تهران خواهان جدیت اعضای شانگهای علیه جنایات اسرائیل و تروریسم اقتصادی آمریکاست

رئیس هیئت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در پاکستان با تاکید بر عزم دولت چهاردهم برای همگرایی منطقه‌ای به‌ویژه با اعضای این سازمان گفت: تهران خواهان جدیت سازمان همکاری شانگهای علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی و تروریسم اقتصادی آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید محمد اتابک ضمن قدردانی از استقبال گرم و میزبانی دولت پاکستان، عضویت بلاروس در سازمان شانگهای و ریاست جدید روسیه بر شورای نخست‌وزیران اعضای این سازمان را تبریک گفت.

وی افزود: در شرایطی که نظام بین‌الملل با چالش‌های متعددی برای حفظ و تأمین صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی مواجه است، برگزاری رویدادها و توسل به سازوکارهای منطقه‌ای همچون سازمان همکاری شانگهای که مبتنی‌بر اصول شناخته‌شده حقوق بین‌الملل همچون احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی، حسن همجواری و دخالت نکردن در امور داخلی کشورها است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اتابک اضافه کرد: برای پاسداشت صلح و امنیت و پیشبرد توسعه و رفاه بشری در جهان به هم‌پیوسته کنونی که با تهدیدات و فرصت‌های پیچیده و چندلایه مواجه هستیم، نمی‌توان به ترتیبات کهن اکتفا کرد، بلکه باید کوشش‌های جمعی جدیدی متناسب با شرایط و دغدغه‌های تازه سامان داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان همکاری شانگهای از ستون‌های اصلی نظم چند قطبی در تحولات جهانی و منطقه‌ای است که می‌تواند در ایجاد فضایی همراه با صلح، ثبات و توسعه و اعتماد متقابل بین اعضا همچنین بین سازمان و دیگر سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و جهانی بسیار مؤثر عمل کند.

وی گفت: تضمین ثبات و امنیت منطقه، به‌ویژه در مقابله با تروریسم تکفیری، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و سایر اشکال جرایم سازمان‌یافته بین‌المللی در کانون توجه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم که از ابتدا در دستور کار سازمان همکاری شانگهای قرار داشته است، همچنان ثبات و امنیت منطقه ما را تهدید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران، صلح و ثبات منطقه را صلح و ثبات خود تلقی کرده و در راستای حفظ آن، از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: ایران در پیشبرد سیاست همسایگی و ارتقای دوستی و همکاری با کشورهای همسایه و اعضای سازمان همکاری شانگهای مصمم است.

اتابک تصریح کرد: تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه مظلوم و کشتار وحشیانه زنان و کودکان بی‌گناه، مصداق کامل نسل‌کشی است و فراتر از نقض تمام قواعد و مقررات حقوقی بین‌المللی و نیز نقض حقوق اساسی بشر، به‌وضوح تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است.

وی افزود: اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه منافع یکی از اعضای سازمان همکاری شانگهای یعنی جمهوری اسلامی ایران که با قاطعیت به آن پاسخ داده شد، مصداق بارز تهدید و نقض صلح است و امنیت بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از این‌رو، شایسته است اعضای سازمان، اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی را با جدیت بیشتری مورد توجه قرار دهند و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

رئیس هیئت کشورمان گفت: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با اولویت قراردادن سیاست همسایگی، خواهان دستیابی به همگرایی پایدار با کشورهای منطقه و از جمله اعضای سازمان همکاری شانگهای است و آمادگی دارد با تشریک مساعی، ظرفیت‌های استراتژیک و ژئوپولتیک خود از جمله نیروی انسانی متخصص و ماهر، مزیت‌های انرژی، پیشرفت‌های علمی و فناورانه، موقعیت ممتاز در ارتباطات و ترانزیت را در اختیار پیشرفت و تعالی منطقه قرار دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری و ارتباط با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را اولویت خود می‌داند و در این راه گام‌های مهمی برداشته است. با این حال، لازم است اعضای این سازمان تدابیر سازنده و عملیاتی مورد نیاز به منظور رفع عوامل بازدارنده در توسعه تجارت، تسهیل مبادلات و سرمایه گذاری در عرصه‌های مختلف را اتخاذ کنند. کنسرسیوم بین بانکی، شورای تجاری و سایر مکانیزم‌های موجود نقش مهمی در این زمینه دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: در طول یک سال گذشته سطح مبادلات تجاری ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای روندی صعود داشته است به طوری که حجم مبادلات اقتصادی به ۶۴ میلیون و ۳۱۱ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۳۷ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۰.۷ درصد و از لحاظ ارزش ۵.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: گسترش همکاری‌های منطقه‌ای از طریق پیمان‌های اقتصادی گوناگون و فراهم ساختن زمینه‌های تجارت آزاد با بهره‌گیری از راهکارهای مختلف مانند تجارت بر مبنای ارزهای محلی، افزایش سطح همکاری‌های بانکی، یافتن راهکارهای پرداخت مالی جایگزین، تقویت کریدورهای ترانزیتی و خطوط مواصلاتی، توسعه گفت‌وگوهای اقتصادی و اجرای برنامه همکاری تجاری و اقتصادی چندجانبه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای -که در بیانیه‌های مشترک اعضا به آن‌ها اشاره شده است- در اولویت کاری جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

اتابک اضافه کرد: برای تحقق این امر پیشنهاد می‌کنیم تأمین مالی پروژه‌های لجستیک و تسهیل‌کننده تجارت و توسعه زیرساخت‌های مالی به همراه تسهیل فرآیندهای گمرکی، با تمرکز بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های سیستم مالی مشترک، بلاکچین و استفاده از ارزهای منطقه‌ای مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: جهان وارد دوران جدیدی شده و سلطه‌طلبی و یکجانبه‌گرایی روبه زوال است. نظام بین‌الملل به سوی چندجانبه گرایی و باز توزیع قدرت به سود بازیگران مستقل غیرغربی حرکت می‌کند و سازمان همکاری شانگهای با تکیه بر روح حاکم بر آن می‌تواند تسهیلگر این فرآیند پرفراز و نشیب باشد.

اتابک افزود: تحریم‌های غیرقانونی، نامشروع فراسرزمینی، زورمدارانه و مغایر حقوق بین‌الملل که با اغراض کاملاً سیاسی اعمال می‌شود، مصداق بارز تروریسم اقتصادی است و متأسفانه ایران نیز برای سالیان متمادی، متأثر از تروریسم اقتصادی ایالات متحده بوده است.

وی خطاب به هیئت‌های شرکت‌کننده گفت: انتظار ما از سازمان همکاری شانگهای آن است که با صدایی واحد، در برابر یکجانبه‌گرایی و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بایستد و کشورهای عضو خود که تحت تأثیر این اقدامات غیرقانونی هستند را در مسیر مقابله با این تحریم‌ها یاری کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: همچنین لازم است مقابله عملی با اقدامات محدودکننده تجاری و تحریم‌هایی که توسعه اقتصادی کشورها و تجارت چندجانبه را محدود می‌سازد، در دستور کار اعضای این سازمان قرار گیرد.

کد خبر 801169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.