ملزم به توسعه فضای سبز اصفهان هستیم/ استفاده از روش‌های نوین در حفظ درختان شهر

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر باید با نصف آب موجود، نیاز فضای سبز خود را تامین کنیم، از این‌رو با روش‌هایی همچون «بِه‌زراعی» از درختان محافظت می‌کنیم و ملزم به توسعه آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجتبی حق‌شناس امروز _پنجشنبه بیست‌وششم مهر_ در سی‌وپنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: اصفهان حدود ۵۷۰۰ هکتار فضای سبز دارد که حدود ۲۸ متر مربع به ازای هر شهروند اصفهانی است و این عدد را می‌توان برای شرایط سخت اصفهان قابل قبول دانست.

وی با بیان اینکه حدود ۶۱۰ پارک در شهر اصفهان وجود دارد که بیشتر تفرجگاهی است، افزود: رودخانه زاینده‌رود مدت‌ها است که بسته شده و از ۴۴ چاه حریم آن، ۴۲ چاه خشک شده است، بنابراین ناچار به استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز هستیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه اقدامات اجرایی تصفیه‌خانه‌های تکمیلی و آب‌شیرین‌کن نیز انجام شده است تا بتوانیم از آب‌های ذهاب استفاده کنیم، تصریح کرد: حدود ۶۲ میلیون متر مکعب برای آبیاری فضای سبز این کلان‌شهر نیاز داریم که با منابع موجود تقریباً ۳۱ میلیون متر مکعب موجود است.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید با نصف آب موجود، نیاز فضای سبز خود را تأمین کنیم، از این‌رو با روش‌هایی همچون «بِه‌زراعی» از درختان محافظت می‌کنیم و ملزم به توسعه آن هستیم.

وی با اشاره به اقدامات زیربنایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری اصفهان افزود: رینگ مرکزی و پیرامونی شهر به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر و پیشرفت ۸۰ درصدی به‌زودی بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ۲۱ مخزن در شش ماه نخست سال جاری در شهر احداث شده است تا رینگ به سمت مخازن هدایت شود، همچنین تصفیه‌خانه تکمیلی نیز در دهکده المپیک این کلان‌شهر در حال احداث است.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه نباید صورت‌مسئله توسعه فضای سبز را پاک کنیم، ادامه داد: پارک مشاهیر با مساحت ۲۴ هکتار، جنگل‌کاری شهرک پرتو با مساحت ۴۳ هکتار و پردیس سودان و شمس که در مجموع هشت هکتار است، از نقاط کلان توسعه فضای سبز اصفهان محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای مقابله با آلودگی و گرمای هوا که هرسال بیشتر نیز می‌شود باید به توسعه فضای سبز ادامه داد، گفت: فتوسنتز درختان چنار و بید اصفهان در دمای ۵۰ درجه تابستان سال جاری متوقف شده بود، اما با روش‌های نوین همچون اندوتراپی، خفته‌درمانی و تزریق به تنه درختان، سعی در تقویت و احیای آن‌ها شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه تولید گونه‌های مقاوم در محله جروکان و محمودآباد دنبال شده است، گفت: در باغ ایران‌زاد ۴۱۰ گونه بومی اصفهان برای جلوگیری از انقراض نگهداری می‌شود و در این عرصه گیاه‌شناسی و بازدید عموم اقدامی درخور توجه است.

وی اضافه کرد: پلاک‌کوبی هوشمند درختان و هوشمندسازی اطلاعات و شرایط زندگی گیاهان و درختان باغ گل‌ها از دیگر اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری اصفهان برای حفظ فضای سبز این کلان‌شهر است.

کد خبر 801556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.