تلاش دولت برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران

در حالی که گندم‌کاران همچنان در انتظار دریافت مطالبات معوق خود هستند، دولت نیز در تلاش است تا با تخصیص ۲۵۰ همت اعتبار، به تعهدات خود عمل کند؛ این اقدامات علاوه بر آنکه می‌تواند به رفع مشکلات اقتصادی کشاورزان کمک کند، موجب تقویت تولید گندم در کشور خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مطالبات گندم. کاران ایران به یکی از موضوعات حساس و چالش‌برانگیز در بخش کشاورزی تبدیل شده است؛ با توجه به افزایش نیازهای داخلی و تقاضای روزافزون برای گندم، اهمیت پرداخت به‌موقع و منظم مطالبات گندم کاران بیشتر از گذشته به چشم می‌آید؛ تاکنون کشاورزان مشکلات جدی در دریافت مطالبات خود داشته‌اند و همچنان منتظر تعیین تاریخ مشخص برای واریز آن هستند. علاوه‌بر این بدهی‌های معوق بسیاری از کشاورزان باید در اولویت دولت قرار گیرد تا مشکلات آن‌ها رفع شود.

مشکلات در پرداخت مطالبات گندم کاران

نزدیک به ۷۵ درصد از مصرف گندم کشور توسط کشاورزان داخلی تولید می‌شود، با این حال گندم کاران همواره با مشکلات متعددی در دریافت مطالبات خود مواجه هستند، پرداخت به موقع به کشاورزان نه‌تنها انگیزه و روحیه آن‌ها را تقویت می‌کند، بلکه موجب افزایش بهره‌وری و کیفیت محصول می‌شود.

پرداخت نشدن به موقع مطالبات، کشاورزان را در تأمین هزینه‌های تولید، خرید نهاده‌های کشاورزی، پرداخت دستمزد کارگران و تأمین هزینه‌های زندگی روزمره با مشکلات جدی مواجه کرده است.

به همین علت کشاورزان نیازمند یک تاریخ مشخص و منظم برای واریز مطالبات خود هستند؛ تعیین تاریخ‌های دقیق و شفاف برای پرداخت این مطالبات، موجب می‌شود تا کشاورزان بتوانند برنامه‌ریزی بهتری برای فعالیت‌های کشاورزی خود داشته باشند، همچنین این اقدام به کاهش نگرانی‌ها و استرس‌های مالی کشاورزان کمک شایانی می‌کند.

لزوم پرداخت به موقع بدهی‌های معوق

پرداخت نشدن به‌موقع بدهی‌های معوق خود موجب ایجاد فشارهای مالی بیشتر بر کشاورزان شده و توانایی آن‌ها را در تأمین هزینه‌های تولید کاهش داده است، به‌خصوص در سال‌هایی که شرایط آب و هوایی یا سایر عوامل موجب کاهش تولید شده‌اند، پرداخت بدهی‌های معوق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با توجه به نقش حیاتی گندم در تأمین امنیت غذایی کشور، دولت باید توجه ویژه‌ای به نیازها و مطالبات گندم کاران داشته باشد، اختصاص بودجه مناسب برای پرداخت به موقع مطالبات و بدهی‌های معوق، تضمین کننده تداوم تولید گندم با کیفیت و افزایش بهره‌وری در این بخش خواهد بود، همچنین برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای حمایت از کشاورزان و بهبود زیرساخت‌های کشاورزی می‌تواند به افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات کمک کند.

تخصیص ۲۵۰ همت اعتبار، تلاش دولت برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران

عطااللّه هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در این باره اظهار می‌کند: بر اساس آخرین آمار از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه در خصوص پرداخت ۴۴ همت باقی مانده مطالبات گندم کاران، مصوبه سران قوه منجر شده است که اوراق از طرف سازمان برنامه و بانک مرکزی نهایی شود و بنابر دستور رئیس‌جمهور و پیگیری وزیر جهاد پیش بینی می‌شود که حداکثر تا پایان هفته پرداخت شود.

وی اضافه می‌کند: با توجه به خلف وعده درباره پرداخت مطالبات گندم کاران، پرداختی‌ها انجام نشده است؛ از این‌رو انتظار می‌رود دولت اوراق بهاداری که در نظر گرفته عملیاتی کند و اعتقاد بر این است که دولت و سازمان برنامه و بودجه بدهی کشاورزان را از هر منبعی پرداخت کنند و چنانچه نیاز به مصوبه دارد، می‌توان قانون آن را در آینده تنظیم کرد و در ابتدا منتظر ماندن برای تصویب قانون و سپس پرداخت بدهی کار بیهوده‌ای است.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ادامه می‌دهد: در بودجه سال آینده، ۲۵۰ همت اعتبار در ردیف اعتباری و بودجه خاص در قالب گندم باید اعمال شود، از این‌رو ردیف بودجه خاص گندم دیده شود.

هاشمی درباره آخرین وضعیت تخصیص جایزه گندم می‌گوید: پرداخت جایزه ۱,۵۰۰ تومان به ازای تحویل هر کیلو گندم برای سال آینده مشخص نیست؛ هر چند تخصیص این جایزه از طرف مجلس باید عملیاتی شود یا دولت همچون سنوات گذشته آن را اعلام کند.

کد خبر 802117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.