تحقق ادبیات مشترک حفاظت از بافت‌های تاریخی در اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران، دهم آبان در اصفهان برگزار می‌شود، گفت: یکی از اهداف مهم این مجمع، دستیابی به ادبیات مشترک در مسیر حفاظت از بافت‌های تاریخی و درک این موضوع است.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران دهم آبان سال جاری در اصفهان برگزار خواهد شد؛ این مجمع به ابتکار شهرداری اصفهان و با همراهی بعضی از شهرهای تاریخی سیاست‌گذاری و تنظیم شده است تا نقطه‌ای برای گردهم آمدن مدیران شهرهای تاریخی در کشور باشد.

وی افزود: جلسات متعددی در وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار و در نهایت این نتیجه حاصل شد که شهرهای تاریخی از وحدت‌رویه در حوزه داده‌ها و اطلاعات برخوردار نیستند و برای حل مسائل جایگاه متمرکزی برای هم‌فکری و اشتراک تجارب و دانش وجود ندارد، از این‌رو ایده ایجاد مجمعی برای گردهمایی مدیران آن‌ها ضروری به‌نظر رسید.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تأکید کرد: با تشکیل این مجمع، شهرداران شهرهای تاریخی می‌توانند مسائل خود را مطرح کنند و نظرات و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند، همچنین این مجمع می‌تواند نقطه اتصالی با سیاست‌گذاران حوزه‌های تاریخی از جمله وزارت میراث فرهنگی باشد و به بهبود حفاظت از مواریث تاریخی ارزشمند کشور کمک کند.

ایزدخواستی گفت: در حال حاضر شهرداری‌ها در خط مقدم حفاظت از آثار تاریخی کشور هستند و این فرصت باید فراهم شود که آن‌ها از دانش و وحدت رویه‌ای در حفاظت از اماکن و بافت‌های تاریخی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: در درجه نخست، مشکلات شهرهای تاریخی توسط دبیرخانه با همکاری شهرهای تاریخی شناسایی و به اشتراک گذاشته می‌شوند و برای آن‌ها پاسخ‌هایی پیدا خواهد شد، همچنین این مسائل را می‌توان در چارچوب تجارب شهرهای مختلف ساماندهی کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته، بیش از ۶۰ نشست علمی توسط سازمان نوسازی شهرداری اصفهان برگزار شده است که شهرهای مختلف کشور در آن‌ها شرکت داشته‌اند و تجارب بسیار گسترده‌ای در سطح کشور در زمینه حفاظت و مدیریت بافت‌های تاریخی وجود دارد که می‌تواند به اشتراک گذاشته شود.

وی اضافه کرد: در یک‌سال گذشته که این نشست‌های علمی با حضور نخبگان کشور برگزار شد، مسائل بافت‌های تاریخی بررسی و داده‌های ارزشمندی در این مسیر تولید شد تا بتوانیم در مجمع شهرهای تاریخی ایران از آن‌ها استفاده کنیم.

ایزدخواستی گفت: برگزاری این مجمع فرصتی برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجارب شهرهای تاریخی است و به همین دلیل ارزشمند و توأم با دستاوردهای مهمی برای شهرهای تاریخی خواهد بود.

متولی بافت تاریخی اصفهان با اشاره به شباهت شهرهای تاریخی به یکدیگر افزود: بسیاری از مشکلات شهرهای تاریخی از منشأ مشترکی دارند، به‌ویژه طی ۱۰۰ سال گذشته، نگاهی واحد به شهرسازی مدرن در سراسر کشور شکل گرفته که تفاوت‌های بومی هر منطقه را نادیده گرفته است و این مسئله منشأ بسیاری از مشکلات فعلی در بافت‌های تاریخی شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: در بسیاری از شهرها، بافت‌های تاریخی به‌عنوان فرصتی برای توسعه در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که در برخی شهرها، هنوز بافت‌های تاریخی به‌عنوان تهدیدی برای توسعه شهری تلقی می‌شود.

ایزدخواستی گفت: یکی از اهداف مهم این مجمع، دستیابی به ی ادبیات مشترک در مسیر حفاظت از بافت‌های تاریخی و درک این موضوع است، زیرا این بافت‌ها ثروت‌های ارزشمندی هستند که قابلیت اشتراک‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر را دارند.

وی ادامه داد: بافت‌های تاریخی مانعی برای توسعه نیستند، بلکه فرصتی برای آن محسوب می‌شوند.

کد خبر 802042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.