راهکارهای رفع چالش‌های شهرک شهید کشوری

شهرک شهید کشوری یکی از شهرک‌های نوساز در محدوده جنوب شرقی و از محله‌های جدید منطقه ۶ شهرداری اصفهان است؛ هم‌اکنون این شهرک در حال ساخت است، اما طی این سال‌ها به دلیل نبود مدیریت واحد شهری با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده که در صورت برطرف شدن این موانع، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرک شهید کشوری اصفهان یکی از شهرک‌های نوساز در محدوده جنوب شرقی اصفهان است که از طریق بزرگراه شهید کشوری می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؛ این شهرک از سمت شرق به بلوار شهید آوینی محدود شده است و انتهای غربی آن به بزرگراه شهدای صفه می‌رسد، همچنین از سمت شمال و جنوب نیز به بزرگراه شهید کشوری و جاده آبشار محدود می‌شود.

یکی از محلاتی که به‌عنوان محله‌های جدید منطقه ۶ شهرداری اصفهان می‌توان از آن نام برد، مجموعه شهرک شهید کشوری است که در حال ساخت بوده و یکی از قابلیت‌های آن ارتفاع‌پذیری بالا است، به‌طوری که برج‌های ۱۵ تا ۲۵ طبقه در این مجموعه ساخته شده است.

بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران برای تأمین رفاه کارکنان خود در دهه ۷۰ اقدام به ساخت شهرک مسکونی شهید کشوری کرده است؛ در این راستا ۳۰۰ هکتار از اراضی هوانیروز ارتش که قابلیت الحاق به شهر اصفهان داشت، پس از بررسی‌های متعدد در وزارت مسکن و شهرسازی به دو محدوده ۱۳۰ هکتاری مسکونی با بارگذاری ۱۴ هزار و ۶۶۳ واحد و ۱۷۰ هکتاری برای خدمات عمومی شهر اصفهان تقسیم شد.

تاکنون مصوبه کمیسیون ماده ۵ قسمت ۱۳۰ هکتاری به شهرداری اصفهان، به‌دلیل وجود بعضی از نواقص و انجام تعهدات توسط شرکت عمران آبشار اسپادانا ابلاغ نشده است و طی توافقات مقرر شده بود، شرکت سازنده شهرک، تمام خدمات زیربنایی و روبنایی آن را تکمیل کند و تحویل شهرداری دهد، اما هنوز این امر محقق نشده است.

در واقع این شهرک فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران به‌ویژه تعاونی‌های مسکن است، زیرا قیمت زمین با کد ارتفاعی به‌صرفه اقتصادی است؛ بخش ۱۳۰ هکتاری این شهرک شامل بخش مسکونی و خدمات مربوط به آن از جمله فضای سبز، پارک، فضای آموزشی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و سایر امکانات تجاری و مراکز مختلف امدادی و آتش‌نشانی می‌شود و می‌توان گفت، تاکنون بخشی از این ظرفیت‌ها اجرا شده است.

راهکارهای رفع چالش‌های شهرک شهید کشوری

از اقدامات شهرداری اصفهان در این شهرک برای رفاه شهروندان می‌توان به احداث و نگهداری فضای سبز آن اشاره کرد، همچنین تمام امور مربوط به خدمات شهری توسط شهرداری انجام می‌شود و درباره مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز اقدام به احداث دو قطعه زمین ورزشی روباز در پارک سرو و ایجاد ایستگاه ورزش صبحگاهی کرده است.

چهار مجموعه تجاری در چهار نقطه شهرک شهید کشوری در حال احداث است و عملیات ساخت مجموعه کامل ورزشی، کتابخانه، فرهنگسرا، سالن مطالعه و مسجد نیز در این شهرک انجام شده است که طی چند ماه آینده در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

واگذاری مسجد جامع شهرک شهید کشوری به نام صاحب‌الزمان (عج) به هیئت امنا و واگذاری یک قطعه زمین دیگر برای احداث مسجد به هیئت امنا، ساخت بازار روز میوه و تره‌بار، دفن شهید گمنام در پارک سرو، کمک به مراکز فرهنگی، برگزاری کلاس آموزشی با مسائل جامعه در مجتمع‌ها، انجام مانور توسط سازمان آتش‌نشانی در تمام ساختمان‌های بلندمرتبه و ارسال ایرادات به شرکت سازنده برای رفع آن از جمله اقدامات انجام شده در مجموعه شهرک شهید کشوری است، اما ساکنان این شهرک نیازهایی دارند که هنوز برای رفع آن‌ها اقدامی از سوی مسئولان مربوطه انجام نشده است.

زهرا محبی یکی از ساکنان شهرک شهید کشوری می‌گوید: «تأمین واحدهای آموزشی در منطقه شهید کشوری با ۷ هزار خانوار ساکن که به دلیل ساخت‌وسازهای جدید بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، خواسته بزرگی نیست. نیاز به مکان آموزشی و مدرسه ابتدایی‌ترین نیاز شهرنشینی است که در شهرک شهید کشوری به آن توجه نشده است و از مسئولان می‌خواهیم برای ایجاد امکانات آموزشی در این شهرک اقدام کنند.»

ابراهیم غفوری یکی دیگر از ساکنان این شهرک از نبود نانوایی در شهرک کشوری گلایه دارد و اظهار می‌کند: «برای خرید نان تازه باید به کیلومترها آن‌طرف‌تر سمت چهارراه آپادانا مراجعه کنیم، علاوه بر این ساکنان اینجا یک بیمارستان یا حداقل درمانگاه نیاز دارند، اما در حال حاضر زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در بخش درمان در شهرک کشوری وجود ندارد.»

راهکارهای رفع چالش‌های شهرک شهید کشوری

«مدیریت واحد شهری» کلید رفع مشکلات در احداث شهرک‌های جدید

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: در مدیریت شهری اگر یک شهرک یا محله‌ای همچون شهرک شهید کشوری شکل گیرد، در طرح تفصیلی برای آن کاربری‌ها و سرانه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

وی می‌افزاید: متولی بعضی از این کاربری‌ها همچون احداث بازار روز، شهرداری است که موجب می‌شود برای احداث و بهره‌برداری از آن‌ها ورود کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: تأمین بعضی از کاربری‌ها همچون مباحث آموزشی در حیطه وظایف اداره کل آموزش و پرورش، آموزش عالی با دانشگاه، مذهبی با اداره اوقاف و ورزشی با اداره تربیت بدنی است.

فلاح ادامه می‌دهد: در حال حاضر نبود مدیریت واحد شهری و اقدام‌نکردن دستگاه‌های متولی برای ایجاد کاربری‌های تعیین شده موجب بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان می‌شود.

وی بیان می‌کند: کلید رفع این مشکلات تحقق مدیریت واحد شهری است و زمانی معضلات محلات و شهرک‌هایی همچون شهید کشوری برطرف خواهد شد که متولی تمام این موارد شهرداری و شورای اسلامی شهر باشد تا بتواند پیش از آنکه شهرکی شکل گیرد، بودجه‌هایی را برای سرانه‌های آن و نیاز شهروندان در این محله اختصاص دهند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: در ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید باید علاوه‌بر در نظر گرفتن کاربری‌هایی همچون آموزش و درمان به زیرساخت‌های خدماتی همچون اداره‌های آب و فاضلاب، برق، گاز یا مخابرات نیز توجه داشت.

فلاح ادامه می‌دهد: شهرداری اصفهان و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر به‌ویژه در شورای ششم تلاش کرده است تا حد امکان نیاز شهر و شهروندان را برای داشتن یک زیست بوم امن و راحت برطرف کند، اما از دولت تقاضا داریم با توجه ویژه به موضوع مدیریت واحد شهری فرصت را برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در این پروژه‌ها قرار دهند.

وی تاکید می‌کند: برای احداث بعضی زیرساخت‌ها در بخش‌های فرهنگی و ورزشی کمک می‌کنیم، اما می‌طلبد خیران و مردم نیز ورود کنند، همچنین دولت و مجلس باید راهکارهایی را تدوین و تصویب کند تا شرایط برای فعالیت سرمایه گذاران تسهیل شود.

راهکارهای رفع چالش‌های شهرک شهید کشوری

۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی مجموعه ورزشی شهرک شهید کشوری

علی باقری، مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای و ساماندهی بوستان‌های این منطقه اظهار کرد: شهرداری این منطقه در بودجه سنواتی خود ردیف‌های مشخصی برای ساماندهی و احداث بوستان‌ها در منطقه در نظر گرفته است، در این راستا پروژه ساماندهی پارک شهرک شهید کشوری با اعتباری بالغ‌بر ۸ میلیارد ریال انجام شده است.

وی می‌افزاید: اقدامات این پروژه شامل مواردی از جمله تخریب سازه قبلی و بلوک فرش جدید پیاده‌راه اصلی میانی به مساحت ۸۰۰ متر مربع، محوطه‌سازی ۱۵۰ متر مربع از سطح پارک و بتن‌ریزی به مساحت ۸۰۰ متر مربع می‌شود.

مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: در این پروژه اقدامات دیگری از جمله اجرای جداول سنگی، ۱۰۰۰ متر بلوک‌فرش، ۳۵ متر مربع کف‌سازی در محل تفریح و بازی‌های شطرنج و اجرا و مناسب‌سازی دو رمپ ویژه عبور معلولان انجام شده است.

باقری ادامه می‌دهد: از شهروندان دعوت می‌شود از فضاهای جدید و بهسازی‌شده استفاده و بهبودهای ایجاد شده را تجربه کنند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حال ساخت مجموعه ورزشی، فرهنگسرا و مسجد در شهرک شهید کشوری هستیم تا بخشی از نیازهای ساکنان آن را تأمین کند، می‌گوید: تاکنون مجموعه فرهنگی کشوری ۸۵ درصد، مسجد کشوری ۸۷ درصد، مجموعه ورزشی کشوری ۸۵ درصد و پارک شهید کشوری ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در این شهرک ادامه می‌دهد: احداث سه عدد کفی ایستگاه اتوبوس و نصب نیمکت اتوبوس که در اولویت است، همچنین دو مورد مکان ایستگاه مناسب‌سازی شده است و نیمکت و سر پناه در اولین فرصت نیز نصب خواهد شد؛ نصب ۵۰ مورد تابلو انتظامی ترافیکی توسط اداره ترافیک منطقه، نصب دوربین نظارت تصویری در ورودی شهرک کشوری به‌منظور کاهش تصادفات و دو مورد کف‌سازی و مناسب‌سازی ایستگاه اتوبوس توسط اداره عمران که در دستور کار است.

راهکارهای رفع چالش‌های شهرک شهید کشوری

به گزارش ایمنا، شهرک شهید کشوری یکی از محله‌های جدید در حال ساخت منطقه ۶ شهرداری اصفهان است که یکی از قابلیت‌های آن ارتفاع‌پذیری بالا است، بنابراین انتظار می‌رود با داشتن مدیریت واحد شهری به رفع مشکلات آن همچون احداث مراکز درمانی، آموزشی و زیرساخت‌های خدماتی همچون ادارات گاز، برق و مخابرات پرداخته شود، چراکه این مهم فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران به‌ویژه تعاونی‌های مسکن است.

کد خبر 801646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.