سبک دروازه‌بانی گندوز مانند سیدمهدی رحمتی است

مربی‌دروازه‌بانان سابق پرسپولیس معتقد است سبک گندوز و علیرضا بیرانوند بایکدیگر متفاوت است و برای مقایسه عملکرد آن‌ها باید چندسال صبر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جدایی پرحرف‌وحدیث علیرضا بیرانوند پس از هفت‌سال از تیم فوتبال پرسپولیس تهران و انتقال پرسروصدای وی به تراکتور تبریز با گذشت چندین‌ماه هنوز یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات فوتبال ایران است و درباره آن صحبت می‌شود. هرچند سرخ‌پوشان پایتخت خیلی‌زود با جدایی بیرو کنار آمدند و دروازه‌بان تیم‌ملی فوتبال الجزایر را جایگزین وی کردند.

طی هفته‌های اخیر هواداران تیم فوتبال پرسپولیس با تمجید از عملکرد گندوز ، دروازه‌بان تیم‌ملی فوتبال الجزایر را بهترین جایگزین برای علیرضا بیرانوند دانسته‌اند و مدعی می‌شوند باکیفیت‌تر از گلر سابق‌شان است. به‌همین علت کری‌خوانی‌های زیادی در همین رابطه انجام می‌دهند و عملکرد ضعیف و گل‌هایی که علیرضا بیرانوند در تراکتور دریافت می‌کند را نشان‌دهنده پایین آمدن کیفیت وی می‌دانند.

سبک دروازه‌بانی الکسی گندوز مانند سیدمهدی رحمتی است

چند شب قبل هم تیم‌ملی فوتبال الجزایر به مصاف توگو رفت که گندوز دروازه‌بان الجزایری‌ها درون دروازه بود و توانست با عملکرد خیره‌کننده و ۱۰ سیو، با امتیاز ۸.۹ بهترین بازیکن میدان شود و همچنین در تیم منتخب هفته قاره آفریقا هم قرار گرفت. در طرف مقابل علیرضا بیرانوند در تقابل ایران با قطر در قفس‌توری یوزها قرار گرفت و با دریافت گل با تنها شوتی که به‌سمت چارچوب دروازه‌اش زده شد امتیاز پایین ۶.۲ را گرفت و ضعیف‌ترین بازیکن ایران در مصاف با قطر لقب گرفت.

محسن سیدی، مربی‌دروازه‌بانان سابق پرسپولیس راجع‌به مقایسه عملکرد گندوز و علیرضا بیرانوند طی هفته‌های اخیر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ابتدا در رابطه با فعل‌وانفعالاتی که در باشگاه‌ها به‌وجود می‌آید و بازیکنان خارجی به تیم‌های لیگ‌برتر کشورمان می‌پیوندند باید عنوان کنم آن‌ها تأثیراتی روی فوتبال‌مان در همان مقاطع می‌گذارند اما برای درازمدت از آن‌ها نمی‌توانیم بهره ببریم چرا که مقاصد نهایی همه آن‌ها کشورهای خودشان است. به‌همین علت هرچقدر بازیکنان بزرگ و باکیفیت داخلی داشته باشیم همواره می‌توانیم از دانش فنی‌شان در همه زمان‌ها حتی پس از خداحافظی از فوتبال به‌عنوان مربی استفاده کنیم.

سبک دروازه‌بانی الکسی گندوز مانند سیدمهدی رحمتی است

وی با اشاره به تفاوت نوع دروازه‌بانی گندوز می‌افزاید: استایل و مدل دروازه‌بانی گندوز مانند دروازه‌بانان آلمانی است و بیشتر درون دروازه می‌ایستد. کمتر از دروازه خارج می‌شود که البته به‌تازگی به انجام این‌کار تمایل پیدا کرده و بازی با توپ خیلی‌خوبی هم ندارد اما در مجموع ژن دروازه‌بانی‌اش مانند سیدمهدی رحمتی است که پنالتی‌گیر بود و عملکردهای خیلی‌خوبی هم از خود نشان می‌داد.

مربی‌دروازه‌بانان سابق پرسپولیس که سال‌ها با علیرضا بیرانوند فعالیت کرده و مربی‌اش بوده است با تاکید بر ضعف گندوز در بازی با توپ تاکید می‌کند: در تاکتیک بازی‌سازی و پخش توپ که همواره در زمان حضور برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی توپ‌ها به علیرضا بیرانوند می‌رسید و نقش بسزایی در بازی‌سازی و کارهای تاکتیکی از عقب زمین داشت که هم‌اکنون آن را در پرسپولیس کمتر می‌بینیم‌. به‌هرحال گندوز واکنش‌ها و سرعت بدن خیلی‌خوبی دارد. طی هفته‌های اخیر هم پرسپولیس با گندوز رقابت خود را با حریفان حفظ کرده است.

سبک دروازه‌بانی الکسی گندوز مانند سیدمهدی رحمتی است

سیدی درخصوص نحوه جدایی علیرضا بیرانوند از پرسپولیس و حواشی عجیبی که به‌دنبال آن به‌وجود آمد خاطرنشان می‌کند: به‌عقیده من باید در دروازه را همیشه باز بگذاریم که اگر یک بازیکن از تیمی می‌رود بتواند در آینده شانس بازگشت را داشته باشد اما باشگاه‌های ما در این قضیه جدایی یک بازیکن را تبدیل به حاشیه می‌کنند.

وی درباره تفاوت عملکرد گندوز و علیرضا بیرانوند طی هفته‌های اخیر می‌گوید: نمی‌توانم به‌علت اینکه با علیرضا بیرانوند برای مدت‌زمان زیادی همکاری کرده‌ام واقعیت را کتمان کنم. اگر از لحاظ فنی به قضیه نگاه کنیم دیگر در فوتبال دنیا بازی‌سازی از عقب زمین مهم‌ترین آپشن یک دروازه‌بان است و اگر یک دروازه‌بان بتواند از عقب زمین بازی‌سازی را انجام داده و تیم را در شرایط سخت نجات دهد بارهای فنی به تیم خود اضافه می‌کند.

سبک دروازه‌بانی الکسی گندوز مانند سیدمهدی رحمتی است

مربی‌دروازه‌بانان فوتبال کشورمان همچنین تاکید می‌کند: اگر بگوییم گندوز دروازه‌بان ضعیفی است منطقی نیست. وی جایگزین علیرضا بیرانوند درون دروازه پرسپولیس شده است. همیشه به رادوشوویچ هم می‌گفتم شانس بد تو این بوده که رقیب تو علیرضا بیرانوند ملی‌پوش و یک دروازه‌بان قدرتمند است و اگر جایگزین وی شدی باید بهترین عملکرد را از خودت نشان بدهی که انتظارات هواداران پرسپولیس را در آن مقطع برآورده کرد.

محسن سیدی نمایش‌های دروازه‌بان پرسپولیس را در حدواندازه انتظارات می‌داند و می‌افزاید: فکر می‌کنم گندوز نیز انتظارات هواداران پرسپولیس را طی هفته‌های اخیر برآورده کرده است. البته گندوز در هفته‌های اول و دوم لغزش‌هایی داشت که به هماهنگ‌شدن وی با فوتبال ایران برمی‌گردد و در درازمدت باید دید به چه صورت عملکرد خواهد داشت تا بتوانیم قضاوت بهتری نسبت به وی داشته باشیم.

سبک دروازه‌بانی الکسی گندوز مانند سیدمهدی رحمتی است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا علیرضا بیرانوند پس از ماجراهای انتقال از پرسپولیس به تراکتور از لحاظ فنی‌وروحی دچار افت شده است یا خیر؟ می‌گوید: به علیرضا بیرانوند گفتم در بازی با پرسپولیس استرس داشتی که آن‌را کتمان کرد اما به‌هرحال وقتی هفت‌سال در یک‌تیم بزرگ بازی کردی و با هواداران آن تیم و قهرمانی‌های مختلف خاطره داشته‌ای، ترک چنین تیمی سخت است و ناخودآگاه فشارهایی روی علیرضا بیرانوند وجود دارد که می‌تواند دوسویه باشد. یا وی بتواند از این چالش یک جریان مثبت برای خودش ایجاد کند که ثابت کند بازهم علی‌رغم ترک پرسپولیس همان علیرضا بیرانوند همیشگی است و بهترین باشد و یا اینکه به‌خاطر عدم نداشتن رقابت و تفکرات ناشی از جابه‌جایی دچار عملکرد ضعیف شود.

این کارشناس فوتبال اضافه می‌کند: البته اگر به نتایج تراکتور طی سال‌های اخیر نگاهی بیندازیم، این تیم در فصل جاری خیلی‌خوب امتیاز جمع کرده و گل‌های کمی هم دریافت کرده است. تأثیرگذاری در فوتبال خیلی‌نقش دارد و این مورد اصلاً در جذب بازیکنان و سرمربی رعایت نمی‌شود. علیرضا بیرانوند در تیم‌ملی و باشگاه تراکتور شرایط جداگانه‌ای دارد و کادرفنی تیم‌ملی فوتبال کشورمان می‌توانست در بازی‌های اخیر از دروازه‌بانان دیگری استفاده کرده و به علیرضا بیرانوند استراحت دهد.

سبک دروازه‌بانی الکسی گندوز مانند سیدمهدی رحمتی است

محسن سیدی درخصوص مقایسه علیرضا بیرانوند و گندوز در زمان حضورشان در پرسپولیس تصریح می‌کند: اگر بخواهیم به‌صورت فنی به مقایسه علیرضا بیرانوند و گندوز بپردازیم باید چندین فصل شاهد حضور گندوز در پرسپولیس باشیم هرچند که هنوز نیم‌فصل نیز از پیوستن وی به این تیم نمی‌گذرد. لازم به یادآوری است استایل و سبک دروازه‌بانی گندوز و علیرضا بیرانوند با یکدیگر فرق می‌کند و از نظر فنی قابل مقایسه نیستند.

وی در پایان می‌گوید: در بخش دروازه‌بانی همواره در یک‌دهه افرادی حضور داشته‌اند و توانسته‌اند از دروازه تیم‌های باشگاهی و تیم‌ملی محافظت کنند. از عزیز اصلی گرفته تا احمدرضا عابدزاده و در دهه اخیر هم علیرضا بیرانوند توانست بالاتر از سایر رقبای خود بهترین سنگربان ایران باشد. در زمان احمدرضا عابدزاده هیچ‌کدام از رقبای وی نتوانستند با عابدزاده مقایسه کنند و با حضور علیرضا بیرانوند خیال همه از دروازه تیم‌ملی راحت است. فوتبال با مسائل مختلفی همچون افت بدنی و شرایط ویژه روحی‌وروانی روی بازیکنان تأثیر می‌گذارد و تا چنین مواردی را تجربه نکنیم نمی‌توانیم درباره عملکرد فوتبالیست‌ها اظهارنظر خاصی انجام دهیم.

کد خبر 801459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.