مدیریت شهری از برون‌سپاری و واگذاری کارها به مردم نترسد

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از برون‌سپاری و واگذاری کارها به مردم نترسیم، گفت: دفاتر تسهیلگری می‌توانند بازوی خوبی برای شهرسازی باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسول میرباقری امروز _یکشنبه بیست‌ونهم مهر_ در نطق میان‌دستور صدوپنجاهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت یاد شهید یحیی سنوار اظهار کرد: این شهید نه خودش را به مردن زد و نه تسلیم شد؛ دست راستش از ساعد شکاف بزرگی خورده بود، اما هنوز یک تکه چوب در دستش چپش داشت؛ او می‌دانست آخرین ثانیه‌های زندگی را سپری می‌کند و خودش پایان بدن خاکی‌اش را انتخاب کرد؛ اگر شالی که به صورت بسته بود را باز می‌کرد و به دوربین آن ریزپرنده خیره می‌شد، احتمالاً اپراتور از شوق پیدا کردن زنده یحیی به او شلیک نمی‌کرد، اما سنوار انتخابش را کرده بود و دیگر تابی در بدن نداشت.

وی افزود: شهید یحیی سنوار آخرین پیام خود را برای کودکانی که در آن سرزمین به دنیا نیامده‌اند یا در گهواره هستند، ارسال کرد؛ او هیچ سلاحی در دست نداشت، اما همان یک تکه چوب را به نمایندگی از همه نداشته‌هایش در یک جنگ نابرابر پرتاب کرد و احتمالاً چند ثانیه بعد هم کار تمام شد؛ آنکه آن سوی دوربین نشسته بود نمی‌دانست به سر چه کسی شلیک کرد، اما سنوار می‌دانست آخرین لحظات زندگی‌اش در حال ثبت و ضبط است؛ دیگر هیچ توانی برای بلند شدن نداشت، اما چوب را پرتاب کرد تا به پسران سرزمین‌های غصب‌شده پیامش را برساند: «ما چاره‌ای جز جنگیدن ولو چوب خشک برابر پهپاد مسلح نداریم.»

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: او در یک ساختمان نیمه‌ویران با انتخاب نوع شهادتش آخرین پیام را به عنوان فرمانده به بچه‌های سرزمینش مخابره کرد «تا لحظه آخر تسلیم نشوید.»

میرباقری تاکید کرد: یحیی سنوار با انتخاب نوع شهادتش خودش را هزاران هزار بار در اذهان همه آزادی‌خواهان تاریخ احیا کرد؛ نه تولد در اردوگاه و نه سال‌ها اسارت در زندان هیچ‌کدام موجب نشد که او آرام شود یا رام وضعیت نابرابر و تسلیم شود و همچون «عرفات» یک روز بگوید خسته شدیم، جنگ دیگر بس است؛ برای او پایان جنگ روزی بود که زمین ازدست‌رفته به ساکنان اصلی آن سرزمین برگردد.

وی با بیان اینکه یحیی سنوار تمام نشد، ارتش غاصب با پخش آن ویدئو بزرگ‌ترین خدمت را به کودکان فلسطینی کرد، ادامه داد: آن‌ها حالا می‌دانند وقتی از افسانه سنوار برایشان می‌گویند دقیقاً از چه چیز حرف می‌زنند؛ مردی که یک رسانه اسرائیلی با نشان دادن این فیلم برایش نوشت «تا لحظه آخر جنگید.» شبیه دوی امدادی بود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سنوار چوب را به نفر بعدی داد، اما حرمله‌های رفح نفهمیدند و فاتحانه این فیلم را منتشر کردند، اظهار کرد: تاریخ با این فیلم چند ثانیه‌ای به یاد خواهد آورد و شهادت می‌دهد چگونه فرزندان فلسطین با یک تکه چوب برابر ریزپرنده قاتل ایستادگی کردند و جنگیدند؛ این سند بماند برای روزی که قدس آزاد شد، روزی که تاریخ به یاد بیاورد چه کسانی همه آسایش و شصت سال زندگی خویش را به پای این آزادی ریختند و شاید مولانا این صحنه را دیده بود که ۱۰ قرن پیش گفته بود «رقص و جولان بر سر میدان کنند، رقص اندر خون خود مردان کنند، چون رهند از دست خود دستی زنند، چون جهند از نقص خود رقصی کنند.»

میرباقری در ادامه نطق خود گفت: با توجه به پیگیری‌های اعضای کمیسیون شهرسازی و دیگر اعضای شورای ششم، آزادسازی رینگ چهارم به دو جز دو مورد ماده ۸، کامل شده و این دو مورد نیز منتظر حکم نقل و انتقال و اقدامات نهایی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه رینگ چهارم سرعت گرفته است، اما مطالبات تعدادی از شهروندان ضعیف که در شرایط سخت زندگی می‌کنند، جا مانده است، از این‌رو درخواست من این است که شهردار به‌ویژه امور مالی تکلیف چند مورد باقی‌مانده از رینگ چهارم را مشخص کنند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از برون‌سپاری و واگذاری کارها به مردم نترسیم، گفت: دفاتر تسهیلگری می‌توانند بازوی خوبی برای شهرسازی باشند؛ اگر از شلوغی مناطق ۸ و ۱۰ شهرداری و برخی مناطق دیگر خسته شدیم، بهترین راهکار این است که بیشتر برون‌سپاری داشته باشیم، امروز وضعیت دفاتر تسهیلگری در تهران و مشهد خوب است و کمترین مراجعات را مردم به شهرداری دارند. ما نیز از این الگوهای خوب و برون‌سپاری و اعتماد به مردم باید استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در موضوع برون‌سپاری در حوزه اتوبوس، فقط ۱,۰۰۰ میلیارد تومان به‌صورت مستقیم و ۱,۵۰۰ میلیارد تومان غیرمستقیم یارانه می‌دهیم، در صورتی که برخی شهرهای دیگر با هزینه کمتر از این، شرایط بهتری در حوزه اتوبوسرانی دارند.

میرباقری با اشاره به گذر کمر زرین گفت: این گذر هم‌اکنون گلوگاه میدان امام علی (ع) شده است و هنوز عملیات اجرایی جدی برای باز کردن راه مردم اجرا نکردیم.

وی گفت: چند هفته پیش به همراه اعضای کمیسیون از این پروژه دیدن کردیم؛ وضعیت نابهنجاری در آن محل وجود دارد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به‌تازگی صورت جلسه‌ای درباره رفع مشکلات مردم در حوزه نظام مهندسی طرح شد که شاهد اتفاقات خوبی هستیم، درخواست من این است که مصوبه استانداری را هرچه زودتر همکاران شهرداری اجرا کنند؛ اولین مورد این بود که مقرر شد قراردادهای نظارت مهندسان پنج ساله تنظیم شود که اتفاق خوبی است.

میرباقری ادامه داد: خیلی کم پیش می‌آمد که یک ساختمان در شهر ۳ ساله تمام شود و بعد مشکلات تمدید قرارداد نظارت را شاهد بودیم. جلسات خوبی را با حضور همکاران داشتیم و این موضوع پیگیری شد. بند بعدی که در ابلاغیه مصوبه استانداری قرار گرفته بحث مغایرت برخی بندهای قراردادهای نظام مهندسی با مفاد مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است. بنا شد قراردادها بر اساس قوانین جاری اصلاح شود.

وی گفت: مورد بعدی درباره توقیف عملیات ساختمانی بعضی ساختمان‌ها است که مدت قرارداد آن‌ها به پایان رسیده است و مقرر شد شهرداری مذکور نسبت به تحویل مستندات و گزارش‌ها به سازمان نظام مهندسی اقدام کند؛ درخواست من این است که هرچه زودتر موارد اخیر کمیسیون ماده ۵ استانداری در شهرداری اجرا شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ما یک مجموعه منسجم و مدیریت قوت‌مند نیاز داریم؛ بافت تاریخی شاخص‌ترین ویژگی اصفهان است که در این زمینه زحمات خوبی کشیده شده است، اما نتوانستیم از بخش خصوصی به خوبی استفاده کنیم، البته اگر شهرداری سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این بخش در نظر گرفته است یا وقتی می‌گوئیم متولی بافت تاریخی موفق بوده که حداقل سه برابر آن از بخش مردمی، کارآفرینان و شرکت‌های بزرگ اصفهان استفاده شود، امیدوارم روزی شاهد باشیم که بار بافت تاریخی و مرمت آن روی شانه‌های شهرداری نباشد.

کد خبر 802501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.