ابر ماه ۱۴۰۳؛ «ماه شکارچی» امشب + supermoon 2024 چه روزی است

ابرماه امشب (پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳) با نام ابر ماه شکارچی، سومین ابرماه سال ۲۰۲۴ است.

به گزارش ایمنا، درخشان‌ترین قمر در منظومه شمسی که دارای دو نیمکره است ماه نام دارد. هنگامی که زمین میان ماه و خورشید قرار می‌گیرد را بدر یا ماه کامل می‌نامند در این حالت تمام ماه در نظر ما روشن است.

ابر ماه چیست؟

هنگامی که ماه در حالت کامل یا بدر است در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین (حضیض) قرار گرفته و درخشان‌تر و بزرگ‌تر از معمول دیده می‌شود و پدیده ماه‌افروختگی یا اَبَر ماه روی می‌دهد. ابر ماه حدود ۳۰ درصد روشن‌تر و تقریباً ۱۵ درصد بزرگ‌تر از ماه کاملی است که در دورترین نقطه خود از زمین قرار دارد.

ماه شکارچی چیست؟

بومیان آمریکا معمولا به ماه کامل هر ماه یک نام نسبت می‌دادند و به طور سنتی ماه کامل اکتبر به ماه شکارچی معروف بود، چرا که ریزش برگ‌ها و درو مزارع زمان مناسبی برای شکار فراهم کرده، دید شکارچیان بهتر است و شکارچیان بیش از هر زمان دیگری فعال هستند، ماه شکارچی (The Hunter's Moon) یک‌بار در سال رخ می‌دهد. این نام ریشه‌ی «آنگلوساکسون» دارد و به آن «ماه برگ‌ریزان» و «ماه خونین» نیز گفته می‌شود.

اکنون نیز قرص کامل ماه در اکتبر (مهر) را «ماه شکارچی» می‌نامند.

فاصله ماه شکارچی تا زمین

ماه اکتبر در فاصله ۳۵۷،۳۶۴ کیلومتری از زمین، نزدیک‌ترین ماه کامل امسال محسوب می‌شود و به همین دلیل به ماه شکارچی امسال، ابرماه می‌گویند.

ابر ماه در ایران

ابر ماه ۱۴۰۳ چه روزی است

ماه کامل اکتبر پنجشنبه بیست و ششم مهر ۱۴۰۳، ساعت ۰۷:۲۶ صبح به وقت شرقی (۱۴:۵۶ به وقت تهران) شروع به طلوع می‌کند و در بخش‌های مختلف کره زمین مشاهده می‌شود و بهترین زمان برای دیدن آن هنگام طلوع ماه در هر محل جغرافیایی است.

ابر ماه در ایران

طلوع ابر ماه به وقت ایران در ساعت ۱۷:۱۸ پنج‌شنبه خواهد بود و در سمتی که صورت فلکی «حوت» (ماهی) قرار دارد، می‌توانید آن را ببینید.

آخرین ماه کامل سال ۲۰۲۴ چه نام دارد؟

آخرین ماه کامل سال ۲۰۲۴ در تاریخ ۱۵ نوامبر یا ۲۵ آبان رخ می‌دهد که با نام‌های «ماه بیور»، «ماه یخبندان» و «ماه یخ‌زده» شناخته می‌شود.

کد خبر 801568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.