فوتبال بانوان، فرزندی که باشگاه‌ها دوستش ندارند

حضور مستمر تیم‌ها در لیگ برتر فوتبال بانوان باعث موفقیت و پایداری این لیگ است که این مهم نیازمند وجود پشتیبانی‌های مالی و حضور باشگاه‌های فوتبال آقایان در بخش بانوان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان در هشتم مهر انجام شد تا مسابقات از روز _جمعه بیست‌وهفتم مهر_ با حضور ۱۰ تیم سپاهان اصفهان، ستارگان سلیمی تنگستان، ایستا کردستان، خاتون بم، نماینده البرز، شهرداری سیرجان، ملوان بندر انزلی، پالایش گاز ایلام، پیکان تهران و تام اصفهان انجام شود. در حالی که فدراسیون فوتبال تیم‌های لیگ برتری را موظف کرده که برای دریافت مجوز حرفه‌ای، در لیگ زنان نیز تیم‌داری کنند. اما در قرعه کشی و شروع لیگ هیچ اسمی از باشگاههای بزرگی همچون پرسپولیس، استقلال، تراکتور، فولاد و… برای تیم داری در بخش بانوان مطرح نبود.

تاکنون باشگاه‌های سپاهان، ملوان، پیکان و ذوب آهن در فوتبال بانوان تیم‌داری کرده‌اند؛ در سال ۱۴۰۱ در حالی که باشگاه ذوب آهن ۹ سال و به طور مداوم در لیگ برتر فوتبال زنان نماینده داشت طی یک تصمیم ناگهانی به بهانه مدیریت در هزینه‌ها و نبود بودجه تیم فوتبال بانوان ذوب‌آهن به دست مدیرعامل وقت منحل شد.

لیگ برتر فوتبال بانوان، فرزند دوست نداشتنی برای باشگاه‌ها

از حضور گل‌گهر و پرسپولیس در فوتبال بانوان تا انصراف پیکان

در روزهای منتهی به شروع لیگ هفدهم اعلام شد که تیم شهرداری سیرجان به گل‌گهر سیرجان تغییر نام داده تا باشگاه گل‌گهر در کنار فعالیت در فوتبال آقایان پا به عرصه فوتبال بانوان بگذارد. این تیم با جذب بازیکنان خوب و هدایت مریم جهان‌نجاتی برای اولین بار در لیگ بانوان حضور دارد.

چند روز مانده به شروع لیگ برتر فوتبال بانوان، باشگاه پرسپولیس بیان کرد که در بخش بانوان نیز تیم داری می‌کند و خیلی زود با زدن پیج تیم فوتبال بانوان، اعلام شادی رضایی به عنوان سرمربی تیم و تستگیری از علاقه‌مندان حضورش در بخش بانوان را اعلام کرد. طبق شنیده‌ها تیم پرسپولیس به شکل رایگان امتیاز تیم دسته یکی آکو کرمانشاه را دریافت کرده و به دنبال استفاده از این تیم برای حضور در فوتبال بانوان است.

برگزاری لیگ هفدهم با مشکلات زیادی همراه است به شکلی که در هفته نخست دو بازی معوقه دارد همچنین پیش از شروع تیم پیکان از تیم داری در بخش بانوان انصراف داد. طبق شنیده‌ها انصراف تیم پیکان در حالی رخ داده که این تیم با مهناز امیر شقاقی به عنوان سرمربی به توافق رسیده و حتی با چند بازیکن صحبت کرده و قول جذب داده بوده است اما به یکباره شب قبل از روز تصمیم‌گیری نهایی رسول خطیبی گوش خود را خاموش کرده و دیگر پاسخی نداده.

هرچند انصراف تیم‌ها از حضور در لیگ برتر فوتبال کوثر، پدیده‌ای جدید نیست و هر ساله شاهد تکرار این ماجرا هستیم اما سازمان لیگ سازمان لیگ تا کنون اقدام خاص و مؤثری برای جلوگیری از آن انجام نداده است تا جایی که این موضوع به یک روند عادی تبدیل شده.

استفاده نکردن باشگاه‌های فوتبال آقایان از فرصت‌ها برای حضور در بخش بانوان

عدم استقبال تیم‌داری در بخش بانوان از سمت باشگاه‌ها و تیم‌های لیگ برتری آقایان در حالی که رخ داد که گلاره ناظمی، مسئول کمیته مسابقات بانوان سازمان لیگ در یکی از مصاحبه خود اعلام کرده بود: «سال گذشته دعوتنامه‌ای به تمام باشگاه‌ها ارسال و از آنها درخواست کردیم که تیم زنان خود را تشکیل دهند. برای آنها پیشنهاد ویژه‌ای داشتیم، آن هم اعطای امتیاز تیم لیگ برتری زنان به‌طور رایگان بود اما این باشگاه‌ها از این فرصت استفاده نکردند. اما برای فصل جدید که احتمال الزام تیم‌داری در بخش زنان است، امتیاز رایگان برای هیچ باشگاهی نداریم و آنها در صورتی که قصد حضور در فوتبال زنان را دارند باید از لیگ دو شروع کنند.»

هرچند فوتبال بانوان با مشکلات زیادی مالی دست و پنجه نرم می‌کند اما در واقعیت بی لطفی و کج سلیقگی اسپانسرها و باشگاه‌ها برای ورود به این بخش باعث این مشکلات شده است. زیرا که تیم‌داری در فوتبال بانوان نسبت به تیم داری در بخش آقایان بسیار کم هزینه است به شکلی یک باشگاه با بودجه‌ای که برای خرید یک بازیکن متوسط خود صرف می‌کند می‌تواند در لیگ بانوان تیم داری کنند.

لیگ برتر فوتبال بانوان، فرزند دوست نداشتنی برای باشگاه‌ها

باشگاه‌ها علاقه‌ای به سرمایه گذاری در فوتبال بانوان ندارند

مجتبی فریدونی، مدیرعامل اسبق باشگاه ذوب آهن درباره تیم‌داری باشگاه‌های فوتبال آقایان در لیگ برتر بانوان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تیم‌های آقایان برای گرفتن مجوز حرفه‌ای، مجبور هستند که در لیگ بانوان حضور پیدا کنند. استقلال، پرسپولیس، ذوب آهن و دیگر تیم‌های حاضر در لیگ باید تیم فوتبال بانوان داشته باشند زیرا یک الزام است. باشگاه‌ها یا به شکل حرفه‌ای وارد فوتبال بانوان خواهند شد یا برای رفع تکلیف با بودجه‌ای ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون یک تیم را جمع می‌کنند که فقط حضور داشت باشند. همه تیم‌های علاقه‌مند هستند تا حداکثر بودجه و توانایی مالی خود را برای تیم آقایان خود صرف کنند و دوست ندارند در بخش بانوان سرمایه گذاری جدی کنند.

حضور رفع تکلیفی باشگاه‌ها در لیگ برتر فوتبال بانوان / ‏فوتبال بانوان برای باشگاه‌ها جدی نیست

وی می‌افزاید: تیم‌داری برای رفع تکلیف با علاقه و سرمایه گذاری در فوتبال بانوان دو دیدگاه متفاوت است. از نظر من تیم‌ها و باشگاه‌ها علاقه‌ای ندارند که به صورت جدی در بخش بانوان وارد شوند و روی آن سرمایه گذاری کنند و فقط برای رفع تکلیف اجبار فدراسیون برای تیم‌داری، ورود پیدا خواهند کرد. باشگاه‌ها در لحظات آخر یک تیم را جمع می‌کنند و در لیگ حضور پیدا می‌کنند تا مجوز را بگیرند. فوتبال بانوان برای باشگاه‌ها جدی نیست.

چه کارهایی برای فوتبال بانوان انجام شده است؟

امیر عابدینی، مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس درباره تیم‌داری باشگاه‌های فوتبال آقایان در لیگ برتر بانوان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کم لطفی‌های زیادی به ورزش بانوان می‌شود اما دختران ایران در المپیک به خوبی درخشیدند و نشان دادند اگر بستر آماده باشد برای نمایش توانایی‌هایشان در آوردگاه‌های ورزشی چه بضاعتی دارند. در فوتبال بانوان کافی است به چند فیلم و کلیپ رجوع کرد تا توانایی‌های دخترانمان را دید. باید بستر به شکلی تعریف، تحلیل و آماده شود که در این بستر رشد و شکوفایی در کنار هزینه و درآمد برای دخترانمان صورت گیرد. چه کارهایی برای فوتبال بانوان انجام شده است؟ آیا لیگ منظم و منسجم به شکل حساب شده برگزار می‌شود؟ آیا به گونه‌ای تبلیغات انجام شده که دختران و بانوان برای تماشای لیگ در ورزشگاه‌ها حضور دارند یا خیر؟

لیگ برتر فوتبال بانوان، فرزند دوست نداشتنی برای باشگاه‌ها

تبلیغات باید به شکلی انجام شود تا بانوان حس تعلق خاطر به لیگ داشته باشند

وی می‌افزاید: در اولین قدم باید به شکلی تبلیغات انجام شود تا بانوان حس تعلق خاطر به لیگ داشته باشند و پیگیر و علاقمند برای تماشا به ورزشگاه بیایند، در این صورت نیمی از مشکلات مرتفع شده و لیگ شکل می‌گیرد. با شکل‌گیری درست لیگ فوتبال بانوان تیم ملی فوتبال بانوان معنای اصیل خود را پیدا می‌کند و باشگاههای حرفه‌ای مجاب می‌شوند در حوزه بانوان حضور پیدا کنند. باشگاه‌ها و تیم‌های حرفه‌ای با پشتوانه مالی خوب در فوتبال و تمام رشته‌های ورزشی بانوان باید حضور پیدا کنند زیرا موفقیت بازیکنان در لیگ‌های داخلی به شکلی رقم می‌خورد که تیم ملی غنی شود. با حضور تیم ملی در آوردگاه‌هایی بین‌المللی فرهنگ غنی ایران را به رخ جهانیان کشیده می‌شود. استعداد بانوان ایران در همه زمینه‌ها غنی است.

فدراسیون باید تیم داری در فوتبال بانوان را دیکته کند / ‏حضور و کمک به ورزش بانوان یک موضوع عام است

عابدینی می‌گوید: اگر فدراسیون قرار باشد موضوعی را دیکته کند، تیم داری باشگاه‌ها در بخش بانوان است. حضور و کمک به ورزش بانوان یک موضوع عام است. عمومیت دادن به ورزش بانوان الزام داشتن تیم بانوان است. همه تیم‌ها از پرسپولیس و استقلال تا خیبر و هوادار باید در لیگ حضور داشته باشند. بهتر است فدراسیون پس از اعلام این موضوع به تیم‌ها فرصتی چند ماهه بدهد تا تیم بانوان خود را شکل دهند و در غیر این صورت برای هر ماه دیرکرد از امتیازات تیمشان فوتبال آقایان در لیگ برتر کم شود زیرا یک قانون را زیر پا گذاشته‌اند. پس از برگزاری مجمع و دریافت مصوبه مجمع در خصوص قانون تیم داری بانوان، رئیس فدراسیون می‌تواند به راحتی این موضوع را پیگیری و اجرا کند.

لیگ برتر فوتبال بانوان، فرزند دوست نداشتنی برای باشگاه‌ها

فوتبال بانوان همیشه اسیر بی توجهی‌ها شده است

پروین فرهادی، بازیکن فوتبال درباره تیم‌داری باشگاه‌های فوتبال آقایان در لیگ برتر بانوان می‌گوید: فوتبال بانوان همیشه اسیر بی توجهی‌ها شده است. سالهاست که از حضور تیم‌های مطرح مانند سرخابی‌ها در لیگ بانوان صحبت می‌شود ولی بازهم شاهد غیبت آنها در لیگ هستیم. از این گذشته باشگاه‌های بزرگ مانند ذوب آهن یک روزی می‌آیند و یکی روز خیلی راحت منحل می‌شوند و یک نفر سوال نمی‌کند چه اتفاقی رخ داده و این انحلال چه تبعاتی خواهد داشت. مجموع هزینه‌های یک تیم در حوزه بانوان شاید به اندازه دستمزد یک بازیکن نیمکت نشین فوتبال مردان باشد ولی با این حال باز هم این بخش همچنان از هر سو مورد بی مهری قرار دارد.

به گزارش ایمنا، حضور مستمر تیم‌ها در لیگ برتر فوتبال بانوان باعث موفقیت و پایداری این لیگ است که این مهم نیازمند وجود پشتیبانی‌های مالی ست زیرا بسیاری از تیم‌ها به دلیل مشکلات مالی قادر به پرداخت حقوق بازیکنان و هزینه‌های جاری خود نیستند و حتی اگر در ابتدای لیگ حضور داشته باشند با گذشت چند هفته انصراف می‌دهند.

هفدهمین دوره از لیگ برتر فوتبال بانوان امروز _جمعه بیست‌وهفتم مهر_ با برگزاری سه مسابقه در شهرهای اصفهان، کرج، سنندج پیگیری خواهد شد در حالی که دیدار خاتون بم و آوا تهران همچنین دیدار سلیمی بوشهر و ملوان انزلی به دلیل وجود مشکلات زیاد لغو شده است؛ تیم خاتون که تازه از لیگ قهرمانان زنان آسیا بازگشته و از تشکیل تیم آوا نیز یک هفته می‌گذرد به همین دو تیم برای رسیدن به آمادگی لازم به زمان بیشتری نیاز داشتند، به همین علت سازمان لیگ با درخواست معوقه بودن این تقابل موافقت کرده است.

کد خبر 801793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.