مهم‌ترین معضل فضای سبز کشور تأمین منابع آبی است

مدیر کل دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به فراگیری معضل آب در کشور گفت: مهم‌ترین معضل فضای سبز کشور، آب و تامین منابع آبی بوده که لازم است در دستور کار تمام شهرها قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود احمدی امروز _پنجشنبه بیست‌وششم مهر_ در سی‌وپنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: طبق جلسات گذشته رویه این نشست‌ها این است که امور مربوط به شهرداری‌ها را به آن‌ها واگذار کنیم و اجازه دهیم موضوعات و فعالیت‌ها با نظرات کارشناسی شهرداری‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در جلسات پیشین ساختار و تشکیلات، موضوع جلسات کمیته فضای سبز در کلان‌شهرها بود، افزود: همکاران ما به‌همراه کارشناسان شما شیوه‌نامه‌ای در این مورد تهیه کردند که با مکاتبات انجام شده، این موافقت را دریافت کردیم که این شیوه‌نامه ملاک عمل قرار گیرد.

مدیرکل دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه در این شیوه‌نامه چارت تشکیلاتی و شرح وظایف ارائه شده است، تصریح کرد: مقرر شد با توجه به اینکه در هر کلان‌شهری مؤلفه‌های مهم فضای سبز متفاوت است، وظایف به‌صورت موردی در هر شهر مد نظر باشد.

احمدی ادامه داد: در زمینه اساسنامه و حوزه تخصصی فضای سبز آمادگی کامل داریم تا هر شهری که به صورت تشکیلات مشکل دارد آن را به‌روزرسانی کنیم و در وزارت کشور ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکه در شیوه‌نامه‌های پیشین ماده ۵۴ و ۸۴ قانون حفظ و گسترش فضای سبز به این جمع‌بندی رسیدیم آنچه که در قانون شهرداری‌ها تاکید شده است، به شهرداری واگذار شود و هر شهرداری برای ایجاد تشکل‌ها می‌تواند درخواست دهد، گفت: در حال حاضر نمونه‌های چارت تشکیلاتی نیز آماده است تا بر اساس ویژگی‌های خاص خود شهرها، تشکیلات خود را به‌روز رسانی و پیشنهاد دهند.

مدیرکل دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: مهم‌ترین معضل فضای سبز، آب و تأمین منابع آبی است که از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و لازم است در دستور کار تمام شهرها قرار گیرد، زیرا شهری در کشور وجود ندارد که معضل آب نداشته باشد، به‌طوری که در حال حاضر شهرهای شمالی نیز درگیر این معضل شدند.

احمدی مصوبه اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای تراکم ساختمان‌های سبز در شهر اصفهان را اقدامی خوب برشمرد و با اشاره به تجربیات دیگر شهرهای کشور در زمینه حمایت برای توسعه فضای سبز، افزود: شهرداری مشهد برای گسترش بام سبز و نگهداری فضای سبز جلوی خانه‌ها مصوبات خیلی خوبی داشته یا در نمونه‌ای دیگر طرحی ارائه شده بود که از پساب مدارس در سیستمی ساده به فضای سبز مدرسه استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید کمیته تخصصی برای آب راه‌اندازی کنیم، گفت: در قانون برنامه هفتم توسعه نیز بر استفاده پساب و راه‌اندازی تأسیسات فاضلاب تاکید شده و شهرداری‌ها باید از آب خام استفاده کنند، به‌شرط اینکه وزارت نیرو آب را تأمین کند، زیرا وزارت نیرو در این زمینه بسیار مقاومت می‌کند.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در هر استانی و کلان‌شهری در ساختار تشکیلات فضای سبز شهرداری‌ها ورود بدهیم ظرفیت خوبی در مجلس خواهیم داشت.

احمدی بیان کرد: در حال حاضر قانون بودجه ۱۴۰۴ در مجلس در حال بررسی است، اما تا به حال اگر مصوبه مناسبی داشتیم، از طریق مجلس بوده است و همه شهرها استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید در کلان‌شهرها تعامل بین مدیریت شهری و نمایندگان مجلس بیشتر شود، گفت: مقوله تأمین آب آنقدر اهمیت دارد که اگر اقدام نشود، نه‌تنها توسعه محقق نمی‌شود، بلکه فضای سبز موجود را هم از دست خواهیم داد.

مدیرکل دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به موضوع ضابطان قضائی فضای سبز شهرداری بیان کرد: این مهم در ماده ۷ قانون حفظ و گسترش، از سال‌ها پیش موجود بوده که مشکل آن رفع شده است تا از ۱۵ روز دیگر فرایند معرفی و صدور کارت ضابطان قضائی فضای سبز صادر می‌شود.

احمدی با بیان اینکه شهرداری‌ها بر اساس شاخصه‌هایی کارشناسان و مدیران خود را به دادستانی هر شهر معرفی می‌کنند و توسط دادستانی آموزش‌هایی به آن‌ها ارائه و در نهایت کد شناسه برای آن‌ها صادر می‌شود، اضافه کرد: قرار است در مرحله نخست طی شش ماه برای چهار هزار نفر از کارکنان شهرداری‌ها آموزش ضابط قضائی ارائه و برای آن‌ها کارت صادر شود.

کد خبر 801624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.