ورزش همگانی در لرستان، آرزویی که به واقعیت نمی‌پیوندد

ورزش همگانی نقش حیاتی در ارتقای سلامت جامعه و افزایش کیفیت زندگی افراد دارد، با این حال در خرم‌آباد، زیرساخت‌های لازم برای توسعه این نوع ورزش به‌طور کافی فراهم نیست و نبود همکاری بین دستگاه‌های مختلف اجرایی به چالش‌های توسعه این ورزش در این شهر افزوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، امروزه سبک زندگی مردم، شرایط شهرنشینی و ماشینی‌شدن کارها، فقر حرکتی و کم‌تحرکی، میزان ابتلاء به انواع بیماری‌ها را سرعت بخشیده است و تنها با ترویج و توسعه ورزش همگانی می‌توان با این مشکل مقابله کرد.

توسعه تربیت‌بدنی و ورزش همگانی در کشور می‌تواند زمینه پویایی و نشاط اجتماعی را به همراه بیاورد و سرمایه‌گذاری در حوزه درمان و بهداشت را کم کند و به کاهش مصرف دارو منجر شود.

بی‌شک اهمیت و نقشی که ورزش در حفظ سلامتی جسم و روح شهروندان دارد می‌تواند، شادابی و طراوت را به همگان عرضه کند، اما لرستان نیز از این موضوع به گفته برخی مسئولان و مردم عقب‌مانده و ورزش‌های همگانی هنوز به‌قدر کافی در این استان و شهرستان‌هایش نهادینه نشده است و این مسئله موجب شده است تا شخص استاندار نسبت به این موضوع ورود پیدا کند.

ابوطالب شفقت، استاندار لرستان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) مبنی‌بر توسعه ورزش همگانی در این باره گفته بود که از مدیرکل ورزش و جوانان انتظار داریم، برنامه مدونی را برای توسعه و ترویج ورزش همگانی استان ارائه دهند.

ورزش همگانی در لرستان، آرزوهایی که به واقعیت نمی‌پیوندند

ورزش همگانی باید در خرم‌آباد احیا شود

حمیدرضا صفریان، عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در لرستان می‌گوید: با مشارکت دستگاه‌ها گاهی به مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی همچون پیاده‌روی و گردهمایی‌هایی که انجام می‌شود، اما ورزش همگانی قلمداد نمی‌شود.

وی می‌افزاید: ورزش همگانی به چند دلیل لازم است که در شهر خرم‌آباد احیا شود، چراکه برای کسانی که بضاعت کافی ندارد، این ورزش، ورزشی کم‌هزینه است و اینکه نیازمند زیرساخت‌های خاص و زیادی نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خرم‌آباد با بین اینکه توپوگرافی شهر خرم‌آباد، وسعت و مردمش ورزش همگانی را می‌طلبد، ادامه می‌دهد: در جنوب شهر خرم‌آباد تپه پاگر و میدان کریم‌خان، در شمال پارک مخمل کوه و تپه شهدا، در شرق بام لرستان و پارک شمشیر آباد و در غرب بام خاطره‌ها را داریم، پس از لحاظ زیرساخت مشکل خاصی نداریم، اما اجرای ورزش همگانی نیازمند هدف‌دار بودن است.

هزینه برای ورزش سرمایه‌گذاری است

وی با اشاره به این سخن معروف که هزینه‌کردن در ورزش سرمایه‌گذاری است، می‌گوید: از آن جایی که امروزه، مردم ورزش نمی‌کنند و برای ورزش هم هزینه انجام‌نمی دهند، نیاز است که مدیریت شهری با انجام اقدامات تشویقی به ترغیب شهروندان به انجام ورزش کمک کنند.

صفریان اضافه می‌کند: شاید فرهنگ ورزش همگانی را جا نینداخته‌ایم، مردم خرم‌آباد برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی ملایم انگیزه دارند، اما این موضوع نیازمند این است که متولیان این امر آن‌ها را قالب دهند.

وی با بیان اینکه شهرداری از متولیان ورزش همگانی است، تصریح می‌کند: نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط و پای‌کار آمدن آن‌ها هستیم تا برنامه منظمی بدهند و برنامه‌ها به صورت روتین با اهدای جوایز اجرا شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خرم‌آباد با تأکید بر اینکه ورزش برای سلامتی بسیار مفید است و نیازمند فرهنگ‌سازی است، می‌گوید: اهمیت ورزش‌کردن در جامعه ما کاهش‌پیدا کرده و نیازمند قالب و نظم است، چرا که با توجه به پتانسیل شهر ما و انگیزه‌ای که در مردم این شهر وجود دارد، همت متولیان را می‌خواهد تا کار خوبی صورت گیرد.

وی اضافه می‌کند: مدیران برنامه ندارند و گاه‌گاهی به هر جهت به ورزش همگانی اهمیت می‌دهند، این‌قدر که به ورزش‌های انفرادی اهمیت داده می‌شود، نیاز است که به ورزش همگانی نیز اهمیت داده شود.

ورزش همگانی در لرستان، آرزوهایی که به واقعیت نمی‌پیوندند

جاده سلامت در خرم‌آباد راه‌اندازی می‌شود

هادی زینی وند، رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد و از ورزشکاران لرستانی نیز در این باره می‌گوید: در مناطقی همچون کیو، چهارباغ و پارک شاپوری در نظر داریم که سکوی ورزشی برای ورزش همگانی ایجاد کنیم.

وی می‌افزاید: ایجاد جاده سلامت از جمله فعالیت‌هایی است که برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری مدنظر گرفته شده که از کنارگذر زیباکنار بنا است که اجرا شود.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با تأکید بر اینکه ورزش همگانی نیاز جامعه امروزی است و امیدواریم روبه‌جلو برود، بیان کرد: در جامعه مشکلات زیادی وجود دارد و ذهن مردم درگیر مشکلات موجود است و همین موضوع بر روحیه مردم تأثیر دارد و لازمه برگزاری مرتب و روتین ورزش‌های همگانی در استان و شهرستان است.

ضرورت تقویت و ایجاد تنوع در ورزش‌های همگانی

اسفندیار علیزاده، رئیس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری خرم‌آباد هم با بیان اینکه متولی اصلی ورزش همگانی، هیئت همگانی بوده و وظیفه ما حمایتگری است، می‌گوید: ورزش همگانی، نیازمند کار جمعی است، محوریت هیئت ورزش‌های همگانی باید باشد و بقیه دستگاه‌ها را نظام‌مند برای انجام ورزش‌ها یاری دهد.

وی با اعلام آمادگی برای انجام فعالیت‌های مرتبط با این ورزش می‌افزاید: به معاونت ورزشی سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری مأموریت داده‌ایم، ورزش صبحگاهی در پارک‌ها را شناسایی کنیم و در صورت نداشتن مربی، دستگاه صوتی یا جایگاه برای ایجاد انگیزه و جذابیت، پشتیبانی و حمایت کنیم.

علیزاده اضافه می‌کند: ورزش همگانی فقط پیاده‌روی و کوه‌پیمایی نیست، اما همین اندوخته‌های خود را باید نگه‌داری و ورزش‌های صبحگاهی را پایدار نگه داریم و به‌مرور تقویت کنیم و نمونه‌های بیشتری را اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه راه‌حل توسعه ورزش همگانی این است که کار بین دستگاهی با محوریت هیئت همگانی انجام شود، ادامه می‌دهد: هر چقدر رئیس هیئت استان در به‌کارگیری امکانات و ابزار برای ورزش همگانی قوی‌تر باشد، کار بهتری انجام می‌شود.

ورزش همگانی در لرستان، آرزوهایی که به واقعیت نمی‌پیوندند

برای توسعه ورزش همگانی، همه نهادها پای کار بیایند

محمود رحمتی، رئیس هیئت ورزش‌های همگانی لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بالای ۳۰۰ برنامه در سرتاسر استان داشته‌ایم و کلاس‌های مربیگری ورزش‌های روزانه برای ۱۷۰ نفر و تمام طرح‌های ملی و استانی را انجام داده‌ایم.

وی می‌افزاید: برنامه‌های روزانه شهر خرم‌آباد ورزش صبحگاهی در پارک شاپوری و پارک کیو و عصرگاهی در ورزشگاه تختی برپا است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی لرستان با اشاره به پیشرو بودن هفته تربیت‌بدنی ادامه می‌دهد: برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها، تجلیل از پیش‌کسوتان و خانواده شهدا و قهرمانان ورزشی را داریم.

رحمتی با اشاره به اینکه در همه شهرستان‌ها ورزش روزانه و مسابقات ورزشی را که جنبه رقابتی و جشنواره‌ای دارد، برگزار می‌شود، می‌گوید: اگر تمام ادارات همچون شهرداری، شورای شهر، بسیج و ارگان‌های که جامعه هدف آن‌ها جوان‌ها هستند، پای‌کار باشند و دست‌به‌دست هم دهند، این کارها نمود بیشتری خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، ایجاد شهری سالم و بانشاط در صورتی مهیا می‌شود که شهروندانی فعال و پرتحرک و دارای سبک زندگی ایرانی‌اسلامی داشته باشیم، با توسعه و ترویج ورزش همگانی می‌توانیم در راستای تحقق این مهم گام برداریم.

امید است، مسئولان شهرستان خرم‌آباد و استان لرستان دست‌به‌دست یکدیگر دهند و به این مهم که نهادینه‌کردن ورزش همگانی در سطح شهر است، دست پیدا کنند.

کد خبر 801090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.