گزارش‌های مراجع آماری حاکی از آن است که چیزی نزدیک به ۸۵ درصد صادرات ایران بر پایه نفت و مواد معدنی است. در سال‌های ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۹ متوسط ارزش هر تن صادرات کالای محصولات شیمیایی ایران ۵۵۱ دلار بوده، در حالی که در مقابل در همین مدت متوسط ارزش واردات هر تن کالا و محصولات شیمیایی با شکافی چشمگیر سه هزار و ۴۱۴ دلار بوده است. طبق آمار بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ هر تن صادرات ۳۵۱ دلار و هر تن واردات سه هزار و ۵۲۸ دلار بوده است. این یعنی ارزش یک تن صادرات بیشتر از وارداتمان نبوده و خام فروشی منابع طبیعی سیاست غالب سال‌های گذشته بوده است. موضوعی که البته سالیان سال است از پشت تریبون‌های مختلف و در روز ملی صادرات گفته می‌شود اما راه به جایی نمی‌برد.

در روز ملی صادرات که دیروز ۲۹ مهرماه برگزار شد، مسعود پزشکیان حاضر شد و سخنانی درباره موانع تولید و صادرات به زبان آورد. مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری که در آئین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات حاضر شده بود، گفت: «ما را در وضعیتی قرار دادند که نگذارند ما با هم ایران و کشور خود را بسازیم اما ما مصمم هستیم که ایران خود را بسازیم. اعتقاد و باور من برای ساختن ایران، حرف امام علی (ع) است. حضرت علی (ع) زمانی که جامعه را طبقه بندی می‌کند، می‌گوید هیچکدام از طبقات نمی‌توانند پایدار باشند، مگر با کمک تاجران و صاحبان صنعت. اگر ما این دیدگاه را باور داشته باشیم کافی است. مملکت ما با شما قوام پیدا می‌کند. ما خود را موظف می‌دانیم هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا موانع را از سر راه شما برداریم».

عراقچی: هدف‌ها را نیز در اسرائیل تعیین کرده‌ایم

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خروج نقدینگی از هدف ۱۴۰۳» نوشت: بانک مرکزی پس از چند ماه وقفه، آمارهای رشد نقدینگی و پایه پولی را تا پایان شهریور ماه به‌روز کرد. مطابق بررسی‌ها، رشد نقدینگی در شهریور ماه به رقم ۲۷.۸ درصد و رشد پایه پولی به سطح ۱۸.۷ درصد رسیده است. بررسی آمارهای پولی حاکی از آن است که در نیمه نخست سال جاری رشد نقدینگی یک مسیر صعودی را طی کرده و از سطح هدف‌گذاری پایان سال جاری بانک مرکزی (۲۵ درصد با دامنه نوسان ۲ درصد) خارج شده است. بانک مرکزی دلیل افزایش رشد نقدینگی در سال جاری را تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی دولت در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته عنوان کرده، اما مکانیزم اثرگذاری انتشار اوراق بدهی بر رشد نقدینگی را مشخص نکرده است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که عامل اصلی پایین آمدن رشد پایه پولی، عرضه دلارهای حاصل از فروش نفت در بازار و اثر کاهنده خالص دارایی‌های خارجی بر رشد پایه پولی باشد.

عراقچی: هدف‌ها را نیز در اسرائیل تعیین کرده‌ایم

کد خبر 802714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.