کار خیر را از روی کرامت انجام دهیم / تأثیر انجام کار خیر بر سلامت روان

مشاور خانواده با اشاره به اینکه تأثیر انجام کار خیر و نیکو بر سلامت روح و روان به اثبات رسیده است، گفت: حفظ کرامت انسانی در زمان کمک به نیازمندان و محرومان از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام حامد بصیرت‌پور در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه عمل نیکوکاری و انجام کارهای خیر به صورت نور الهی در قلب و سرشت انسان وجود دارد، اظهار کرد: در دین اسلام که منطبق با فطرت انسان‌هاست، نوع‌دوستی و کمک به دیگران توصیه شده است.

وی با اشاره به اینکه تأثیر کار خیر و نیکو بر سلامت روح و روان به اثبات رسیده است، افزود: با بررسی مقالات و مطالعات شاهد هستیم که مردم بیشترین آمار اضطراب و استرس‌ها را در ایام جنگ تحمیلی تجربه کردند که هنوز آثار این وقایع بر پیکره جوامع نمایان است، اما انجام کارهای خیر و نیک در آن موقعیت و لحظات سخت موشک‌باران با همدلی و نیک‌خواهی با وجود کاهش استرس و اضطراب‌ها سبب تقویت روحیه مردم شد.

مشاور خانواده تصریح کرد: فرد با انجام کار خیر نه تنها اجر معنوی و اخروی دریافت می‌کند، بلکه از نظر روحی و روانی نیز احساس بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد، بنابراین چنین فعالیت‌هایی می‌تواند شادی را به زندگی دیگران هدیه دهد.

وی با بیان اینکه تأثیر کار خیر بر سلامت روان انسان بر کسی پوشیده نیست و بر اساس تحقیقات، انجام کارهای خیر باعث ترشح هورمون‌هایی همچون اکسی‌توسین و دوپامین می‌شود که به کاهش سطح استرس و اضطراب کمک می‌کنند، گفت: این هورمون‌ها باعث ایجاد احساس خوشبختی و رضایت می‌شود و می‌تواند به بهبود خلق و خو و کاهش احساسات منفی کمک کند.

حجت‌الاسلام بصیرت‌پور یکی دیگر از مزایای سلامت روانی کار خیر را کاهش احساس تنهایی و افزایش ارتباطات اجتماعی دانست و عنوان کرد: انجام کارهای خیر باعث می‌شود که افراد احساس بهتر و رضایت‌بخشی از خود داشته باشند، چراکه انجام کار نیک و داوطلبانه برای سلامت‌روان مفید است، اما کارها خیر برای نیازمندان، ایتام و افراد فقیر و آسیب‌پذیر جامعه باید در سایه کرامت آن‌ها انجام شود.

وی پیرامون اینکه کودکان هر آنچه را که می‌بینند، یاد می‌گیرند و تکرار می‌کنند و هر آنچه که تکرار شود، درونی شده و تبدیل به عادت می‌شود و انجام آن در زندگی روزمره نهادینه خواهد شد، گفت: آموزش نیکوکاری و پرورش آن به عنوان یک فضیلت اخلاقی در کودکان شناخته می‌شود و به طور قطع آرمان و خواسته هر پدر و مادری دست‌یابی فرزندان به ارزش و خودشناسی درونی است که در این مسیر ضمن آشنایی با جامعه و انسان‌ها، عمل به خیرخواهی و نیکوکاری در افراد به ویژه کودکان نهادینه خواهد شد، بنابراین اسلام با سفارش والدین به کارهای خیر درصدد نهادینه کردن این آموزه است.

مشاور خانواده با اشاره به اینکه انجام اقدامات خیرخواهانه و حمایت از اقشار ضعیف جامعه نیازمند داشتن روی گشاده، نشاط درونی و سعه‌صدر است، تاکید کرد: انجام امور خیر و دستگیری از نیازمندان با همه زیبایی‌ها و تأثیرات مثبت و شگرفی که بر فرد و جامعه دارد و با تمام سفارش‌های مؤکد بزرگان دین و اخلاق از ظرافت‌های خاصی برخوردار است که توجه به آن هنگام اقدام به عمل خیر بسیار ضروری است.

وی درباره اصل کرامت در اقدامات خیرخواهانه خاطرنشان کرد: در اجرای امور خیر و دستگیری از نیازمندان باید انجام کارهای نیکوکاری بر اصل اختیار و نه اجبار، سریع بدون تأخیر و دودلی، هدفمند و عاری از لطمه به اصل خانواده انجام شود.

کد خبر 801258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.