باید پیشتاز توسعه گلخانه‌های انرژی صفر در شهرها باشیم

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در توسعه گلخانه‌هایی که انرژی صفر هستند، باید پیشتاز باشیم، گفت: مناسب‌سازی گونه‌های مختلف فضای سبز و پیشتازی در ایجاد گلخانه‌هایی با مصرف کم آب و انرژی خودچرخان از راهکارهای مهم در این زمینه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدامیر سامع امروز _پنجشنبه بیست‌وششم مهر_ در سی‌وپنجمین نشست کمیته تخصصی سیما، منظر و فضای سبز کلان‌شهرهای کشور اظهار کرد: حاضران در این نشست پیام‌آوران حیات و نشاط در شهرهایی هستند که امروز مشکلات متعددی دارند، در صورتی که این دو عامل از الزامات و شاخص‌های کیفیت زندگی است.

وی افزود: این جمع می‌توانند تجاربی در زمینه نگهداری و احیای ظرفیت‌های زیست‌محیطی شهرها را به ارمغان آورند که به‌رغم تمام محدودیت‌ها و مسائلی همچون زمین، تأمین آب، محیط زیست و محدودیت بودجه‌ای، پرتلاش و خستگی‌ناپذیر انجام وظیفه کنیم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهرها قواعدی دارند و یکی از الزامات شهری، محیط زیست و شاخص‌های نشاط شهری و خرم بودن آن با توجه به محدودیت‌های اقلیمی است.

سامع با بیان اینکه کلان‌شهر اصفهان از نظر تأمین آب فضای سبز به شدت در مضیقه است، گفت: اعتقاد داریم حتی اگر در شهرها مشکلات تأمین آب نداشته باشیم، باید به فکر راه‌های تأمین منابع پایدار جدید آب باشیم، طوری که متناسب با اقلیم و شرایط بومی باشد.

وی اضافه کرد: هر اندازه بتوانیم روش‌های هوشمند تأمین و توزیع آب را دنبال کنیم، بی‌تردید در آینده کمتر دچار مشکل خواهیم شد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه موضوع فضای سبز شهری نوعی برنامه‌ریزی شهری است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که کمربند سبز شهرها از الزامات شهری و نوعی لایه حفاظتی است که زمین را ذخیره و از شکل‌گیری ساخت‌وسازهای غیرمجاز، بافت‌های غیررسمی و هجوم آلاینده‌های محیط زیستی جلوگیری می‌کند.

سامع با اشاره به اهمیت فضای سبزِ در دسترس درون شهرها گفت: اصفهان به‌رغم اینکه سرانه فضای سبز خوبی دارد، اما کمربند سبز آن باید کامل شود، زیرا در مناطقی که ساخت‌وسازهای متراکم وجود دارد، این کار ضروری است و باید به فکر توسعه هوشمندانه فضای سبز شهر باشیم.

وی مناسب‌سازی فضای سبز را از دیگر مسائل مهم شهری برشمرد و افزود: این مهم متناسب با اقلیم شهر از ۱۵ سال پیش در کلان‌شهر اصفهان دنبال شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از یک‌سو وجود محدودیت‌ها و از سوی دیگر نیازهای فضای سبز شهرها موضوع را سخت و پیچیده می‌کند، گفت: وقتی شهرهای امروز را با ۵۰ سال پیش مقایسه می‌کنیم، به‌نظر می‌رسد این شهر وارونه شده است، زیرا زمانی در شهر اصفهان حدود ۳۰ هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی وجود داشت، اما امروز به حدود ۶ هزار هکتار رسیده و فقط بخشی از آن باقی مانده و حفظ شده است، سایر به عرصه‌های ساخت‌وساز و کارگاه‌ها تبدیل شده است.

سامع با بیان اینکه در زمینه راهبردهای آب و انرژی در اصفهان، ساختمان‌های سازگار با محیط زیست را در دستور کار قرار دادیم، اضافه کرد: با این راهبرد تلاش می‌کنیم، مردم را در حفظ محیط‌زیست شهری مشارکت دهیم و در ساختمان‌های سبز رعایت الزاماتی همچون بازچرخانی آب، مدیریت پسماند، عایق بودن دیوارها و کاهش انرژی و بام سبز مورد توجه است و در این ارتباط لایحه‌ای داریم که اگر ساختمانی ضوابط فوق را رعایت کرد، تا ۵۰ درصد بتواند عوارض ساختمان و تراکم تخفیف گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید در توسعه گلخانه‌هایی که انرژی صفر هستند، پیشتاز باشیم، خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی گونه‌های مختلف فضای سبز و پیشتازی در ایجاد گلخانه‌های با مصرف کم‌آب و انرژی خودچرخان از راهکارهای مهم در این زمینه است.

کد خبر 801546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.