افتخارآفرینی دانش پژوه جوان اصفهانی در المپیاد سلول‌های بنیادی

محمدامین باقریان تنها نوجوان اصفهانی که در المپیاد سلول‌های بنیادی دانش پژوهان با کسب مدال برنز، موفق به افتخارآفرینی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدامین باقریان، دانش‌آموز دبیرستان دوره دوم شهید اژه‌ای اصفهان، تنها نوجوان اصفهانی که موفق به کسب مدال برنز کشوری در المپیاد سلول‌های بنیادی دانش پژوهان شده است در گفت‌وگو با ایمنا، از رمز و رازهای موفقیت تحصیلی خود می‌گوید.

وی پیرامون اینکه چه طور شد که به المپیاد به ویژه المپیاد زیست شناسی علاقه‌مند شدید؟ افزود: مسیر علاقه‌مندی به زیست برای من مسیر پیچیده‌ای بود؛ یک معبر اتفاقی که برایم رخ داد، وقتی در پایه دهم مدرسه اژه‌ای مشغول تحصیل بودم بسیار به شرکت در المپیاد شیمی علاقمند بودم، اما فوت ناگهانی پدرم مرا در وادی دیگری از زندگی هدایت کرد.

باقریان ادامه داد: دانش‌آموزان المپیادی دو سال فرصت دارند در رشته‌ای که به آن علاقه‌مند هستند، عمیق مطالعه کنند و با آن آشنا شوند، لذا دانش‌آموزانی که برای مسابقات کشوری آماده می‌شوند، هم‌زمان برای کنکور هم مطالعه می‌کنند برای همین این دانش‌آموزان تا پیش از کسب مدال‌های برتر کشوری همچنان نگران کنکور هستند و بسیاری از ما باید مراقب باشیم تا از مسابقات المپیادی باز نمانیم و علاوه‌بر آن نتیجه کنکور را نیز خراب نکنیم.

این دانش‌پژوه جوان اصفهانی عنوان کرد: من در ابتدا مصمم بودم در المپیاد شیمی شرکت کنم، اما زمانی که در پایه یازدهم مشغول به تحصیل بودم، بعضی از معلمانم گفتند که استعداد زیست شناسی دارم، اما این موضوع را زیاد جدی نگرفتم، از این‌رو زمانی‌که مشغول آماده سازی خود برای شرکت در المپیاد شیمی را داشتم، فوت ناگهانی پدرم مسیر زندگی‌ام را کامل تغییر داد و از شرکت در المپیاد شیمی صرف نظر کردم.

وی ادامه داد: با آغاز المپیاد سلول‌های بنیادی دانش پژوهان، بدون هیچ‌گونه پیش زمینه‌ای و حضور در کلاس‌ها در رشته زیست‌شناسی از بین ۵ هزار داوطلب موفق به کسب مقامات برتر در مراحل اول و دوم این المپیاد شدم، کسب چنین جایگاهی سبب تعجب و بهت معلمان خودم و داوران مسابقات شد، چرا که بیشتر افراد شرکت‌کننده طی سال‌ها مطالعات و اطلاعات بالای زیست شناسی در المپیاد حاضر شده بودند.

باقریان با اشاره به اینکه تعداد ۴۰ دانش‌آموز از سراسر کشور به مرحله پایانی المپیاد سلول‌های بنیادی دانش پژوهان ایران راه پیدا کردند، اضافه کرد: در این مرحله موفق به کسب مدال برنز کشوری شدم و معتقدم که روزنه جدیدی از سوی زیست‌شناسی برای من باز شد، از این‌رو شناسایی استعداد در دانش‌آموزان مستلزم شناخت توانایی‌ها، نقاط قوت و پتانسیل منحصر به فرد آنها در زمینه‌های مختلف است.

وی با ابراز اینکه در پی کشف استعداد واقعی خود هستم، اظهار کرد: انتخاب رشته زیست‌شناسی برای من اتفاقی بود، علاقه‌ای که اتفاقی شکل گرفت، اما خیلی ریشه‌دار شد و تصمیم گرفتم که در آینده تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی پیگیری کنم.

این دانش‌پژوه جوان اصفهانی تاکید کرد: معتقدم که افراد موفق هوش و استعداد بالایی ندارند، بلکه این انسان‌ها از تلاش منظمی برخوردار هستند، زیرا نظم و برنامه در مطالعه تأثیر بسیاری در موفقیت افراد دارد و دانش‌آموزان باید در مدت کم، یک برنامه منظم و تلاشی مؤثر از خود نشان دهند.

وی با بیان اینکه برای شرکت در کنکور سراسری و تحصیل در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت به صورت مستقل و انفرادی مطالعه می‌کنم، عنوان کرد: تاکنون در هیچ کلاس و مؤسسه‌ای برای کنکور شرکت نکردم، چرا که معتقدم کتاب‌های درسی بهترین منبع برای تمام افرادی است که می‌خواهند در کنکور شرکت کنند.

باقریان با تشکر از حمایت‌های خانواده‌اش برای فراهم کردن شرایط و امکانات لازم برای مطالعه و موفقیت در المپیاد سلول‌های بنیادی دانش پژوهان با کسب مدال برنز خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه ناامید نشدم و همواره تلاش کردم با توکل به خدا و با اتکا به توانمندی خودم به موفقیت برسم.

کد خبر 802233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.