بازتاب شهادت یحیی سنوار در رسانه‌های خارجی

پس از اعلام رسمی شهادت یحیی سنوار از سوی این گروه مقاومت فلسطینی، رسانه‌های غربی به ابعاد ترور وی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری رویترز در پی شهادت یحیی سنوار رهبر گروه مقاومت فلسطینی حماس نوشت: حزب الله پس از انتشار این خبر امروز جمعه وعده افزایش حملات را داد و اعلام کرد که در حال حرکت به مرحله جدید و تشدید کننده جنگ علیه اسرائیل است.

بازتاب شهادت یحیی سنوار در رسانه‌های خارجی

شبکه خبری یورونیوز نیز نوشت: سنوار که پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران در ماه اوت (مرداد)، رهبری حماس را برعهده گرفت، در جریان یک عملیات زمینی سربازان اسرائیلی در غزه کشته شد.

پایگاه خبری «رادیو اروپای آزاد» در خبری با عنوان «مرگ رهبر حماس فهرست حملات اسرائیل را کوتاه‌تر می‌کند اما ممکن است جنگ غزه را تغییر ندهد» آورده است: مرگ این رهبر فلسطینی ممکن است تغییری در جنگ غزه ایجاد نکند.

لوکاس وبر تحلیلگر ارشد اطلاعاتی در مرکز تحقیقاتی Tech Against Terrorism (یک اندیشکده مورد حمایت سازمان ملل) با بیان اینکه سنوار شخصیتی بسیار با تجربه داشته و از جایگاه والایی در میان حامیانش برخوردار بود، نسبت به پیامدهای این ترور بر روی جنگ غزه ابراز تردید کرد و گفت: من فکر نمی کنم کشتن وی تاثیری بر مسیر جنگ در غزه داشته باشد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز با بازتاب این خبر نوشت: مقامات اسرائیلی می گویند اگرچه یحیی سنوار هدف اصلی عملیات نظامی اسرائیل در غزه بود، اما سربازانی که این فرمانده را در رفح (شهری در جنوب غزه) به قتل رساندند، انتظار نداشتند پس از این درگیری با وی روبرو شوند.

روزنامه واشنگتن پست نیز ضمن پرداختن به ترور رهبر گروه مقاومت حماس نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که مرگ یحیی سنوار رهبر حماس فرصتی برای فردای پس از جنگ غزه، حل و فصل سیاسی جنگ و آینده ای بهتر برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است.

بایدن در این اظهارات مدعی شد که سنوار مانعی برای دستیابی به تمامی این اهداف بود.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز در مطلبی پس از شهادت رهبر گروه مقاومت حماس نوشت: در پایان، پس از یک سال تعقیب و گریز چند سازمانی نیروهای ویژه اسرائیل با کمک های آمریکا، به نظر می رسد یحیی سنوار توسط سربازان عادی کشته شده که به طور تصادفی به او برخورد کرده بودند و نمی دانستند چه کسی را کشته اند.

شبکه خبری آمریکایی «ان بی سی» در مطلبی، شهادت السنوار را فرصتی برای پایان جنگ در غزه و آزمونی برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دانست.

بروس ریدل افسر سابق سازمان سیا و از مقامات پیشین امنیت ملی آمریکا شهادت سنوار را آزمایشی برای رهبری اسرائیل دانست و مدعی شد: این فرصتی برای اسرائیل است تا آتش بس را بپذیرد. آتش بس در غزه می تواند به کاهش تنش های منطقه ای منجر شود.

نشریه آمریکایی «نیوزویک» نیز با یاد کردن از سنوار نوشت: پس از این حملات بود که خاورمیانه در درگیری فزاینده میان اسرائیل و ایران غرق شد.

نشریه آمریکایی «پولیتیکو» با بازتاب این خبر، به شهادت رساندن رهبر حماس را در افزایش امیدهای آمریکا برای آتش بس در غزه موثر دانست. این نشریه در همین زمینه نوشت: اگرچه کاخ سفید امیدوار است که قتل یحیی سنوار درها را به روی پایان جنگ اسرائیل در نوار غزه باز کند، اما مشخص نیست که نتانیاهو و کابینه وی به درخواست‌های واشنگتن برای کاهش تنش و بازگشت به مذاکرات آتش‌بسی که بیش از یک ماه است متوقف شده، توجه کنند.

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز با اشاره به اظهارات بایدن نسبت به اینکه شهادت سنوار می‌تواند فرصتی برای مذاکره در خصوص آتش بس در غزه باشد، نوشت: ترور یحیی سنوار، نه به معنای فروپاشی حماس خواهد بود و نه پایانی بر جنگ ویرانگر غزه.

شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در خبری شهادت رهبر حماس را برای پایان جنگ در غزه اثرگذار داسنت و در عین حال تاکید کرد که اسرائیل باید از این فرصت برای خاتمه وضع کنونی استفاده کند.

کد خبر 801885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.