چالش‌ اصلی متروی اصفهان عبور از محورهای تاریخی است

مشاور شهردار اصفهان در تجهیزات و تأمین قطارهای خط یک و دو مترو گفت: یکی از چالش‌های اصلی، عبور مترو از محورهای تاریخی اصفهان بود، به‌ویژه در خیابان چهارباغ که میراث فرهنگی کشور مخالف عبور مترو از این محور بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جواد شعرباف شامگاه _یکشنبه بیست‌ونهم مهر_ در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به مطالعات متروی اصفهان و اهمیت آن اظهار کرد: پایه مطالعات پروژه مترو اصفهان از سال ۱۳۶۷ آغاز شد و آن زمان استانداری بودجه‌ای برای این کار اختصاص داد.

وی با بیان اینکه مسئله حمل‌ونقل و آسیب‌های ناشی از اتوبوس‌های شهری به میدان نقش جهان، یکی از دلایل مهمی بود که مترو در اولویت‌های شهرداری قرار گرفت، افزود: یونسکو به‌عنوان سازمان محافظ آثار تاریخی، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار برای مطالعات حمل‌ونقل اصفهان اختصاص داد؛ این مطالعات با الگوبرداری از مدل‌های جهانی از جمله یک پروژه حمل‌ونقل مشابه در فرانسه انجام شد.

مشاور شهردار اصفهان در تجهیزات و تأمین قطارهای خط یک و دو مترو با اشاره به مشکلات اولیه و آغاز اجرایی پروژه گفت: در ادامه کار، مشکلاتی به وجود آمد، اما مدیر پروژه و یک مهندس مشاور برای ادامه مطالعات به اصفهان آمدند و این کار به تصویب شورای ترافیک رسید.

شعرباف گفت: کلنگ احداث مترو سال ۱۳۸۰ به زمین زده شد و من نخستین مدیرعامل قطار شهری بودم؛ از شهریور ۱۳۷۹ به این سمت منصوب شدم و تا اسفند ۱۳۸۰ مسئولیت داشتم؛ نخستین بودجه این پروژه نیز در سال ۱۳۷۹ تصویب شد که در این سال مشهد نخستین اعتبار را دریافت کرد؛ در نهایت با کمک نمایندگان مجلس، ۵ کلان‌شهر کشور شامل اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز و کرج یک ردیف بودجه دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های اصلی، عبور مترو از محورهای تاریخی اصفهان بود، به‌ویژه در خیابان چهارباغ که میراث فرهنگی کشور مخالف عبور مترو از این محور بود؛ این مسئله سبب شد اخطارهایی از سوی میراث فرهنگی دریافت کنیم، اما با توجه به تأکیدات و برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم، تصمیم گرفتیم پروژه ادامه پیدا کند.

مشاور شهردار اصفهان در تجهیزات و تأمین قطارهای خط یک و دو مترو اضافه کرد: پروژه با چالش‌های متعدد از جمله توقف سه‌ساله به‌دلیل مخالفت‌های میراث فرهنگی و مشکلات تحریم و تأمین اعتبار روبه‌رو شد.

شعرباف با اشاره به کمبود نقدینگی گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پروژه مترو در سال‌های اخیر، تأمین نقدینگی بوده است؛ در گذشته پروژه‌ها از طریق اوراق مشارکت تأمین مالی می‌شدند که ۵۰ درصد آن را دولت و ۵۰ درصد شهرداری تأمین می‌کرد، اما هم‌اکنون فروش اوراق مشارکت به‌سختی انجام می‌شود و تأمین نقدینگی به‌طور چشمگیری دشوار شده است.

وی ادامه داد: با وجود چالش‌ها، همکاری خوبی بین هیئت‌مدیره قطار شهری و شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان وجود دارد و تلاش‌های زیادی برای تأمین منابع انجام شده است، اما هنوز مشکلات بزرگی همچون تأمین اعتبار وجود دارد.

مشاور شهردار اصفهان در تجهیزات و تأمین قطارهای خط یک و دو مترو با اشاره به وضعیت آلودگی هوای اصفهان گفت: مطالعات آلودگی هوای اصفهان در دو فصل تابستان و زمستان انجام شده است؛ در تابستان ۵۳ درصد آلودگی به‌دلیل حمل‌ونقل و ۲۰ درصد مربوط به صنایع است، در حالی که در زمستان این نسبت برعکس است، بنابراین باید بر صنایع آلاینده نظارت بیشتری شود.

کد خبر 802661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.