سطح بالای لیگ با وجود کمبود حضور لژیونرها

دو مربی شاغل در لیگ‌برتر معتقدند سطح لیگ‌برتر هندبال در سال جاری با توجه به انصراف دو تیم بالاتر رفته است و بازیکنان میان تیم‌های دیگر تقسیم شده‌اند، اما نبود بازیکنانی که به دلایل مالی لژیونر شده‌اند به آینده هندبال ایران لطمه خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دو هفته ابتدایی از رقابت‌های سی‌وهفتمین دوره از لیگ‌برتر هندبال مردان به پایان رسیده است و اکنون تیم فولاد مبارکه سپاهان با چهار امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به تیم شهید چمران لارستان و صنعت مس کرمان در صدر جدول ایستاده است.

نکته جالب این دوره انصراف دو تیم پلیمر خرم‌آباد و پیکان سبزوار در لیگ‌برتر است و این موضوع شده است تا لیگ جاری با ۱۰ تیم برگزار شود.

سطح بالای لیگ با وجود کمبود حضور لژیونرها

تیم‌های مدافع عنوان قهرمانی که فصل گذشته سکونشین بودند، در فصل جاری تاکنون عملکرد چندان خوبی نداشته‌اند، در صورتی که دو تیم تازه‌وارد لیگ‌برتر عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته‌اند، تیم شهید چمران لارستان موفق شده است پس از سپاهان در رده دوم جدول بایستد و تیم سنگ‌آهن بافق نیز پس از صنعت مس کرمان در رده چهارم جای گرفته است.

شرایط نزدیک تیم‌ها در لیگ جاری

مجید رحیمی‌زاده، سرمربی تیم هندبال سپاهان نوین اصفهان درباره با شرایط لیگ تا پایان هفته دوم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در سال جاری لیگ با ۱۰ تیم آغاز شد و این موضوع موجب شد بازیکنان بین تیم‌ها پخش شوند و سطح کیفیتی لیگ بالا رود، چرا که تیم‌ها به هم نزدیک شدند و نتیجه هیچ بازی از پیش مشخص نیست. این نزدیکی موجب شده است تا در هر بازی تیمی برنده شود که از موقعیت‌های خود به‌خوبی استفاده کند و قدر دقایق را بداند.

وی می‌افزاید: طبق شرایط فصل گذشته و صحبت‌های مدیرعامل باشگاه سپاهان نوین، با جوان‌گرایی بازیکنان را جذب کردیم و در پست‌هایی که بازیکن جوان نبود از بازیکن امید انتخاب کردیم، اما همچنان دو بازیکن باتجربه نیز در تیم داریم. همه تیم به‌جز یک بازیکن که وی نیز در اصفهان ساکن است، بومی هستند. روند تیم نوین اینگونه است که با هدف پرورش بازیکنان برای کمک به تیم فولاد مبارکه سپاهان، تمرینات را انجام می‌دهیم. بازیکنان تیم در دیدار اول خوب ظاهر شدند، اما در نهایت اتفاقات موجب شد تا با اختلاف کم مغلوب شویم. این دیدار برای من برد محسوب می‌شود، مصدومیت دو بازیکن کلیدی ما در دو دیدار تدارکاتی پیش از آغاز لیگ موجب شد تا چهار هفته ابتدایی آن‌ها را در ترکیب نداشته باشیم.

سطح بالای لیگ با وجود کمبود حضور لژیونرها

سرمربی تیم هندبال سپاهان نوین اصفهان بیان می‌کند: هفته گذشته با عملکرد عالی بازیکنان مقابل تیم آلومینیوم به پیروزی رسیدیم. می‌توانستم با اختلاف بیشتری در این جدال پیروز شویم، اما تیم جوان در برخی از زمان‌ها خوب بازی می‌کند و گاهی فرصت‌هایشان را از دست می‌دهند.

باید در انتها عملکردها را مشاهده کرد

وی تصریح می‌کند: دو تیمی که از لیگ یک به لیگ‌برتر راه پیدا کرده‌اند، تاکنون عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشتند، اما نبود دو تیم فصل گذشته موجب شده است تا تیم سنگ‌آهن بافق بتواند تعداد زیادی بازیکن ملی‌پوش جذب کند و تبدیل به تیمی پرمهره و باتجربه شود. این تیم توانست همچون تیم ما با یک پیروزی و یک شکست به کار خود در لیگ ادامه دهد. تیم شهید چمران لارستان نیز متشکل از بازیکنان خوبی است که در پایان فصل نقل‌وانتقالات، تیم نداشتند و در کنار نفراتی که از لیگ یک به آن‌ها اضافه شدند توانستند تیم پرمهره و قدرتمندی را تشکیل دهند و موفق شوند دو هفته ابتدایی را با پیروزی پشت‌سر بگذارند. توافق میان بازیکنان و باشگاه‌هایی که جوان‌گرایی و بومی‌گرایی می‌کنند، تعیین‌کننده نهایی قراردادهای آن‌ها است. ۱۰ تیمی شدن لیگ‌برتر موجب شده است تا بازیکنان در تیم‌ها پخش شوند و سطح بازی‌ها و تیم‌ها به یکدیگر نزدیک شود.

سطح بالای لیگ با وجود کمبود حضور لژیونرها

رحیمی‌زاده عنوان می‌کند: لازمه یک لیگ پربار حضور اسپانسرهای خوب در لیگ‌برتر است. شهرهای بزرگ همچون تهران و مشهد نیز بهتر است به هندبال وارد شوند تا سطح لیگ‌برتر فراتر از اکنون شود، همچنین جذب بازیکنان خارجی می‌توانند سطح هندبال ایران را بالا برد. این موضوع موجب می‌شود کیفیت لیگ بالاتر برود و بازیکنان به دلایل مالی راهی تیم‌های خارجی نشوند.

مبالغ کم علت اصلی لژیونر شدن بازیکنان

مهدی منصوریان، سرمربی تیم سنگ‌آهن بافق درباره سطح لیگ‌برتر هندبال تا پایان هفته دوم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نبود دو تیم نسبت به سال گذشته موجب شده است تا سطح کیفی هندبال ایران در سال جاری بالاتر برود، اما لژیونر شدن برخی بازیکنان خوب و باتجربه موجب شده است تا بازی‌ها کیفیت لازم را نداشته باشد؛ بازیکنان برای درآمد بیشتر راهی تیم‌های خارجی می‌شوند.

وی می‌افزاید: زمانی که بازیکنان لژیونر می‌شوند سطحشان بالا می‌رود، اما سطح کیفی لیگ‌برتر کاهش می‌یابد. فدراسیون باید ضمن شرایط خوبی که فراهم کرده است زمینه انتقال بازیکنان به تیم‌های مطرح را نیز فراهم کند تا بازیکنانی که علاقه‌مند به لژیونر شدن هستند در تیم‌های مطرح بازی کنند و از کیفیتشان کاسته نشود.

سطح بالای لیگ با وجود کمبود حضور لژیونرها

سرمربی تیم هندبال سنگ‌آهن بافق ادامه می‌دهد: فدراسیون باید شرایطی را مهیا کند تا اسپانسرهای بیشتری در این رشته حاضر شوند و سطح کیفیت لیگ‌برتر بالاتر رود و بازیکنان برای مبالغ بیشتر لژیونر نشوند. با لژیونر شدن بازیکنان سطح کیفی لیگ ما پایین می‌آید و زیان آن در تیم ملی مشاهده می‌شود.

وی تصریح می‌کند: ما تیم جوانی داریم که متشکل از بازیکنان تیم‌های ملی جوانان، نوجوانان و تعدادی بازیکنان جوان که سال گذشته ما را در لیگ یک همراهی کردند، است. شرایط خوبی را در لیگ‌برتر داریم. بازی هفته گذشته ما مقابل تیم مس کرمان یکی از بهترین بازی‌های لیگ‌برتر هندبال ایران بود. بازی پایاپای بود و همه از آن لذت بردند. ما چهار بازیکن خود را به دلیل مصدومیت در دیدار قبل، مقابل آلومینیوم در اختیار نداشته باشیم.

ارتقای سطح داوری کشورمان نسبت به گذشته

منصوریان خاطرنشان می‌کند: جلسات خوبی با مدیران باشگاه در رابطه با قوانین جدید برگزار شد. بیشتر داوران باتجربه و به‌روز هستند و در میادین ملی خوش می‌درخشند که نشان‌دهنده رشد داوری ما و ارتقای سطح داوری کشورمان است.

وی عنوان می‌کند: پخش زنده بازی‌ها از شبکه اینترنتی اتفاق خوبی است که سال جاری رخ داده است و به آنالیز تیم‌ها از یکدیگر، داوری و جذب اسپانسر به هندبال کمک می‌کند.

سطح بالای لیگ با وجود کمبود حضور لژیونرها

به گزارش ایمنا، در لیگ‌برتر هندبال شاهد تغییر و تحولات بسیاری هستیم و بسیاری از بازیکنان تأثیرگذار و مطرح لیگ از تیم‌های خود جدا و لژیونر شده‌اند. مربیان فعال در لیگ علت این موضوع را کمبود منابع مالی در لیگ‌برتر هندبال می‌دانند و معتقدند این کار علاوه بر ثمراتی که در پی دارد، به آینده هندبال ایران لطمه خواهد زد.

کد خبر 801969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.