حماس زنده است

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیست‌ونهم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «معمای پهپاد تهاجمی در قیساریا» نوشت: منابع خبری صبح روز شنبه از یک حمله پهپادی به اقامتگاه شخصی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در منطقه قیساریا خبر دادند. البته سخنگوی نتانیاهو بلافاصله اعلام کرد نخست‌وزیر اسرائیل و همسرش در زمان حادثه در خانه نبودند و کسی مجروح نشده است. رسانه‌های صهیونیستی گفتند این حمله از سمت لبنان انجام شده است. با این حال، تا زمان تنظیم گزارش هیچیک از گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته‌اند.

حمله پهپادی به اقامتگاه نتانیاهو یک اتفاق و معادله جدید امنیتی است. در صورتی که حمله از طرف حزب‌الله انجام شده باشد، به این معنی است که مقاومت لبنان توانسته در سطوح اطلاعاتی و نظامی، خود را یک گام اساسی دیگر احیا کند. اصابت موشک‌ها و پهپادهای نظامی حزب‌الله به اهداف مورد نظر در سرزمین‌های اشغالی با گذر از سامانه‌های دفاعی این رژیم، پیام مهمی برای صهیونیست‌ها دارد. اتفاقی که در جریان حمله به پادگان تیپ گولانی در بنامینا هم پیش از این تکرار شد و سران رژیم اذعان کردند ضربه‌ای سخت و دردناک به آنها وارد شده است. اما برخی گمانه‌زنی‌ها درباره سناریو بودن این حمله پهپادی نیز مطرح شده است. به نحوی که نتانیاهو پس از این حمله با لباس اسپرت مقابل دوربین حاضر شد و گفت از دنبال کردن اهدافش صرف‌نظر نمی‌کند. او همچنین مدعی شد: مأموران ایرانی که قصد ترور من و همسرم را داشتند اشتباه فاحشی مرتکب شدند.

حماس زنده است

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امنیت انرژی در جهان به تنگه هرمز وابسته است» نوشت: به گزارش خبرگزاری مهر، تنگه هرمز راه اصلی صادرات نفت است. شاید برای همین است که برخی از کارشناسان بر این باورند که هر گونه مشکلی در آن پیامدهای اقتصادی را به دنبال دارد، چراکه نفت و فرآورده‌های نفتی کشورهای عضو اوپک از این مسیر عبور می‌کند.

بر اساس آخرین آمار و ارقام موجود روزانه بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت خام از تنگه ایرانی عبور می‌کند که بخش اعظمی از نفت و ال‌ان‌جی قطر راهی شرق آسیا می‌شود. پیش از این «فریدون برکشلی» رئیس مرکز مطالعات انرژی وین با اشاره به اینکه بخش اعظمی از نفت خام تجاری دنیا از تنگه هرمز تأمین می‌شود، گفته بود: ۲۰ درصد از نفت خام تجاری دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند. به گفته او، تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند عربستان، قطر، عراق، امارات، کویت و ایران از این مسیر عبور می‌کنند.

رئیس مرکز مطالعات انرژی وین افزود: روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در جهان مصرف می‌شود که ۵۳ میلیون بشکه از آن از طریق دریاها جابه‌جا می‌شود. سهم تنگه هرمز از این میزان حدود ۳۲ درصد است.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: در کنار نفت خام صادرات فرآورده‌های نفتی نیز وجود دارد و باید به صورت جداگانه محاسبه شود.

به گفته وی برای صادرات نفت و فرآورده‌های آن، راه جایگزین تنگه هرمز وجود ندارد. البته ممکن است در دراز مدت از طریق خط لوله جایگزینی برای آن ایجاد شود.

حماس زنده است

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۴۰ درصد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از این ماه اجرا می‌شود» نوشت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مهم‌ترین وعده‌ها و دغدغه‌های دولت سیزدهم بود که در جریان برنامه هفتم توسعه به تصویب مجلس رسید. بخش اندکی از همسان‌سازی در خرداد ماه اجرا و بر اساس حقوق بازنشستگان مبالغ اندکی به حساب بازنشستگان واریز و اجرای گام نخست به دولت چهاردهم واگذار شد، از این رو طی دو هفته گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به همراه رؤسای کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون اقتصادی و وزرای مربوط جلسه‌ای با رئیس‌جمهور داشتند که در آن موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در دولت تصویب شد. بر این اساس مقرر شده است حقوق بازنشستگان از این ماه افزایش ۳۰ و ۴۰ درصدی داشته باشد.

موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از جمله مسائلی بوده که در سال‌های اخیر تبدیل به یک چالش برای دولت‌ها شده است؛ چالشی که برای بازنشستگان به عنوان یک دغدغه به حساب می‌آید، از این بابت که بسیاری از آن‌ها در دوران فعالیت خود با حقوق‌های نسبتاً پایینی بازنشسته شده‌اند، حال با افزایش نرخ تورم، درآمد و هزینه‌های آن‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد. چنین موضوعی باعث شده است تأمین نیازهای اصلی بازنشستگان به سختی فراهم شود.

به باور برخی بازنشستگان متناسب‌سازی حقوق می‌تواند شکاف حقوقی بین بازنشستگان و شاغلان را به حداقل برساند، زیرا بسیاری از بازنشستگان با ۳۰ سال تجربه فعالیت در عرصه کاری امروز منتظر حاصل این فعالیت‌های خود در دوران جوانی هستند، اما این حقوق کفاف زندگی امروز را نمی‌دهد و نیازمند بازنگری در حقوق و اجرای درست طرح متناسب‌سازی است.

حماس زنده است

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «حماس زنده است» را برگزید و نوشت: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی، در پیامی خطاب به ملت‌های مسلمان و جوانان غیور منطقه با تجلیل از مجاهد قهرمان، فرمانده شهید «یحیی سنوار» فرمودند: جبهه مقاومت همانگونه که قبلاً با شهادت برجستگان خود از پیشروی بازنماند، با شهادت سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت؛ باذن‌الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی خطاب به ملت‌های مسلمان و جوانان غیور منطقه با تجلیل از مجاهد قهرمان، فرمانده شهید «یحیی سنوار» تأکید کردند: جبهه مقاومت همانگونه که قبلاً با شهادت برجستگان خود از پیشروی بازنماند، با شهادت سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت؛ باذن‌الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ️

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

ملت‌های مسلمان! جوانان غیور منطقه! مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی سنوار، به یاران شهیدش پیوست. او چهره درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربه جبران‌ناپذیر ۷ اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت و آنگاه با عزت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد. کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایسته او نیست. فقدان او برای جبهه مقاومت البته دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ‌احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیه از پیشروی بازنماند و با شهادت سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت؛ باذن‌الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من‌الله و عونه.

اینجانب شهادت برادرمان یحیی سنوار را به خاندانش، به همرزمانش و به همه دلبستگان جهاد فی سبیل‌الله تبریک و فقدانش را تسلیت می‌گویم.»

حماس زنده است

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «آزمون جدید دولت» را برگزید و نوشت: صبح دیروز سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اهالی رسانه از تأیید لایحه عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان خبر داد. طحان نظیف در حالی این خبر را اعلام کرد که این لایحه متعلق به دولت قبل است و پیامدهای اجرای آن برای مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، خواهد بود؛ آن هم در شرایطی که بارها صراحتاً گفته: «قطعا با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم، مگر آنکه رفتار تربیتی خود را اصلاح کنیم»، اما ظاهراً خواست و اراده برخی جریان‌های سیاسی اجرای این لایحه و فشار مضاعف بر افکار عمومی است و از این رو پیش از اعلام رسمی شورای نگهبان؛ غضنفر آبادی، سخنگوی کمیسیون قضائی و احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از تأیید این لایحه از طرف شورای نگهبان خبر داده بودند.

موسی غضنفرآبادی همچنین درباره اینکه شورای نگهبان همان کلیاتی را که مجلس فرستاده، تأیید کرده است، اظهار کرد: بله همان است. لایحه‌ای که تاکنون چندین بار میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رفت و برگشت داده شده و حالا با تأیید شورای نگهبان باید از طرف دولت ابلاغ شود، آن هم در شرایطی که بسیاری درباره تبعات اجرای این لایحه بارها هشدار داده‌اند که با جرم انگاری افراطی و پیش بینی مجازات‌های سنگین بیش از پیش مسئله فرهنگی حجاب به موضوعی امنیتی تبدیل خواهد شد. به هر حال همچنان حرف و حدیث‌های زیادی حول این لایحه غیرکارشناسی که در مجلس و از طرف برخی نیروهای رادیکال مواد قانونی‌اش از ۱۵ ماده در متن اولیه مورد توافق دولت و قوه قضائیه به ۷۰ ماده در مجلس تغییر کرده، وجود دارد. برای مثال اعمال جریمه برای افراد و خودروهای شخصی یکی از آنهاست. در اولین تغییر مجلس، مقرر شده بود جریمه نقدی به صورت مستقیم از حساب افراد برداشت شود، اما با انتقادهای زیادی رو به رو شد و حتی مجمع تشخیص هم از آن ایراد گرفت. درنهایت این انتقادها موجب شد برداشت مستقیم از حساب بانکی افراد لغو شده و فرصت یک هفته‌ای برای پرداخت به آنها داده شود.

حماس زنده است

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرگشتگی در سیاست مهاجرتی» نوشت: تب مهاجرت فقط «از» ایران بالا نگرفته است، بلکه مهاجرت «به» ایران نیز همین وضعیت را نشان می‌دهد. به منظور واکاوی این موضوع، واحد مطالعات گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در نشستی با عنوان «سیاست مهاجرتی در ایران» به بررسی روندهای موجود و چشم‌انداز حضور اتباع در ایران پرداخته است. در این نشست که دکتر جعفر حق‌پناه، دکتر غلامعلی فرجادی و دکتر نوذر شفیعی حضور داشتند، بر این مسئله تاکید شد که ایران طی دهه‌های اخیر به یکی از کشورهای مهاجرپذیر در جهان تبدیل شده، ولی در عین حال سازوکار مشخصی برای مدیریت این روند اندیشیده نشده است. آخرین باری که کشور به‌طور جدی درباره این مسئله تصمیم‌گیری و آن را به قانون تبدیل کرد، در دور هشتم مجلس شورای ملی و در سال ۱۳۱۰ بود که طی آن «قانون ورود و اقامت اتباع خارجه» به تصویب رسید و این قانون اشاره روشنی به نحوه مدیریت حضور اتباع خارجی در ایران داشت. اما در این زمینه نه تنها طی این سال‌ها کوتاهی شده، بلکه حتی از ایجاد یک سازمان متمرکز و منطبق بر واقعیت‌ها نیز غفلت شده و همین موضوع نوعی سرگشتگی را در سیاست مهاجرتی به‌وجود آورده است.

حماس زنده است

کد خبر 802368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.