چالش‌های نوآوری در صنعت آب‌وفاضلاب/ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در انتظار حمایت

شرکت‌های دانش بنیان ایرانی باوجود نوآوری‌های چشم‌گیر، باچالش‌های جدی در زمینه تامین تجهیزات پیشرفته و افزایش حجم پروژه‌ها مواجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، واژه پساب، آب خروجی از سازه‌هایی مانند تصفیه خانه فاضلاب، لوله فاضلاب، واحدهای صنعتی یا تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی است؛ پساب در تعریف مهندسی، جریان خروجی از یک رآکتور شیمیایی است سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده پساب را آب تصفیه شده یا تصفیه نشده می‌داند که از یک تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی یا تصفیه خانه یک واحد صنعتی خارج می‌شود. همچنین به آبی که در آب‌های سطحی تخلیه می‌شود، پساب گفته می‌شود. علاوه بر این پس از اینکه فاضلاب به تصفیه خانه وارد می‌شود و مراحل تصفیه را می‌گذراند، به خروجی آن پساب ثانویه یا پساب تصفیه شده می‌گویند.

پساب نسبت به فاضلاب آلودگی کمتری دارد؛ اما به این معنی نیست که می‌توان آن را به‌راحتی وارد بسترهای طبیعی مانند رودخانه‌ها کرد؛ پساب نیز به‌عنوان زیر مجموعه‌ای از فاضلاب نیاز به تصفیه دارد و در غیر این صورت آسیب‌های زیادی به محیط زیست وارد می‌کند
برای تصفیه پساب از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین اقدامات در هر تصفیه آبی استفاده از ضدعفونی کننده‌ها است. یکی از موادی که برای ضدعفونی کردن از آن استفاده می‌شود، ازن است. ازن گازی با خاصیت اکسید کنندگی بسیار قوی است که به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی در تصفیه آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های ازن این است که به راحتی باکتری‌ها، ویروس‌ها، تخم‌ها و کیست‌های انگلی را از بین می‌برد و در مقایسه با کلر، کلروامین و … قدرت گندزدایی بالاتری دارد و مواد جانبی مضری باقی نمی‌ماند،

کلر نمی‌تواند به‌صورت کامل میکروب‌ها را از بین ببرد. از آن جایی که ازن نسبت به ضدعفونی با انواع کلر مانند پودر کلر، مزایای زیادی دارد که از آن بسیار استفاده می‌شود.

آب ورودی به کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی پس از پشت سرگذاشتن فرآیندهای مختلف به مواد آلی و غیرآلی و معدنی آلوده شده و در نهایت با افت شدید کیفیت در خروجی مواجه می‌شوند. این گروه از پساب‌ها به دلیل عدم کیفیت مطلوب و وجود مواد آلاینده قابلیت استفاده مجدد در فرآیندهای قبلی را نداشته و ورود آنها به محیط زیست نیز می‌تواند آسیب‌های جدی وارد کند.

این نوع فاضلاب اصطلاحاً فاضلاب‌های صنعتی نامیده شده و فرآیند تصفیه آنها با سایر انواع فاضلاب کاملاً متفاوت خواهد بود؛ به طوری‌که در طراحی و تولید پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی بخش‌های مختلفی را با توجه به نوع مواد آلاینده و کیفیت مورد نظر پس از تصفیه ارائه می‌شود. در ادامه با احمدرضا مدینه کارشناس تجهیزات انتقال مواد پساب صنعتی درباره انتقال پساب‌های صنعتی به گفتگو می‌پردازیم.

تجهیزات تولید داخل انتقال مواد پساب

احمدرضا مدینه کارشناس تجهیزات انتقال مواد پساب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: در قسمت تجهیزات انتقال مواد پساب از تجهیزات تولید داخل استفاده می‌شود. تجهیزاتی که در شاخه انتقال پساب در داخل تولید می‌شود در خطوط انتقال پساب صنعتی استفاده می‌شوند.سیستم‌های تصفیه پساب برمبنای استفاده از فیلترهای بی‌وایر یا ضد وایر است، در این بخش دستگاه تولید این فیلترها را بومی سازی کرده و با این دستگاه، فیلترهایی تولید می‌شوند که صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و آب و فاضلاب از آن‌ها استفاده می‌کنند و کار تصفیه پساب را انجام می‌دهند.

نقش شرکت‌های فرایندی در انتقال پساب

وی می‌افزاید: یکی از قسمت‌های پیمانکار انتقال پساب صنعتی شرکت‌های فرایندی هستند که پساب کارخانه‌ها را تست می‌کنند و مشخص می‌کنند چه فرایندی باید طی شود تا پساب تصفیه شود. پس از آن، باید تجهیزات تأمین شود که بسیاری از تجهیزات انتقال پساب توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید می‌شود.

مشکل اصلی شرکت‌های فرایندی ساخت تجهیزات تصفیه پساب

کارشناس تجهیزات انتقال مواد پساب تصریح می‌کند: یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان این است که بسیاری از کارهای اداری به‌صورت موازی انجام می‌شود. شرکت‌های بسیاری در کشور در زمینه تصفیه پساب فعالیت دارند، اما از تجهیزات ابتدایی استفاده می‌کنند.لازمه پیشرفت این است که ارگان‌هایی مانند محیط زیست و وزارتخانه‌ها شرکت‌های تابع خود را مکلف کنند که از تکنولوژی‌های روز استفاده کنند. در این صورت شرکت‌های ساخت تجهیزات انتقال مواد پیشرفت می‌کنند اما به دلیل پایین بودن قیمت آب و برق بسیاری از مجموعه‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید ندارند.

مدینه اظهار می‌کند: برای ساخت تجهیزات انتقال پساب از سیستم‌های جوشکاری لیزری و دستگاه‌های تولید فیلترهای بی وایر استفاده می‌شود این ماشین‌ها وارداتی هستند، اما نمونه داخلی آن‌ها ساخته شده است. اگر نسخه با کیفیت تجهیزات اروپایی آن‌ها وارد شود، موجب افزایش‌کیفیت محصول نهایی خواهدشد. تأمین تجهیزات پیشرفته برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار دشوار و پرهزینه است و دراین باره کمک دولت به شرکت‌های دانش بنیان بسیار کارساز می‌باشد.

به گزارش ایمنا، تصفیه پساب فاضلابی به مسئله اساسی شهرداری نوین تبدیل شده که دولت و شهرداری برای توسعه ساخت تصفیه‌خانه‌های شهری و صنعتی نیازمند مدیریت زنجیره تأمین و تجهیزات انتقال پساب هستند یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های ساخت تجهیزات انتقال پساب فاضلاب تأمین تجهیزات پیشرفته است که هزینه و دشواری بسیاری دارد دولت می‌تواند با افزایش حمایت‌گری از شرکت‌های بومی دانش‌بنیان گام بلندی برای توسعه تصفیه فاضلاب صنعتی و شهری برداشته و گام بلندی در توسعه و رفاه انسانی شهرها بردارد.

کد خبر 802047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.