بازار سرمایه در مسیر ریسک‌ها / بررسی مسیر بورس در ایران

برخلاف خوشبینی‌ کارشناسان به خروج معاملات از شرایط رکود با وجود بازگشت دامنه نوسان به سه درصد، در هفته پایانی مهر نیز بورس سرخ پوش ماند.

به گزارش ایمنا، بازار سهام در حالی هفته سوم مهر را به پایان رساند که شاخص‌های کل و هم‌وزن بازدهی منفی ثبت کردند با وجود این در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته یعنی چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران نسبت به معاملات روز گذشته ۲ هزار و ۴۵۳ واحد معادل ۰.۱۲ درصد افزایش داشت و به تراز ۲ میلیون و ۹۹ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با افزایش ۲۳۵ واحدی معادل ۰.۰۳ درصد در محدوده ۶۹۶ هزار و ۷۳۲ واحدی ایستاد بنابراین تالار شیشه‌ای بورس تهران پس از چندین روز سرخ‌پوشی بالاخره سبزپوش شد و شرایط بهتری برای سرمایه گذاران رقم زد.

کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی کردند در معاملات هفته چهارم مهر، شاخص‌های سبز باشند و در صورت ایجاد تنش بازار سرخ پوش شود.

بازگشت دامنه نوسان نمادهای سهام به سه درصد یکی از خبرهای امیدبخش این هفته بود زیرا در هفتمین روز مهر به واسطه افزایش تنش در خاورمیانه، دامنه نوسان بازار سرمایه به مثبت و منفی یک درصد محدود شد و این محدودیت تا هفته آخر مهرماه ادامه پیدا کرد.

محدودیت دامنه نوسان باعث شد که بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به شرایط بازار اعتراض داشته باشند و خواستار برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان باشند. هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه صبح شنبه ۲۱ مهر اعلام کرد که دامنه نوسان سهام در بورس و فرا بورس به مثبت و منفی سه درصد برمی‌گردد بر این اساس انتظار می‌رفت که بازار سهام پس از ثبت شاخص‌های کل و هم‌وزن بازدهی منفی، در آخرین روزهای مهر از شرایط رکود و خروج سرمایه فاصله بگیرد.

بازار سرمایه در مسیر ریسک‌ها / بررسی مسیر بورس در ایران

خروج ۱,۵۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار

نگاهی به وضعیت شاخص‌ها در این هفته نشان می‌دهد که بازدهی بورس هفته چهارم مهر ۱۴۰۳ منفی بود و تمامی نماگرهای اصلی عقب‌نشینی کردند به این ترتیب شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز بازار سهام ۱.۶ درصد عقب‌نشینی هفتگی را ثبت کرد. شاخص هم‌وزن نیز مسیری مشابه را پیمود و در پایان معاملات امروز بازدهی منفی ۲.۲ درصدی را در مقیاس هفتگی ثبت کرد.

در سایه نوسان سه درصدی معاملات سهام، بیش از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. میانگین روزانه حجم معاملات خرد در هفته چهارم مهرماه برابر با ۸.۱۶ میلیارد برگه سهم بود که نسبت به ماه‌های گذشته عددی امیدوارکننده است. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی نیز در هفته چهارم مهرماه برابر با سه هزار و ۲۹۶ میلیارد برگه سهم بود و در این هفته نیز تراز پول حقیقی منفی بود و به ۱,۵۱۲ میلیارد تومان رسید.

آغاز امیدبخش در سایه افزایش دامنه نوسان

نخستین روز هفته با افزایش دامنه نوسان به سه درصد آغاز شد که سطح تقاضا را در بازار بالا برد و این روند هر دو نماگر بازار را در پایان بورس صعودی کرد.

معاملات سهم‌های بزرگ بازار در جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان بورس بیست‌ویکم مهر، شاخص کل با رشد ۱۴ هزار و ۵۱۲ واحدی که معادل ۰.۶۹ درصد این شاخص در سطح دو میلیون و ۱۱۴ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش پیدا کرد تا جایی که شاخص هم‌وزن بازار در معاملات این روز بورس ۱۶۷ واحد که معادل ۰.۰۲ درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۹۶ هزار واحد رسید همچنین تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات را ۱۰.۹ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان نشان داد.

بازار سرمایه در مسیر ریسک‌ها / بررسی مسیر بورس در ایران

تراز پول حقیقی در سهام، برخلاف روز معاملاتی گذشته در آغاز هفته مثبت بود، اگرچه رقم بسیار اندکی را ثبت کرد؛ به طوری که در پایان بورس نزدیک به چهار میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد و حدود ۴۳ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

عقب‌گرد شاخص‌ها

در روز یکشنبه بازار سهام با روند نامتوازن سهام کوچک و بزرگ رو به رو بود و سرانجام عقب‌گرد شاخص هم‌وزن و رشد شاخص کل را ثبت کرد گرچه هر دو شاخص تحرک و تغییر زیادی را تجربه نکردند، به این ترتیب به نظر می‌رسد در دومین روز از بازگشت محدودیت دامنه نوسان به سه درصد، ترمز بازار سهام کشیده شد.

شاخص کل بورس در این روز رشد خفیف هزار و ۱۰۵ واحدی را تجربه کرد و با افزایش ۰.۰۵ درصدی در سطح دو میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۷۳ واحدی نشست اما شاخص هم‌وزن در مسیر نزولی قرار گرفت و با افت ۳۹۳ واحدی معادل ۰.۰۶ درصد پایین رفت و در سطح ۶۹۶ هزار و ۴۷۶ واحد متوقف شد.

در پایان بورس بیست و دوم مهر، ارزش صفوف خرید و فروش برابر شد و ۴۲ درصد از نمادهای بازار مثبت شدند. حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۱۰.۵ میلیارد برگه سهم رسید که با ارزش چهار هزار و ۲۳۲ میلیارد تومانی دادوستد شد. همچنین تراز پول حقیقی در پایان دومین روز کاری بورس منفی بود و بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد در حالی که صندوق‌های کالایی نیز با ورود پول حقیقی روبرو بودند ولی صندوق‌های درآمد ثبات بیش از ۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی از دست دادند.

بازار سرمایه در مسیر ریسک‌ها / بررسی مسیر بورس در ایران

خروج معامله‌گران از بازار

معاملات بورس در سومین روز کاری بازار سهام تحت تأثیر انتشار اوراق دولتی با فشار فروش بسیار بسته و به دنبال آن بیش از ۵۴۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد همچنین ۸۶ درصد از نمادهای بازار سهام کاهش قیمت پیدا کردند و تمامی نماگرها قرمز شدند برخی کارشناسان بر این باورند که در سومین روز از بازگشت دامنه به محدوده سه درصدی، بسیاری از معامله‌گران فرصت خروج شناسایی کردند و به فاز اصلاحی شاخص کل شتاب بخشیدند.

معاملات روز دوشنبه سهام خلاف جهت کندل معاملاتی روز گذشته که در حالت خنثی به سر می‌برد، با ریزش سنگین بسته شد و در پایان بورس، شاخص کل با کاهش ۲۴ هزار و ۷۷۳ واحدی که معادل ۱.۱۷ درصد این شاخص است روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۸۹ هزار و ۹۴۲ واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز به دلیل فشار فروش کاهش پیدا کرد؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس ۶ هزار و ۲۲۵ واحد که معادل ۰.۸۹ درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۹۰ هزار و ۲۵۸ واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در بیست‌وسوم مهر، حجم معاملات را ۶.۱ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان نشان داد. برخی از تحلیلگران معتقدند که در این روز اوراق دولتی جان بازار را گرفت زیرا قانون بودجه سال جاری مجوز انتشار ۲۵۴ همت اوراق نقدی را به دولت داده است که تاکنون ۱۹۴ همت از اوراق منتشر شده و تنها مجوز انتشار ۶۰ همت اوراق جدید برای دولت باقی مانده است.

در جدیدترین حراج اوراق، مقرر شد ۶۰ همت اوراق جدید منتشر شود که انتشار این اوراق باعث ایجاد تحمیل خروج پول و فشار فروش سهمگینی بر بازار سرمایه شد زیرا نرخ سود این اوراق تضمینی و سبب فروش دارایی‌های ریسکی افراد از جمله سهام برای خرید این اوراق می‌شود.

تشدید فشار فروش سهام

پایان بورس در روز سه‌شنبه در حالی رقم خورد که ۶۸۸ نماد بازار سهام منفی بودند و حجم و ارزش معاملات خرد کاهش جدی داشت. به گفته کارشناسان افزایش فشار فروش سهام که از روز گذشته و تحت تأثیر عرضه ۶۰ همت اوراق بدهی آغاز شد در این روز نیز ادامه داشت تا ۸۸ درصد از نمادهای بازار منفی شوند.

شاخص کل بورس ۲۱ هزار و ۷۳۰ واحد ریخت و با عقب‌گرد ۱.۰۴ درصدی در سطح دو میلیون و ۶۹ هزار و ۶۲ واحد متوقف شد همچنین شاخص هم‌وزن با پنج هزار و ۵۴۵ واحد افت، معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و تا سطح ۶۸۴ هزار و ۷۳۸ واحد پایین رفت.

بازار سرمایه در مسیر ریسک‌ها / بررسی مسیر بورس در ایران

حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در چهارمین روز کاری بازار سرمایه به ۵.۱ میلیارد برگه سهم رسید که با ارزش دو هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان دادوستد شد. از سوی دیگر در پایان بورس این روز ۴۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد اما تا لحظه صندوق‌های کالایی با ورود ۱۴۷ میلیارد تومان پول حقیقی روبرو بودند.

ادامه فروش سهام با فشار کمتر

شب قبل از آخرین روز کاری بورس در این هفته ابلاغیه‌ای از سوی سازمان بورس درباره افزایش نصاب خرید سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد و کاهش خرید سپرده دولتی توسط این صندوق اعمال شد که تا حدودی از فشار فروش در روز چهارشنبه کم کرد با این حال بورس در این روز نیز روند روز گذشته خود را تکرار کرد، اگرچه این تکرار و کاهش به شدت روزهای قبل نبود.

در پایان معاملات بیست و پنجم مهر، شاخص کل با ریزش سه هزار و ۵۱۷ واحدی که معادل ۰.۱۷ درصد این شاخص است، روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۶۵ هزار واحدی ایستاد.

از سوی دیگر قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام کاهش پیدا کرد به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس، سه هزار و ۷۷۹ واحد که معادل ۰.۵۵ درصد این شاخص است، افت کرد و به سطح ۶۸۰ هزار واحد رسید همچنین تابلو بورس اوراق بهادار تهران در این روز، حجم معاملات را ۸.۲ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان نشان داد.

تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی گذشته منفی بود تا جایی که در پایان بورس نزدیک به ۲۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. از سوی دیگر رشد ارزش معاملات به نسبت روز گذشته با توجه به وضعیت نابسامان بازار سرمایه بود که به سه هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان رسید.

بازار سرمایه در مسیر ریسک‌ها / بررسی مسیر بورس در ایران

کارشناسان بازار سهام با پیش‌بینی روند بورس در نیمه دوم سال بر این باورند که نزدیک شدن دلار نیمایی به دلار آزاد، روند بسیار خوبی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت از سوی دیگر بازار سرمایه در ماه‌های اخیر محکوم به شکست بوده و اکنون نیازمند ایجاد فضای مثبت در بازار است تا موجب جذب سرمایه شود به ویژه آنکه بازارهای رقیب، فضای سوداگرایانه دارند و بالا رفتن معاملات آنها، روی معیشت و اقتصاد مردم تأثیر نامناسب می‌گذارد بنابراین یکی از راهکارهای جلوگیری از رشد بازارهای سوداگرانه، تقویت بورس خواهد بود.

پیش بینی می‌شود که در صورت حمایت‌های اثرگذار مسئولان بورس از بازار و تسهیل جذب سرمایه گذار در کنار کاهش تنش‌ها، بازار سهام در نیم سال دوم روند مثبتی را تجربه کند.

به گزارش ایمنا، شرایط اقتصادی و سیاسی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر شاخص‌های بورس ایران به شمار می‌آیند که مواردی مانند بودجه‌بندی سالانه کشور، ناآرامی‌های سیاسی، سیاست‌های پولی و ارزی و تورم را شامل می‌شوند. این در حالی است که سرمایه‌گذار برای وارد کردن سرمایه به بازار نیازمند پیش‌بینی‌پذیری بازار هستند و مشکلاتی همچون نااطمینانی به آینده و مشخص نبودن بسیاری از قوانین و مقررات، مالیات ستانی و نرخ نهاده‌ها مانع از پیش‌بینی سرمایه‌گذار و ورود پول به بازار سرمایه می‌شود. به گفته کارشناسان بازار سرمایه برای حل این مشکل باید تصمیمات دولت شفاف و بلندمدت حداقل پنج ساله باشد و به عنوان راهکار کوتاه مدت نیز نقد شوندگی در بازار سرمایه باید افزایش پیدا کند.

کد خبر 801410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.