راهکارهایی برای سرزنده ماندن شهرها در روزهای سرد

بسیاری از شهرها در سراسر جهان نمونه‌های الهام‌بخشی را ارائه می‌دهند که چگونه مکان‌سازی خلاقانه به مردم اجازه می‌دهد از فضاهای عمومی و خیابان‌های شهر پر جنب‌وجوش در روزهای سرد لذت ببرند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در یک اقتصاد جهانی هوای سرد نمی‌تواند مانعی برای حضور افراد در فضاهای عمومی باشد؛ مسئولان شهری به این نتیجه رسیده‌اند که ساختن مکان‌های عمومی مناسب برای همه فصل‌های سال نه‌فقط زمانی که هوا گرم و آفتابی است، برای داشتن یک جامعه پویا ضروری است. امروزه ساکنان شهرهای سرد از کپنهاگ گرفته تا کبک و نیویورک، فرصت‌هایی را در اختیار دارند تا در سردترین ماه‌های سال نیز به بازارها و فستیوال‌های روباز بروند و درگیر فعالیت‌های عمومی شوند.

راهکارهایی برای سرزنده ماندن شهرها در روزهای سرد

شهرهای مختلف جهان برای تسهیل حضور شهروندان در فضاهای عمومی در فصول سرد تدابیر متنوعی را به کار می‌برند. این تدابیر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نه تنها به کاهش اثرات سرما کمک کنند بلکه تجربه‌ای مثبت از فضای عمومی را برای ساکنان فراهم آورند. برای مثال سانفرانسیسکوی ایالات متحده از درختان بزرگ به عنوان بادشکن استفاده می‌کند که این درختان به طور استراتژیک کاشته می‌شوند تا از نفوذ بادهای سرد جلوگیری کنند، به طوری که دمای احساس شده از حد معینی کمتر نمی‌شود. علاوه بر این، مدیران شهری در پارک‌های عمومی و سواحل این شهر، کلبه‌های گرم‌کننده ایجاد کرده‌اند که به مردم کمک می‌کنند تا در برابر سرما محافظت شوند و فرصتی برای استراحت و خرید قهوه داشته باشند.

خیابان‌ها و میدان‌های تورنتوی کانادا نیز به گونه‌ای طراحی شده است که بادهای خشن زمستانی را مهار کنند. طراحی پیچ‌وتاب‌دار خیابان‌ها باعث می‌شود که باد در زوایای شهری به دام بیفتد و به این ترتیب سرما شهروندان را اذیت نکند.

راهکارهایی برای سرزنده ماندن شهرها در روزهای سرد

خلق فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی در فصول سرد

فضاهای عمومی موفق برای شهرهای سرد باید با تمرکز بر هویت و فرهنگ محله‌های شهری، فرصت‌های متعددی را برای فعالیت‌های عمومی در طول ماه‌های سرد سال و راهکاری برای جذب مردم و شرکت در فعالیت‌های پرشور ارائه دهد. برای مثال می‌توان به بازارهای زمستانی وین، سالزبورگ، پاریس و مونیخ اشاره کرد که فرصتی برای سفر در فصل سرد ارائه می‌دهد و مردم در بازارهای روباز قدم می‌زنند، خرید می‌کنند و از دست‌فروشان خیابانی غذا می‌گیرند.

تجربیات مختلف در شهرهای سرد اروپایی، کانادا و شمال ایالات متحده آمریکا نشان داده است که اگر به افراد این فرصت داده شود تا کاری را انجام دهند که از انجام آن لذت می‌برند، هوای سرد زمستان نمی‌تواند مانع حضور آنها در اجتماع شود. فعالیت‌های سرگرمی و تفریحی همچون بازارهای فصلی، اسکیت روی یخ، موسیقی خیابانی و نورپردازی‌های جذاب می‌تواند افراد را برای بیرون آمدن از خانه تشویق کند و شور و نشاط را در زندگی ساکنان شهرهای سرد جاری کند. زندگی اجتماعی در فصل‌های سرد با وجود غروب زودهنگام، آسمان ابری و شب‌های طولانی نیاز به یک نگرش ذهنی باز دارد تا بتواند افراد را برای حضور در اماکن عمومی تشویق کند.

راهکارهایی برای سرزنده ماندن شهرها در روزهای سرد

ایجاد چشم‌انداز برای فصل سرد

نخستین قدم در رونق فعالیت‌های اجتماعی در شهرهای سرد، تکیه بر شور و شوقی است که کودکان هنگام بارش برف و باران از خود نشان می‌دهند. راه‌اندازی مکان‌هایی برای لذت بردن از نزولات جوی (بالکن‌های شهری) و کافه‌های خیابانی که نوشیدنی‌های داغ ارائه می‌دهند، نقش مهمی در تقویت فعالیت‌های عمومی دارد.

شهر کبک که به کارناوال‌های فصول سرد و فروشندگان خیابانی که نان داغ می‌فروشند مشهور است، نمونه بارز تبدیل سردی هوا به یک دارایی است. در اتاوا نیز کانال ریدو به نقطه کانونی زندگی شهری در هوای سرد تبدیل می‌شود و فرصتی عالی را برای اسکیت‌سواری و تفریح نه در یک پیست کوچک بلکه در مناظر وسیع زمستانی ارائه می‌دهد و به گونه‌ای طراحی شده است که حتی بسیاری از مردم از این طریق و با لذت به محل کار خود رفت و آمد می‌کنند. مدیران شهری میسیساگا که در حومه تورنتو واقع شده است یک مسیر اسکیت طولانی را روی یک مسیر پیاده‌روی راه‌اندازی می‌کنند تا مردم بتوانند در مسافت طولانی اسکیت‌سواری کنند.

راهکارهایی برای سرزنده ماندن شهرها در روزهای سرد

نیویورک یکی از شهرهای متمایز آمریکا در برگزاری جشن‌های سرگرم‌کننده در فصول سرد است، پیست یخی مرکز راکفلر با جذب اسکیت‌بازان و انبوه تماشاچیانی که عاشق تماشای نمایش‌های روی یخ هستند، به قلب محبوب شهر منهتن تبدیل می‌شود. کافه‌هایی که شکلات داغ و شاه بلوط کبابی می‌فروشد تعداد حاضران در این فضای عمومی را چند برابر می‌کند. راهکار مرکز راکفلر نه‌تنها ساکنان شهر بلکه گردشگران بسیاری را در فصل زمستان به حضور در میدان‌های باز این شهر فرا می‌خواند.

رویدادهای زمستانی در پارک برایانت نیز یکی از عوامل مهم حضور مردم محلی در شهر است، این پارک کوچک در وسط شهر، با افزودن بازار فصلی و مرکز تفریحی فضای باز، حضور ساکنان را به سرعت افزایش داده است. کافه پارک تا دیروقت باز است و همه خدمات خود را در فضای باز ارائه می‌دهد. راهکار مدیر پارک برای جذب افراد، ارسال ایمیل و دعوت از آنها برای حضور در پیست و شرکت در فعالیت‌های عمومی است که نقش مهمی در تجمع گسترده مردم در این پارک دارد.

راهکارهایی برای سرزنده ماندن شهرها در روزهای سرد

بازارها و جشن‌های فضلی

شهرهایی همچون وین و سالزبورگ در اتریش، مونیخ در آلمان و استراسبورگ و پاریس در فرانسه، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای اطمینان از سرزنده ماندن شهر پس از آغاز فصل سرما انجام داده‌اند. مکان‌های محبوب همچون بازارهای خیابانی بسته نمی‌شود و شکل دیگری به خود می‌گیرند و بازارهایی با تمرکز بر ارائه خدمات سرگرم‌کننده به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این روش به آمریکای شمالی نیز نفوذ کرده است، میدان یونیون و کلمبوس در نیویورک بازارهایی به سبک اروپایی راه‌اندازی کرده است و بازارهای دیگری همچون سالت لیک سیتی، نیواورلئان، واشنگتن دی سی، سانتافه، یوجین، اورگان و سانتا مونیکا را می‌توان در کالیفرنیا مشاهده کرد. بازارهایی با موضوع تعطیلات می‌تواند روحیه جامعه را در فصل سرد تقویت کند و به عنوان نوع جدیدی از بازار رونق پیدا کرده است.

بسیاری از بازارها ایده جدیدی برای کشاورزان دارد و پرورش‌دهندگان محلی درخت و محصولات محلی را به حضور در بازار فرا می‌خواند. این بازارها فرصتی را در اختیار کشاورزان و دامداران قرار می‌دهد تا با راهکارهای خلاقانه‌ای برای فروش کاپوچینو، آب سیب داغ، فلفل بخارپز، و ساندویچ‌های پنیر کبابی در ماه‌های سرد سال به فعالیت مشغول باشند.

راهکارهایی برای سرزنده ماندن شهرها در روزهای سرد

برگزاری موسیقی و تئاتر در فضای باز، مسابقات ساخت مجسمه نیز محرکی برای حضور مردم در فضاهای عمومی است. کارناوال‌های سرگرم‌کننده و رژه‌هایی با نور مشعل یکی دیگر از سنت‌های عالی برای آغاز روزهایی است که طول کمتری دارند. نمایشگاه مجسمه‌های یخی بین‌المللی و برگزاری مسابقات انگیزه‌ای قوی برای مردم است تا از خانه بیرون بیایند و در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند.

نمایشگاه قصر یخی در سنت‌پاول یکی از مکان‌های پرطرفدار زمستانی است که یک قصر یخی به اندازه واقعی وجود دارد و مردم می‌توانند در آن پرسه بزنند. کل رویداد حول یک نبرد خیالی می‌چرخد که در آن پادشاه بوریاس، پادشاه بادها، در اتحاد با آرورا، ملکه برفی، در برابر رکس ولکانوس، الهه آتش و پیروانش که لباس‌های قرمز می‌پوشند می‌جنگد، پس از ده روز سرگرمی این نبرد به پیروزی ولکانوس ختم می‌شود.

راهکارهایی برای سرزنده ماندن شهرها در روزهای سرد

شهر کبک نیز به جشن‌های فصول سرد معروف است و می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از شهرهای سرد برای برگزاری جشن‌های خیابانی باشد. علاقه مردم به لذت بردن از فضاهای عمومی در ۱۲ ماه سال موجی از نوآوری‌های تحسین برانگیز را برانگیخته است؛ معماران منظر توجه بیشتری به الگوهای باد و آفتاب دارند تا مردم بتوانند به‌راحتی در فضای باز پارک‌ها و میادین گردش کنند.

صاحبان رستوران‌ها با نصب بخاری‌های گازی و ارائه پتو به مشتریان تلاش برای جذب آنها می‌کنند. معمار کپنهاگی یان گهل خاطرنشان می‌کند که در دانمارک، پیشرفت‌های این چنینی، فصل آب و هوای «خوب» را از شش ماه به ده ماه افزایش داده است.

علاوه بر سرما، تاریکی نیز می‌تواند لذت مردم از فضای باز را در زمستان محدود کند. شهرهای هوشمند با نورپردازی‌های هنرمندانه در مرکز شهر و مناطق تجاری محله به این چالش پاسخ می‌دهد و فضای عمومی لذت بخشی را برای حضور مردم در فضای باز فراهم می‌کند. اسکاتلند پیشرو در نورپردازی خلاقانه امروزی است، در ادینبورگ، توجه به خیابان‌های کلیدی با نورپردازی خلاقانه به عنوان بخشی از سقف مشبک برای خیابان معطوف شده است.

پاریس نیز با نورپردازی درختان و نمایش بارش باران و برف با استفاده از نورهای آبی کم رنگ، یک سرزمین عجایب زمستانی را در میدان‌های ترافیکی و تقاطع‌ها ایجاد می‌کند که تأثیری چشمگیر و آرام‌بخش بر ترافیک دارد. هر فروشگاه در پاریس سعی می‌کند با نمایش‌های نورپردازی هنری از دیگران پیشی بگیرد و مشتریان بیشتری جذب کند.

راهکارهایی برای سرزنده ماندن شهرها در روزهای سرد

درس‌هایی از شهرهای سرد

محیط شهر در زمستان با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌شود و برنامه ریزان شهری باید به شیوه‌ای متفاوت به فضاها و رویدادهای عمومی توجه کنند. شهرهای سرد بزرگ چند درس کلیدی برای موفقیت ارائه داده‌اند که می‌تواند الهام‌بخش دیگر شهرهای سرد در سراسر جهان باشد. رویدادهای فصول سرد باید طی دوره‌های مختلف انجام شود تا پویایی شهر در تمام لحظات حفظ شود.

رویدادها و فعالیت‌ها باید همپوشانی داشته باشد، مجموعه‌ای از رویدادها را می‌توان ایجاد کرد که بسته به طول فصل سرد، روی هم رفته سه ماه یا حتی بیشتر طول می‌کشد. انواع مختلف فعالیت‌ها و رویدادها باید با هم ترکیب شود تا جذابیت بیشتری برای مخاطب ارائه دهد. به عنوان مثال، ترکیب کافه در فضای باز، اتاق مطالعه در فضای باز، منطقه بازی کودکان و فروش غذا یا بازار تعطیلات، افراد را ترغیب می‌کند که برای چند ساعت یا بیشتر در هوای سرد بیرون بمانند.

تمرکز بر سنت‌های محلی یکی از عوامل کلیدی برای موفقیت در جذب مخاطب است، آلمان، اتریش و فرانسه، غذاهای ویژه محلی همچون ورست یا صدف، حس هویت محلی را در رویدادهای زمستانی در فضای باز تقویت می‌کند و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مکان را برجسته می‌کند. کالاها و هدایای محلی نیز می‌تواند در این جریان کمک‌کننده باشد. نورپردازی خلاقانه یک عنصر کلیدی است زیرا فضای عمومی جذابی را در مرکز شهر ایجاد می‌کند. نورپردازی می‌تواند این احساس را ایجاد کند که فعالیت‌ها و رویدادها بسیار بزرگ است.

راهکارهایی برای سرزنده ماندن شهرها در روزهای سرد

کد خبر 801106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.