منظرسازی خشک در فضای سبز شهری باید مورد توجه باشد

استاد تمام علوم و مهندسی آب و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: منظرسازی خشک راهکاری برای مدیریت بحران آب در حفظ فضای سبز شهری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جهانگیر عابدی کوپایی امروز_ پنجشنبه بیست‌وششم مهر_ در پنل تخصصی سی‌وپنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلان‌شهرهای کشور با اشاره به وضعیت کمبود آب در ایران اظهار کرد: ایران جزو کشورهای دارای تنش آبی است و بنا بر تحقیقات انجام شده کشورهای منطقه منا (جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا) وضعیت حاد دارند در حالی که متوسط سرانه آب در دسترس در جهان ۷ هزار مترمکعب در سال است در ایران این عدد به ۱۳۰۰ مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران بین ۱۱۶ کشور دنیا از نظر کم‌آبی در رده چهاردهم بوده که حاکی از وضعیت نامناسب آب در کشورمان است، افزود: بررسی مؤسسه منابع جهانی نشان داده است که ۱۴ کشور از ۳۳ کشوری که از کمبود آب رنج می‌برند در اطراف ایران قرار دارند.

استاد تمام علوم و مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه رشد جمعیت شهرها عاملی مهم در افزایش سرانه مصرف آب تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: در گذشته ۳۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین بودند و هم‌اکنون این عدد به ۷۰ درصد رسیده است.

عابدی کوپایی، نبود تناسب بین توسعه و استقرار شهرها، محدودیت منابع آب و بحران ناشی از خشکسالی‌ها و نوسانات جوی را از دلایل چالش کمبود آب برشمرد و گفت: طبق تازه‌ترین مطالعاتی که در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام دادیم، ۲۵ درصد چالش‌های آبی در اصفهان به دلیل تغییر اقلیم و ۷۵ درصد بر اثر فعالیت‌های انسانی است.

وی با اشاره به اینکه حجم منابع آب تجدیدپذیر کشور طی سال‌های اخیر از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱۰۵ میلیارد مترمکعب رسیده است، ادامه داد: از سوی دیگر کاهش بارندگی‌ها نیز سبب شده که فشار به منابع آب‌های زیرزمینی گسترش پیدا کند، به‌طوری که در حال حاضر یک چهارم ذخایر منابع آب استراتژیک کشور را از دست داده‌ایم.

استاد تمام علوم و مهندسی آب و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه راهکارهای زیادی برای مدیریت بحران آب وجود دارد، تصریح کرد: استفاده از پساب‌های تصفیه شده، افزایش بهره‌وری در کشت دیم و توجه به مقوله آب مجازی با تاکید بر اصلاح الگو و فرهنگ غذایی مردم، محافظت منابع آب از آلودگی‌ها و منظرسازی خشک از جمله بعضی از این راهکارها است.

عابدی‌کوپایی با اشاره به منظرسازی خشک عنوان کرد: اصطلاح xeriscaping یا منظرسازی خشک برای فضای سبز شهرها توسط برنامه‌ریزان به‌دلیل کمبود منابع آبی در سال ۱۹۸۱ در شهر دنور ابداع و پایه‌گذاری شده و مشتمل بر چند اصل با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب است.

وی گفت: اصول هفت‌گانه منظرسازی خشک شامل برنامه‌ریزی، کاربرد مواد اصلاحگر در خاک، استفاده منطقی از سطوح چمن‌کاری شده، انتخاب گیاهان مناسب و سازگار با مناطق خشک، نگهداری صحیح از منظر کاربرد خاک‌پوش (مالچ سنگی و چوبی) و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری است.

استاد تمام علوم و مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: با استفاده از مالچ سنگی به قطر ۵ سانتیمتر تا ۸۵ درصد و مالچ چوبی ۵۶ درصد در مصرف آب می‌توان صرفه جویی کرد؛ این طرح در فضای سبز دانشگاه صنعتی اجرا شده است.

عابدی‌کوپایی با اشاره به طرح تحقیقاتی استفاده از سوپر جاذب‌های مختلف طبیعی و مصنوعی و تأثیر آن بر خاک و گیاه بیان کرد: این تحقیق در سه نقطه از شهر با خاک متفاوت انجام و ۲ هزار تست گرفته شد و به این نتیجه رسیدیم که سوپر جاذب‌های طبیعی (زنولیت، پرلیت و پامیس) و مصنوعی (انواع هیدروژل‌ها) در افزایش آب قابل استفاده خاک مؤثر هستند.

وی با بیان اینکه تأثیر افزودن مواد سوپر جاذب مصنوعی و مواد جاذب رطوبت طبیعی بر خاک‌های سبک، بارز است، خاطرنشان کرد: کاربرد پلیمرهای سوپر جاذب در خاک‌های نامتعارف (سدیمی و شور) توصیه نمی‌شود.

استاد تمام علوم و مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: سوپر جاذب مصنوعی نباید در معرض نور خورشید قرار گیرد و میزان کاربرد آن‌ها نیز باید حساب شده و بر اساس مطالعات باشد.

کد خبر 801735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.