فرصت‌هایی که به توان وفاق رسید؛ ضعف‌هایی که زیر رادیکال می‌روند

مهدی جمالی‌نژاد با کوله‌باری از تجربه در حوزه های ملی و استانی، به‌طور رسمی سکاندار استان اصفهان شد تا با بهره بردن از وفاق ایجادشده، فرصت‌ها را برای برطرف کردن ضعف‌ها به میدان خدمت بیاورد؛ روایتی از آیین تکریم و معارفه هفدهمین استاندار اصفهان را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قرار جلسه ساعت ۱۴ روز شنبه است، کمی زودتر از زمان مقرر خودم را به محل جلسه می‌رسانم، تجربه قبلی‌ام از حضور در یکی از مهم‌ترین جلسات استان می‌گوید اگر دیر وارد سالن شوم ممکن است نتوانم در نقطه خوب مستقر شوم، برای همین از زمان زودتر وارد سالن می‌شوم، یکی از صندلی‌هایی که به سن سالن جلسه اشراف دارد را انتخاب می‌کنم و می‌نشینم.

آرام‌آرام میهمان‌های جلسه هم وارد می‌شوند، از قبل برای مدعوین کارت صادر شده است تا برای ورود به جلسه با مشکل روبه‌رو نشوند؛ از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که طبق معمول همه جلسات خودشان را به سپاهان‌شهر رسانده‌اند تا علما و چهره‌های سیاسی و مدیران و فرمانداران، فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، پیشگامان انقلاب، نمایندگان مجلس، خانواده‌های شهدا و فرماندهان نظامی و انتظامی یکی‌یکی وارد جلسه می‌شوند و کم‌کم سالن پر می‌شود، وزیر کشور و استاندار جدید و قدیم هم وارد جلسه می‌شوند و جلسه آغاز می‌شود.

حضور آیت‌الله طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان، حجت‌الاسلام حسینی امام جمعه کاشان، آیت‌الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام حسناتی امام جمعه نجف‌آباد از نکات قابل توجه است.

محمدرضا حق شناس، قاری بین‌المللی اصفهانی برای قرائت قرآن پشت تریبون حاضر می‌شود و پس از آغاز تلاوت آیات کلام‌الله مجید، مراسم رنگ و بوی رسمی‌تری به خود می‌گیرد.

اولین سخنران این مراسم، «محمدرضا جان‌نثاری» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان است که در سخن‌گاه حاضر می‌شود، جان‌نثاری هم به واسطه مسئولیت مهمش طی این سه سال ارتباط نزدیکی با استاندار قدیم دارد و با استاندار جدید نیز در شهرداری کار کرده است و هر دو را به‌خوبی می‌شناسد، ویژگی‌های شخصی، مردم‌داری، صریح‌الهجه بودن و اخلاق خوب او را به یکی از چهره‌های کاریزماتیک تبدیل کرده است.

از سربازی ولی امر مسلمین می‌گوید و به حاج قاسم عزیز می‌رسد و بعد هم تاکید می‌کند استاندار سابق با همه توان سرباز ولی امر است و برایش فرقی ندارد سنگرش دانشگاه باشد یا استانداری، بلکه انجام وظیفه برایش اولویت دارد و در پایان هم برای استاندار جدید آرزوی توفیق می‌کند.

فرصت‌هایی که به توان وفاق رسید؛ ضعف‌هایی که زیر رادیکال می‌روند

پس از پایان سخنرانی معاون سیاسی‌امنیتی استانداری اصفهان، به‌رسم همه جلسات تکریم و معارفه مستندی از فعالیت‌ها و عملکرد استانداری اصفهان در دوران مسئولیت مرتضوی از روز نخست تا انتها پخش می‌شود، شاه‌بیت فیلم مسئله آب اصفهان است؛ موضوعی که به یکی از چالش‌های جدی کشور تبدیل شده است و تهیه‌کنندگان این کلیپ سعی کرده‌اند تلاش‌های جهادی دولت سیزدهم برای حل این بحران که در قالب پروژه‌های مختلف آبی همچون انتقال آب دریا به اصفهان دنبال شد را در این ویدئو نشان دهند.

نوبت به نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، آیت‌الله طباطبایی‌نژاد می‌رسد، او هم جمالی‌نژاد و هم مرتضوی را به‌خوبی می‌شناسد و همین را در ابتدای سخنان خود به زبان می‌آورد و با تقدیر از مرتضوی می‌گوید ایشان برای حل مسئله آب زحمت کشید و بعد هم از سوابق خوب جمالی‌نژاد در دوران تصدی مسئولیت شهرداری اصفهان سخن می‌گوید و برای او آرزوی توفیق دارد.

مدارا با مردم، تکریم ارباب‌رجوع و حفظ شأن مردم در امور اجرایی از توصیه‌های آیت‌الله طباطبایی‌نژاد به استاندار جدید است که تشویق حاضران در جلسه را به‌همراه دارد.

فرصت‌هایی که به توان وفاق رسید؛ ضعف‌هایی که زیر رادیکال می‌روند

محمدجواد ظریف هم که از پنجشنبه و برای حضور در مراسم تشییع پیکر شهید نیلفروشان و چند افتتاحیه در اصفهان حضور دارد، برای تکریم و معارفه استاندار اصفهان در این جلسه حضور دارد، کم‌سابقه است در این جلسات معاون رئیس‌جمهور حضور پیدا کند، اما احتمال دارد معاون راهبردی رئیس‌جمهور به‌خاطر اصفهانی بودنش ترجیح داده باشد بماند و در این جلسه هم شرکت کند. او چند دقیقه‌ای سخنرانی می‌کند. ظریف با نگاه دیپلماتیک تحلیل منطقه‌ای ارائه می‌دهد و از ضرورت وفاق در این دولت سخن می‌گوید و از حضور چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا استقبال می‌کند. ظریف انتخاب مهدی جمالی‌نژاد به عنوان استاندار را تمرین وفاق عنوان می‌کند و تاکید می‌کند مشکلات اصفهان جز با وفاق و همدلی حل نخواهد شد؛ او وقتی می‌خواهد مهدی جمالی‌نژاد، استاندار جدید اصفهان را معرفی کند می‌گوید: جمالی‌نژاد از مدیران جوان خوب ماست، البته همه ما از جوانان سابق هستیم، اما دکتر جمالی‌نژاد از ما جوان‌تر مانده است.

فرصت‌هایی که به توان وفاق رسید؛ ضعف‌هایی که زیر رادیکال می‌روند

از حواشی جالب این جلسه، شوخی مجری برنامه با محمدجواد ظریف بود. او در حاشیه مراسم، خطاب به ظریف گفت: پس از سخنرانی ظریف مجری به شوخی می‌گوید اصلاح‌طلب و اصولگرا مثل خربزه و عسل هستند، هیچ‌وقت با هم نمی‌سازند و دودش به چشم مردم می‌رود و از اینکه دولت چهاردهم، آقای پزشکیان و شما این اصل را برهم زدید تشکر می‌کنیم و امیدواریم که در دولت وفاق ملی این سازش ادامه پیدا کند تا همه مردم ایران از ثمرات این وفاق و همدلی بهره ببرند.

فرصت‌هایی که به توان وفاق رسید؛ ضعف‌هایی که زیر رادیکال می‌روند

پس از ظریف، نوبت به سیدرضا مرتضوی، استاندار سابق اصفهان می‌رسد، او در سه سال مدیریت استان کمتر از پروژه‌های آبی سخن گفت، اما امروز شاه‌بیت سخنانش را پروژه‌های مهم انتقال آب قرار می‌دهد و از دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف در استان سخن می‌گوید. برای اینکه رعایت وقت کند از قبل مطالبی را آماده کرده است و بر اساس آن صحبت می‌کند. سفرهای شهرستانی و برگزاری جلسات شورای اداری استان در شهرستان‌ها، برگزاری انتخابات‌های مختلف، رونق تولید و احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل، سفرهای خارجی و میزبانی از هیئت‌های خارجی، رایزنی با مقامات ملی برای حل مسائل اصفهان و پروژه‌های انتقال آب از مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی استاندار است.

حالا که صحبت از وفاق در این جلسه پررنگ است مرتضوی هم ترجیح می‌دهد از همکاری با مدیران اصلاح‌طلب و اصولگرا بگوید و این‌طور عنوان می‌کند که در دولت سیزدهم بدون توجه به گرایش سیاسی مدیران با آن‌ها کار کردیم و برخی مدیران دولت سیزدهم گرایش هم‌سو با دولت چهاردهم دارند.

دیدارها با رئیس‌جمهور شهید از دیگر نکات جالب سخرانی مرتضوی است؛ او می‌گوید زمانی نبود که ما درخواست ملاقات با آیت‌الله رئیسی داشته باشیم و بیش‌تر از دو روز طول بکشد، ایشان وقت می‌داد و مسائل را با رئیس‌جمهور شهید مطرح می‌کردیم.

فرصت‌هایی که به توان وفاق رسید؛ ضعف‌هایی که زیر رادیکال می‌روند

رئیس مجمع نمایندگان استان دیگر سخنران این مراسم است. نقدعلی از دولت برای انتصاب مهدی جمالی‌نژاد به عنوان استاندار اصفهان تقدیر می‌کند و درخواست‌هایی را هم از او دارد؛ او از استاندار جدید می‌خواهد تا کسانی که با سیاسی‌کاری سعی در تحمیل افراد نامناسب به استاندار دارند را از خودش دور کند و می‌گوید: همان‌گونه که ایران برای تمام ایرانیان است، اصفهان هم برای تمام هم استانی‌ها و اهالی این استان بوده است و جز با وسعت نظر و دوری از تنگ‌نظری و آوردن تمام استعدادها در تمام مناطق استان پای کار مدیریت، غایت عظمی و کمال مطلوبی که مدنظر همه ماست را حاصل نخواهد کرد و این استان را به جایگاه خود نخواهد رساند، پس باید جز موارد معدودی و خاصی مانند نبود صلاحیت‌های انقلابی و مالی و سیاسی و اخلاقی و دینی که مانع بهره‌مندی از برخی افراد می‌شود، تمام ظرفیت‌ها را پای کار خدمت بیاورید و از آن‌ها بهره‌مند شوید.

فرصت‌هایی که به توان وفاق رسید؛ ضعف‌هایی که زیر رادیکال می‌روند

دیگر نوبت وزیر کشور است تا سخنرانی کند، مؤمنی که کمی هم کسالت دارد با تاکید رئیس‌جمهور بر ضرورت وفاق ملی سخن خود را آغاز می‌کند و می‌گوید پزشکیان معتقد است نمی‌توان کشور را با یک گروه اداره کرد و از ضرورت همبستگی ملی در این شرایط کشور صحبت می‌کند و بعد هم به شاخص‌های اعلامی برای انتخاب استانداران کشور اشاره می‌کند و جمالی‌نژاد را بین گزینه‌هایی که برای استانداری اصفهان معرفی شده بودند اصلح می‌داند و با ذکر این نکته که حضور جمالی‌نژاد در معاونت عمرانی وزارت کشور عصای دست وزارت‌خانه بود، می‌گوید: برای من سخت بود که بپذیرم معاون عمرانی را تغییر دهم، اما در نهایت با توجه به اینکه وی رتبه نخست را بین سایر گزینه‌ها برای تصدی استانداری اصفهان به‌دست آورد و با رویکردهای دولت وفاق ملی نزدیک بود، این موضوع را پذیرفتم.

وزیر این را هم تأکید دارد که برای انتخاب استاندار اصفهان آزمون و خطا نکردیم و فرد باتجربه‌ای برای این استان انتخاب شده است.

فرصت‌هایی که به توان وفاق رسید؛ ضعف‌هایی که زیر رادیکال می‌روند

پس از پایان سخنان وزیر کشور حکم مسئولیت استاندار جدید اصفهان به مهدی جمالی‌نژاد داده می‌شود تا از بیست‌وهشتم مهر ۱۴۰۳ به‌طور رسمی به عنوان سکاندار استان شهیدپرور و انقلابی اصفهان خادم مردم باشد و سیدرضا مرتضوی پس از سه سال پرکار به دانشگاه صنعتی و کرسی تدریس بازمی‌گردد تا با کوله‌باری از تجربه مدیریتی به تربیت دانشجویان و آینده‌سازان این کشور مشغول شود.

فرصت‌هایی که به توان وفاق رسید؛ ضعف‌هایی که زیر رادیکال می‌روند

مهدی جمالی‌نژاد آخرین سخنران این مراسم است، ساعت به نزدیک اذان رسیده است و استاندار جدید اصفهان هم با تبیین اولویت‌های کاری‌اش قول می‌دهد برای حل مشکلات استان تا پای جان مجاهدانه تلاش کند.

او پیش‌تر هم در استانداری در مسئولیت‌های مختلف خدمت کرده است؛ از مدیرکل حوزه استاندار تا معاون عمرانی استانداری اصفهان و به‌خوبی زیر و بم استانداری و استان را می‌شناسد و از مدیران درخواست می‌کند تا برایش گل و هدیه به‌منظور تبریک ارسال نکنند و بی‌وقفه پیگیر امور مردم باشند.

مسئله‌محوری، مشارکت‌جویی واقعی مردم، حرکت عالمانه تیم مدیریت و نقد مستمر از جمله رویکردهایی است که جمالی‌نژاد در این جلسه اعلام می‌کند.

فرصت‌هایی که به توان وفاق رسید؛ ضعف‌هایی که زیر رادیکال می‌روند

مهدی جمالی‌نژاد امروز به‌طور رسمی کلید مدیریت کلان استان اصفهان را به دست گرفت، هر چند او از دوران جوانی تا امروز در مسئولیت‌های شهری، استانی و ملی خدمت کرده است و تجربه فراوان دارد، اما استانداری اصفهان به‌طور قطع مسئولیت سنگین‌تری در دوران کاری او است، چراکه حالا مدیریت استانی را برعهده گرفته که بیش از ۲۴ هزار شهید تقدیم این مرز و بوم کرده است و نقش ویژه‌ای در تاریخ انقلاب اسلامی و پیش از آن دارد. مشکلات مهمی گریبان استان را گرفته است و آزارش می‌دهد و امروز آغاز دوران کاری جمالی‌نژاد برای حل این مشکلات است تا به قول خودش جهادی و شبانه‌روزی برای حل آن‌ها در میدان باشد.

کد خبر 802210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.